١٣٩٩/٠٦/٢٦ ١٠:٢٨ ق ظ
کد خبر : ٧٢١٨٠
گزارش "سهام انرژی" از تاثیر رشد دلار نیمایی در کامودیتی ها،
رشد دلار نیما و تاثیر آن بر پتروشیمی ها و سهام دلاری
تحلیلگران معتقدند، با رشد دلار نیمایی به 21257 تومان سهام پتروشیمی ها و دیگر محصولاتی که ماهیت صادراتی دارند رشد قابل ملاحظه یافته اند؛ از سوی دیگر سود خالص این شرکت ها با ثبات نسبی سایر هزینه ها منجر به رشد دو برابری این کامودیتی ها می شود.
به گزارش تحلیلی پایگاه خبری سهام انرژی، دلار نیمایی در سال 1398 در سطح 12500 تومان محاسبه می شد و نسبت قیمت پایه محصولات در بورس کالا جهت عرضه نیز با این میزان تعیین می شد. افزایش نرخ نیمایی تا سقف 21500 تومان یعنی رشدی 70 درصدی می تواند به افزایش درآمد نمادهای بورسی بویژه پتروشیمی ها بیانجامد.
گزارش هفتگی قیمت پایه محصولات پتروشیمی که از سوی دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی هر هفته به طور میانگین بین 2 تا 5 هزار ریال افزایش می یابد که این افزایش می تواند به تبعات افزایش درآمد، سود ناخالص عملیاتی شرکت های کامودیتی محور در بورس بویژه پتروشیمی ها تاثیرگذار باشد.
قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی برای معامله در بورس کالای ایران برای هفته جاری ( 23 شهریور) از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی بر اساس نرخ دلار 21 هزار و 161 تومان اعلام شد در حالیکه این رقم هفته گذشته (16 شهریور 99 ) در حدود 209347 ریال اعلام شده بود و رقم اعلامی این هفته برای محصولات پتروشیمی نسبت به هفته گذشته 2263 ریال افزایش یافته است.
جدول ذیل چند نماد پتروشیمی را به عنوان نمونه که متاثر از تغییر نرخ دلار بوده است را نشان می دهد. با رشد 72درصد دلار نیمایی از سال گذشته تاکنون، به طور متوسط 115درصد سود ناخالص عملیاتی نمادهای کامودیتی بورسی رشد داشته اند با این رویکرد که هزینه خوراک آن ها تا حدی دلاری است اما هزینه های جاری و دستمزد برای این نمادها در مجموع ریالی بوده است.



جدول: ولید هلالات

چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :