١٣٩٩/٠٣/٢٠ ٨:٢٠ ق ظ
کد خبر : ٧٢٠٠٧
گفتگوی "سهام انرژی" با مدیرعامل پترول در راستای مدیریت دوسویه،
توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی همسو با تفکر سهامداری
مهندس رسول اشرف زاده مدیرعامل گروه سرمایه گذاری ایرانیان در گفتگو با خبرنگار "سهام انرژی" خود را مدیر دو بخش اقتصادی معرفی کرد. او مدیری در حوزه بازار سرمایه و توسعه طرح های صنعت پتروشیمی است.
مهندس رسول اشرف زاده مدیرعامل گروه سرمایه گذاری ایرانیان در گفتگو با خبرنگار "سهام انرژی" خود را مدیر دو بخش اقتصادی معرفی کرد. او مدیری در حوزه بازار سرمایه و توسعه طرح های صنعت پتروشیمی است. مدیری که طرح های ورشکسته و زیان ده پتروشیمی در زمان او به بازدهی رسیدند و از طرفی هم ارزش نماد پترول در بازار سرمایه چندین برابر شده است. البته به اعتقاد او گروه سرمایه گذاری ایرانیان( پترول) متشکل از یک هیات مدیره توانمند و متفکری است که به دنبال کسب سود برای سهامداران اصلی خود و سهامداران بازار است و با اجماع این تفکر است که نماد پترول در بورس، از جمله نمادهای مورد توجه بازار بوده است. اشرف زاده ارزنده بودن سهام پترول در آینده را در بهره برداری 4 طرح جدید پتروشیمی عنوان می کند و زیرکانه به سهامداران بازار پترول توصیه کرد سهام خود را نگه دارند زیرا در آینده سود خوبی نصیب آن ها خواهد شد.
متن کامل گفتگوی ما با اشرف زاده مدیرعامل پترول را در ادامه می خوانید.
 
پترول و آینده آن را برای ما ترسیم کنید.
یکی از سیاستگذاری های اصلی ما در پترول رفتن به سمت توسعه صنایع تکمیلی است. از جمله گپ هایی که ما در صنعت پتروشیمی داریم و زیاد به آن بها داده نشده بخش پایین دست و صنایع تکمیلی و همان تکمیل زنجیره ارزش و توسعه محصولات جدید است. در این حوزه کمتر برنامه ریزی کردیم و بیشتر در سبد محصولات پتروشیمی اوره آمونیاک و پلی اتیلن و .. را داشتیم.
این طور که خود شما اعلام کردید هلدینگ خلیج فارس چند طرح صنعت پتروشیمی در حوزه پایین دست را به پترول واگذار کرده که همه آنها در حال حاضر از محصولات وارداتی هستند؟
همین طور است. این 4 طرح جدید جزو صنایع تکمیلی پایین دست پتروشیمی است. هلدینگ خلیج فارس توسعه صنایع تکمیلی را به ما واگذار کرد و در واقع ما را متولی توسعه صنایع تکمیلی صنعت پتروشیمی کرد و سه طرح معاونت برنامه ریزی توسعه هلدینگ به پترول واگذار شد و با یک طرح نیز که ما در پتروشیمی ارومیه پیش خواهیم برد در مجموع 4 طرح در تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی را در دست داریم.
ابتدا طرح توسعه متیل آمین در سنقر با ظرفیت 22.5 هزار تن در سال با سرمایه گذاری 40.38 میلیون دلار در بخش کشاورزی و حلال ها و دارویی هاست و خوراک آمونیاک و متانول می خواهد که این خوراک نیز در سبد محصولات ما موجود است؛ در واقع این طرح تکمیل تولید متانول و آمونیاک است. طرح دوم سود پرک در ماهشهر با ظرفیت 45 هزار تن در سال و سرمایه گذاری 10.37 میلیون دلار است و این طرح در تولید شوینده ها و صنایع ابریشم مصنوعی کاربرد دارد.   
سومین طرح تولید کریستال ملامین در لردگان با ظرفیت 20 هزار تن در سال و سرمایه گذاری 41.64 میلیون دلار است. کاربرد تولید این محصول در صنایع ساختمانی و خودرو خواهد بود. این سه طرح مذکور از طرف هلدینگ به ما واگذار شده، اما طرح چهارم تولید پلی آلومینیوم کلراید در پتروشیمی ارومیه از جمله طرح های پترول بوده است و با احتساب آن، مجموعا 4 طرح جدید  در صنعت پتروشیمی خواهد بود. طرح تولید پلی آلومینیوم کلراید با ظرفیت تولید 20 هزار تن در سال و سرمایه گذاری 11.39 میلیون دلار است و محصول آن به عنوان منعقد کننده آب در تصفیه خانه های آب و فاضلاب کاربرد دارد.
در مورد زمان شروع و بهره برداری طرح ها بگویید.
اجرای 4 طرح در مراحل اخذ مجوزها، مطالعات اقتصادی و لایسنس ها و امورثبت شرکت ها برای برخی از طرح هاست. به اعتقاد من اجرای طرح شروع شده چون مهندسی طرح ها انجام شده است و با توجه به اینکه طرح های کوچکی هستند بین 18 تا 24 ماه برنامه ساخت داریم و نیمه اول 1401 طرح ها به بهره برداری می رسد. یعنی درواقع طرح ها تا پایان 1400 تمام می شود.
این طرح ها مربوط به جهش سوم پتروشیمی خواهد بود؟
بله همین طور است. درواقع جهش سوم پتروشیمی جهش صنایع تکمیلی در این صنعت است.این طرح ها در مناطق کمتر توسعه یافته و با اهداف تکمیل زنجیره ارزش، جلوگیری از خام فروشی، جلوگیری از واردات برخی محصولات پتروشیمیایی و شیمیایی، اشتغال آفرینی پایدار و توسعه محصولات متنوع و استراتژیک پایه گذاری شده است.
سرمایه گذاری این طرح ها از چه منابعی تامین شده است؟ آیا سهامداران شما هم در تامین مالی نقشی دارند؟
ما از سهامداران عمده خود طلب منابع مالی نمی کنیم .در واقع هیات مدیره ما معتقد است به سهامدار باید سود برسانیم. البته مشکلی پیش بیاد از سهامدارعمده مشکلات را رفع می کنیم اما تفکر سودآوری داریم.
در مورد سرمایه گذاری این طرح،  بالغ بر 100 میلیون یورو نیاز مالی در بخش ریالی و ارزی داریم که منابع ریالی آن تامین شده است. تامین منابع ریالی آن از طریق بازار سرمایه و بخشی از طریق بانک ها با اخذ تسهیلات انجام شده اما برای منابع ارزی به صورت فاینانس از کشورهای اروپایی تامین مالی می کنیم.
در شرایط تحریم و بسته بودن مراودات مالی بین المللی چگونه این مسیر را طی می کنید؟
اولا طرح ها کوچک است و تامین مالی ارزی از کشورهای اروپایی مشکل خاصی ندارد و البته لازم است بگویم ما تجربه این کار را داریم و سال گذشته توانستیم بالغ بر 86.5 میلیون یورو از کشورهای اروپایی فاینانس کنیم، لذا مشکلی برای تامین مالی ارزی نداریم و برای این کار موافقت اصولی برای تامین ارز را هم دریافت کردیم. بخش دیگر تامین مالی ارزی ما از محل صادرات است. درمجموع برای پیشبرد پروژه ها مشکلی برای تامین مالی ریالی و ارزی نداریم.
 اینکه گفتید محصولاتی را تولید خواهید کرد که مشابه داخلی ندارد در این مورد توضیح دهید که کدام محصولات است؟  
وقتی می گوییم تکمیل زنجیره ارزش در واقع محصولاتی تولید می کنیم که یا وارداتی و یا مورد نیاز بازار هستند. ما در این پروژه ها چند محصول جدید تولید می کنیم محصولاتی که چند گرید دارند. مثلا متیل آمین چند گرید دارد و سبد محصولات پتروشیمی را متنوع می کند. متیل آمین در داخل تولید نمی شود وارداتی است و یا ملامین هم همین طور. 70 درصد محصولات تولیدی ما وارداتی است که واردات این محصولات منجر به خروج ارز می شود درحالیکه با تکمیل زنجیره تولید محصولات پتروشیمی ما از خروج ارز وخام فروشی جلوگیری می کنیم. خام فروشی که فقط نفت و گاز نیست ما اوره را به صورت خام صادر می کنیم در حالیکه می تواند تبدیل به کود رزین می شود. حتی محصول متیل آمین قابلیت پایین دستی دارد.
اگر بخواهیم از توضیحات این طرح ها خارج شویم سوالاتی در مورد بازار سرمایه و بسته شدن نماد پترول و موضوعات افزایش سرمایه گچساران بپرسیم. بگویید که اساسا موضوع افزایش سرمایه گچساران چه بود؟
گچساران بدهی هنگفتی به هلدینگ خلیج فارس دارد و این بدهی بالغ بر 67 درصد سرمایه گذاری گچساران است. درحالیکه هلدینگ خلیج فارس سهمی از این شرکت ندارد و فقط طلب کار است. سهامداران هلدینگ نیز برای مطالبات خود فشار می آورند. البته برای گچساران این بدهی ارزی است و روز به روز بدهی آن بیشتر می شود. گچساران برای رفع بدهی خود اعلام افزایش سرمایه می دهد اما پتروشیمی ممسنی و کازرون که از سهامداران این شرکت هستند نمی پذیرند زیرا باید هر کدام هزار میلیارد پرداخت کنند و تامین این مبلغ هم برای انها مشکل است. در مورد این موضوع نیز مذاکراتی صورت گرفته و قرار است حل شود و نماد پترول نیز به دلیل اینکه ما سهامدارممسنی و کازرون هستیم در این مورد بورس از ما افشای اطلاعات خواسته است و سوالاتی مطرح کرده و ما هم جواب دادیم و انشاله که قانع بشوند و این روزها نماد آن بازگشایی خواهد شد.   
سخن شما با سهامداران پترول چیست؟
سهامداران نباید از این گونه تعلل نارحت شوند. پترول مسیر خوبی را برای سودآوری سهامداران خود انتخاب کرده است. همین 4 پروژه، سهام پترول را در بورس ارزشمند خواهد کرد. این پروژه ها زودبازده هستند و نهایتا 26 ماه زمان می برد همین الان که درابتدای راه پروژه ها هستیم مشتری محصولاتمان را داریم. محصولاتمان قابلیت پایین دستی دارند همه اینها در ارزشگذاری پترول تاثیر دارد. اما نگاه سهامداری بلند مدت است. اگر سهامداران نگاه یک تا دوماهه دارند اصلا سراغ بورس و بازار سرمایه نباشند بازار سرمایه محلی برای سود دو تا سه ماهه نیست.
در حال حاضر شرایط پترول به لحاظ P/E چگونه است؟
ببینید پترول را نباید با P/E بازار مقایسه کرد اگر هر کسی این کار را انجام دهد مسیر را اشتباه رفته است P/E مخصوص پتروشیمی هایی مانند نوری بندر امام و ... است پترول نماد توسعه محور دربازار است. پترول نباید با P/E ارشیابی شود باید با NAV ( ارزش خالص) ارزیابی شود. در حال حاضر NAV شرکت بالاست و بالاتر هم می رود. برای ارزشمند شدن آن هم برنامه ها داریم. یکی ازسیاست های اصلی ما این است همه شرکت های  پترول را وارد بورس کنیم و این اتفاق تا سه سال آینده محقق خواهد شد.
اخیرا آزادسازی 5 میلیون یورو پتروشیمی صدف از بانک صنعت و معدن هم دستاورد خوبی بود و آزادسازی این منابع چه تاثیری به پیشرفت پتروشیمی صدف دارد؟
پروژه صدف از جمله مشکلاتی بود که انگار تمام دغدغه های صنعت پتروشیمی در این مجموعه جمع شده بود. این پروژه از همه لحاظ قفل شده بود.؛ مشکل ارزی داشت؛ ال سی آن متوقف شده بود؛ اما با انتشار 300 هزار اوراق مشارکت و برطرف کردن ال سی و رفع دیگر مشکلات آن این پروژه بیدار شده است و در حال حاضر هم دو درصد پیشرفت داشته است. از ابتدای فررودین کار نصب آن را آغاز کردیم و تا پایان 1400 به طور همزمان پایان طرح صدف و پلی پروپیلن ایلام را خواهیم داشت و انشاله در سه ماهه 1401 مورد بهره برداری قرار می گیرند. با اتمام پروژه صدف 132 هزار تن تولید لاستیک مصنوعی را خواهیم داشت و دوم دستیابی به پلی پروپیلن است که همه می دانیم در حال حاضر به دلیل کمبود این محصول در بازار ارزش طلا دارد؛ با افتتاح آن در سال 1401 نیز 150 هزار تن پلی پروپیلن تولید خواهیم کرد که ارزش آفرینی این دو محصول استراتژیک برای صنعت پتروشیمی بسیار حائز اهمیت است.
کلام آخر ....
در آینده بسیار نزدیک خبرهای خوبی در مورد پتروشیمی لردگان خواهیم داد که ترجیح می دهیم فعلا به دلایلی منتظر اطلاع رسانی خبر باشید.

گفتگو: مریم میخانک بابایی
 
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :