١٣٩٩/٠٤/١٥ ١٢:٣٦ ب ظ
کد خبر : ٧٢٠٤٨
گزارش سهام انرژی،
نمادهای پالایشی و پتروشیمی، سهامی جذاب برای این روزهای بازار
تلاطم بازار سرمایه این دلگرمی را به دارندگان نمادهای پرطرفدار می دهد که هر گونه تغییر در نوسان منفی بازار حداقل نمادهایی وجود دارند که به دلیل جذابیت و افزایش تقاضا با ریزش چندانی مواجه نخواهند شد و سرمایه گذاران خود را همچنان در شرایط مطلوبی نگه می دارند. نمادهای پالایشی و پتروشیمی از این دست نمادهای جذاب این روزهای بازار سرمایه هستند.
امروز یکشنبه 15 تیرماه 99 بازار سهام با تلاطم منفی در ابتدای روز مواجه بود و در همان ساعات اولیه با افزایش عرضه ها و نوسان منفی در بیشتر نمادها به چشم خورد. در این میان تنها نمادهایی که در بین بیشترگروه های بورس به سقف معاملات رسیدند نمادهایی از شرکت های پالایشی و پتروشیمی بودند که با صف خرید در این گونه نمادها منجر به ریزش قابل توجه شاخص کل نشد و این شرکت ها همچنان شاخص را در مرحله قابل قبولی نگه داشتند.
نمادهای پالایشی متاثر از افزایش قیمت نفت و حمایت تولیدکنندگان نفت در بازارهای بین المللی همچنان شرایط مطلوبی را در بین سهامداران خود داشته است حتی انتشار تقسیم سود و افزایش سودآوری چند میلیاردی این شرکت ها در کدال نیز روز به روز بر تثبیت این گونه نمادها می افزاید. به طوری که امروز نمادهای فراورده های نفتی هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان سفارشات خرید را به ثبت رساندند.  
تحلیلگران در زمینه ارزنده بودن این دو گروه بورسی اذعان می دارند که ابتدا جذابیت نمادهای پالایشی به دلیل نزدیکی عرضه صندوق ETF  دوم و تخفیف 2 دلاری در نرخ خوراک بوده است که فعلا پالایشگاه‌ها را پیشرو در نمادها و گروه های بازار سرمایه ای کرده است.
برخی از سرمایه گذاران و سهامداران بازار دلیل حمایت دولت از نمادهای پالایشی را از ریسک پایین سرمایه گذاری این گونه نمادها می دانند و معتقدند دولت به دلیل عرضه نفت با قیمت مناسب و دسترسی خوراک مناسب برای این بنگاه های اقتصادی آن ها می توانند همچنان به عنوان سهامی ارزنده، مورد توجه بازار باشند. دریافت خوراک و کاهش تسعیر نرخ ارز برای این نمادها، درآمد و سوداوری پالایشی ها را دوچندان کرده است.
ابتدای سال 99 برخی از نمادهای پالایشگاهی با انتشار گزارشات حسابرسی نشده خود زیان اعلام کردند واین موضوع تاحدودی در تقاضای این گونه نمادها تاثیرگذاشت اما بلافاصله با حمایت دولت نسبت به تخفیف خوراک میزان درآمد و سودآوری شرکت و تعدیل در گزارشات حسابرسی برخی نمادهای پالایشی اعلام شد و این شرکت ها توانستند در نیمه و پایان فصل بهار 99 درآمد و سودآوری مناسبی را اطلاع رسانی کنند. در مجموع قیمت نفت 42 دلاری در بازار و افزایش بهای نفت از یک طرف و افزایش حجم تولید پالایشگاه ها باعث شده است سهام پالایشی در بورس به عنوان لیدرهای بازار مطرح شوند و این گونه که از شرایط مطلوب نماهای پالایشی مشخص است این نمادها در بازار به عنوان سهامی مطلوب و پربیننده در بین سهامداران به حساب آیند.
گروه پتروشیمی ها نیز با توجه به اینکه تا حدودی از حجم کمتری نسبت به سهام  دیگر گروه ها در بازار برخوردارند اما با عرضه های اولیه و ورود به بازار سهام این سال ها از قابلیت برخوردار شدند و به نظر می رسد به زودی نمادهای پتروشیمی در کل حجم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.
اما این روزها سهام پتروشیمی بدون شک از سهم های مورد توجه بازار بوده اند و از دلایل عمده آن تغییر در ساختار فرمول خوراک اتان که کف دریافت به 200 دلار رسیده است و همچنین کاهش قیمت گاز و کامودیتی هم روی نرخ خوراک تاثیر گذاشته و به نرخ 6 تا 7 سنت رسیده است. از سوی دیگر افزایش قیمت دلار در فروش محصولات صادراتی این گروه بازار سرمایه بسیار در اعلام سود نمادهای پتروشیمی تاثیرگذار است. بنابراین همین موارد باعث شده است حاشیه سود این شرکت‌ها افزایش یافته و بیشتر نمادهای پتروشیمی از جمله لیدرهای بازار باقی بمانند.
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :