١٤٠٠/٠٢/٣٠ ١١:٥١ ق ظ
کد خبر : ٧٢٥٤٤
رئيس سازمان توسعه تجارت ایران گفت:
حضور صنایع پلیمر در بازارهای اوراسیا نیازمند بازاریابی حرفه ای
زادبوم گفت: در مجموع ۳۱۵ میلیارد دلار جمع تجارت اوراسیا است که ۷۹۷ میلیون دلار از این صادرات سهم ایران است که نشاندهنده سهم ناچیز ایران در تجارت با اورسیا بوده و اکنون باید تقویت شود.
به گزارش سهام انرژی،حمید زادبوم رئيس سازمان توسعه تجارت ایران در همایش چشم انداز اقتصادی صنایع پلاستیک در ایران 1400 با اشاره به اینکه طبق توافق صورت گرفته با اتحادیه اورسیا قرار است در سال ۱۴۰۱ این توافق به یک توافق تجارت آزاد تبدیل شود، گفت: در این صورت مبادلات تجاری ایران با این اتحادیه عمیقا بسط پیدا می‌کند و انجمن ملی صنایع پلیمر ایران می‌بایست از این فرصت ایجاد شده حداکثر استفاده را به عمل آورد. حضور در این بازار نیازمند بازاریابی حرفه‌ای است.
وی در مورد اهمیت هم پیوندی با کشورهای منطقه گفت: امروزه صادرات در دنیا، به سمت بازارهایی سرازیرمی‌شود که هم پیوندی بین آنها ایجاد شده باشد. توافقات تجاری بین کشورها، حلقه واصل آنها است. در طول دهه گذشته فقط ۵ درصد صادرات غیر نفتی ایران در چارچوب معدود توافقات منعقد شده بین ایران و شرکای تجاری ایران انجام شده است که نشان‌دهنده این است که کشور ایران می‌بایست تمرکز بیشتری روی این حوزه داشته باشد. همچنین، ایران لازم است در پی توافقات جدید با کشورهای منطقه و جهان باشد چرا که توافقات تجاری، امکان مشارکت در زنجیره ارزش جهانی را تسهیل می‌کند.
وی ادامه داد: عمده موافقتنامه‌های تجاری ایران، با کشورهای همسایه و منطقه نظیر ترکیه پاکستان، هند، اندونزی، گروه G8 و... بوده که بخشی از استراتژی ایران در تقویت همکاری با همسایگان و کشورهای دوست بوده است. یکی از مهمترین موافقت‌نامه‌های ایران، توافقنامه ایران و اوراسیا است که اهمیت صادراتی بسیار بالایی دارد.
 زادبوم در ادامه در خصوص توافقنامه ایران و اوراسیا توضیح داد: ایران از سال ۹۴ مذاکرات خود را با این اتحادیه آغاز کرد که نتیجه آن توافقنامه‌ای در سال ۹۷ بود. این موافقتنامه اولین تجربه ایران با یک اتحادیه تجاری است. ۳۱۵ میلیارد دلار جمع تجارت اوراسیا است که ۷۹۷ میلیون دلار از این صادرات سهم ایران است که نشاندهنده سهم ناچیز ایران در تجارت با اورسیا بوده و اکنون باید تقویت شود. طی سال‌های اخیر، عمده محصولات صادراتی ایران به اوراسیا در حوزه کشاورزی بوده است.
 رئيس سازمان توسعه تجارت ایران در مورد موانع صادراتی پیش روی تولیدکنندگان ایران گفت: بین سال ۹۷ تا ۹۹ تصمیماتی گرفته می‌شد که به خاطر تنظیم بازار، روی صادرات بخش‌های مختلف تاثیر داشت. اما از آن گذشته، مطابق با قانون، هرگونه عوارض باید به تصویب شورای اقتصاد برسد. بسیاری از این موانع که شما اشاره کردید، توسط کارگروه‌هایی ایجاد شده بود که شورای سران قوا به این کارگروه‌ها، اختیار داده بودند. اما سازمان توسعه تجارت ایران از ۲ ماه اخیر، تنها مرجع در بحث عوارض صادارت است که مصوبات خود را به شورای اقتصاد ارائه می‌کند که در این شورا تصویب یا رد شود. این یک گشایش خوب برای صادرکنندگان است.
 
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :