١٣٩٩/١١/١٩ ١٢:٣٨ ب ظ
کد خبر : ٧٢٣٩٤
چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست آغاز به‌کار کرد
چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست با شعار «کسب‌وکار جهانی» در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، دوره چهاردهم نمایشگاه ایران پلاست صبح امروز (یکشنبه، ۱۹ بهمن‌ماه) با حضور وزیر نفت، رؤسای کمیسیون‌ انرژی و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، سفیران کشورهای خارجی مقیم تهران، مدیران عامل بانک‌ها و بازرگانان خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گشایش یافت.
نمایشگاه ایران‌پلاست با شعار «کسب‌وکار جهانی» و با حضور ۲۰۰ شرکت داخلی و ۲۵۰ بازرگان خارجی  از کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان، کنیا، سوریه، ترکیه، اردن، هند، بوسنی و اقلیم کردستان است. 
زنگنه: افزایش ٨٠ درصدی تولید محصولات پتروشیمی از سال ٩٢
بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین گشایش رسمی چهاردهمین نمایشگاه ایران پلاست طی سخنانی اظهار داشت: امسال طلایی‌ترین سال صنعت پتروشیمی به شمار می‌آید؛ بهره‌برداری رسمی از ۱۰ طرح پتروشیمی از ابتدای سال تاکنون یکی از نقاط روشن و امیدبخش در دوره سخت تحریم است.
وی افزود: ظرفیت نهایی تولید محصولات پتروشیمی ایران با تکمیل جهش دوم این صنعت به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد که این رقم در مقایسه با سال ۹۲، ۸۰ درصد افزایش نشان می‌دهد و در آمد حاصل از آن ۲۵ میلیارد دلار خواهد بود.
زنگنه ضمن اشاره به جهش سوم پتروشیمی بیان کرد: در جهش سوم ۳۷ طرح در مرحله اجرایی است که بعضی از این طرح‌ها تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسند.
وی ادامه داد: ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران در سال ۱۴۰۴ به ۱۳۳ میلیون تن و درآمد سالانه به ۳۵ میلیارد دلار می‌رسد.
وزیر نفت گفت: طرح‌های پیشران صنعت پتروشیمی در چهار زنجیره طراحی شد‌ه‌اند و با اجرای این طرح‌ها، خوراک متنوعی برای توسعه صنایع پایین‌دست در دسترس قرار می‌گیرد و بیشتر در مناطق کمتر توسعه یافته متمرکز است.
وی درباره حضور شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه امسال گفت: توجه به دانش‌بنیان‌ها در این نمایشگاه قابل ذکر است و این شرکت‌ها می‌توانند در مقوله اشتغال که برای کشور بسیار مهم است کمک کنند.
وی همچنین کمک به توسعه صنایع پایین‌دستی و اشتغال را مورد توجه قرار داد و گفت: در این ارتباط بسیار فکر کردیم که چطور می‌توانیم به صنایع پایین‌دستی و فعال شدن آنها کمک کنیم از این رو اعلام کردیم در بخش‌هایی که خودمان دانش فنی داریم می‌توانیم آن را رایگان در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم، همچنین سود تسهیلات را کاهش دهیم که این موضوع در بودجه دیده شده است. ضمن اینکه تضمین خوراک و خرید محصول را هم داده‌ایم تا سرمایه‌گذاران بتوانند سرمایه‌گذاری کنند و برای طرح‌های خود وام بگیرند.
وزیر نفت با اشاره به صندوق پژوهش و فناوری نفت که شرکت‌های پتروشیمی در آن ۵۰ درصد سهم دارند، گفت: برای ما بسیار مهم است مسیری را که در پیش گرفته‌ایم ادامه دهیم.
افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به ۸۰ میلیون تن
همچنین بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در آیین گشایش چهاردهمین نمایشگاه ایران‌پلاستو در ابتدای مراسم ضمن اعلام گزارشی ازوضعیت صنعت پتروشیمی و چشم انداز این صنعت تا 1404 گفت: امسال با بهره‌برداری‌های جدید ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به ۸۰ میلیون تن رسیده است و رشد تقاضای سالانه محصولات پتروشیمی ۴.۵ درصد است که در دهه‌های آینده شیب مصرف با افزایش خیره‌کننده‌ای رو‌به‌رو خواهد بود.
وی به تولید پلیمرها اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون تولید پلیمرهای عمومی ۹ میلیون تن است که با بهره‌برداری از طرح‌های جدید تا ۱۴۰۴ به ۲۱ میلیون تن می‌رسد.
محمدی با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۵ میلیون تن محصول نهایی و قابل فروش در کشور تولید می شود که ۷۲ درصد صادر و ۲۸ درصد در داخل مصرف می‌شود، تصریح کرد: ۷۷ نوع کمیکال و ۱۸ نوع انوع پلیمر در قالب ۳۳۴ گرید در کشور تولید می‌شود و در پایین دست پتروشیمی به مصرف می‌رسد.
وی رشد تقاضای جهانی محصولات پتروشیمی را ۴.۵ در مقابل یک درصد فرآورده‌های نفتی اعلام کرد و گفت: در دهه‌های آتی، شیب مصرف فرآورده‌های نفتی کاهش می‌یابد، اما مصرف فرآورده‌های پتروشیمی با شیب خیره‌کننده‌ای رو به افزایش است، بنابراین لازم است در توسعه کلان کشور به توسعه صنعت پتروشیمی بیشتر و جدی‌تر توجه و تمرکز کرد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۹ میلیون تن انوع پلیمر در کشور تولید می‌شود، گفت: این عدد با بهره‌برداری از طرح‌های جهش سوم که در حال ساخت هستند در سال ۲۰۲۵ به ۲۱ میلیون تن با ۱۲۰ درصد رشد می‌رسد.
محمدی، سهم ایران از تولید سالانه ۴۲۰ میلیون تنی پلیمرها در جهان را ۲ درصد اعلام کرد و افزود: تولید پلیمرها در جهان به ۵۳۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید و سهم ایران از این سبد در سال ۱۴۰۴ به ۴ درصد افزایش می یابد.
وی در بحث پلیمرهای پرمصرف، با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید پلی اتیلن ۵.۱ میلیون تن است، ادامه داد: از سال ۱۴۰۱ تولید طرح‌های پلیمری آغاز می‌شود و با تکمیل طرح‌های جهش سوم و طرح‌های خوراک ترکیبی به عدد ۱۳ میلیون تن پلی اتیلن در سال ۱۴۰۴ می‌رسیم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این ظرفیت تولید پروپیلن از مجموع پالایشگاه و پتروشیمی حدود یک میلیون تن است و پروپیلن خاویار صنعت پتروشیمی است، گفت: در سال ۱۴۰۰ یک طرح پلی‌پروپیلن خمین به بهره‌برداری می‌رسد و به ظرفیت ۱.۲ میلیون تن می‌رسیم اما در سال ۱۴۰۴ با اجرای طرح های راهبردی تولید این محصول به عدد ۴.۵ میلیون تن می‌رسد.
نمایشگاه چهاردهم ایران پلاست از ۱۹ تا ۲۲ بهمن ماه از ساعت ۹ تا ۱۷ در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران دایر است.
 
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :