١٣٩٩/٠٧/٠٢ ٢:٢٢ ب ظ
کد خبر : ٧٢١٨٨
بررسی "سهام انرژی" ازنمادهای پتروشیمی در هفته جاری،
نمادهای سبز پتروشیمی در بازاری قرمزپوش
در این هفته جاری که هر روز تقریبا بازاری منفی با نمادهای قرمز خودنمایی می کرد اکثر نمادهای پتروشیمی در بیشتر روزهای هفته مثبت و سبز بودند و این نمادهای مثبت در مقایسه با وضعیت منفی شاخص سازان بازار، خودنمایی کردند.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، نمادهای پتروشیمی در هفته منتهی به دوم مهر 99 و آخرین روز معاملات، با روند مثبت بازار پیش رفتند و برخی از نمادها در سقف معاملات روزانه قرار گرفتند. سهم های پترول، شصدف، شخارک، شغدیر، زاگرس، مارون، آریا، پارسان، تاپیکو و غیره در طول هفته روند مثبتی را حتی در زمانی که شاخص کل بالای منفی 30 هزار واحدی هم رفت اما این نمادها مثبت بودند و همچنان از متقاضیان بازار به شمار رفتند.
به اعتقاد کارشناسان از جمله دلایل اهمیت نمادهای پتروشیمی در مقایسه با دیگر نمادها بر مبنای خروج پتروشیمی ها از محدودیت های سامانه نیماست و این موضوع قطعا رشد درآمد نمادهای پتروشیمی به دلیل ارزآوری و درآمد دلاری را در پی دارد. توضیح بیشتر اینکه  قیمت دلار در بخش صادراتی بر اساس نرخ صرافی های غیر دولتی تعیین می شود درحالیکه شرکت های صادراتی دلار را با نرخ 25000 تومان می فروشند. همچنین کالاهای پتروشیمی که در داخل تقاضای بالا دارند با دلار 25 هزار تومان قیمت می خورد و آن محصولاتی که بر مبنای قیمت پایه هستند، عملا با دلار 22000 تومان معامله می شوند.
همچنین تحلیل دیگر اینکه  در پایان خرداد، دلار 15700 تومان بوده و طبق نیما در پایان شهریور نزدیک به 22000 تومان بوده است و با توجه به تسعیر نرخ ارز گزارش عملکرد فصل تابستان برای پتروشیمی ها بسیار بزرگتر از فصل بهار خواهد بود.
قیمت کامودیتی ها و تاثیر آن بر ارزندگی نماد پتروشیمی ها
ولید هلالات کارشناس ارشد بازار سرمایه در زمینه ارزش کامودیتی ها در بازار می گوید:  در بازار جهانی، برخی کالاهای بالا دست از کرونا آسیب دیده اند. مثلا متانول برای مدت زیادی 160 دلار باقی ماند اما هم اکنون 200دلاری شده است. اوره از کرونا آسیب ندید و نهایتا پلیمری های بالا دست، اندکی مارجین بهتری گرفتند.
وی در ادامه می افزاید: پلیمرهای پایین دست که ماده اولیه آن ها الفین است محصولاتی نظیر PVC، ABS،PP تولید می کنند، حاشیه سود بسیار بهتری گرفتند یعنی محصولاتشان نسبت به بهار 100درصد رشد کرده است اما خوراک مصرفی آن ها  50 تا 70درصد افزایش یافته است. ضمن اینکه ماده اولیه آن ها 70درصد بهای تمام شده است.
با این اوصاف تابستان 99 برای صنعت پتروشیمی بسیار بهتر از فصل بهار 99 بود. تسعیر نرخ ارز از جمله دلایل بنیادی این گونه سهم هاست و دلیل توجه بازار به پتروشیمی ها بر همین مبناست. گزارش 6 ماهه پتروشیمی ها می تواند گواه رشد قابل توجه این گونه نمادها نسبت به دیگر نمادهای بازار باشد.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :