١٤٠٠/٠٨/٠١ ٥:١٦ ب ظ
کد خبر : ٧٢٧٩٩
"سهام انرژی" گزارش می دهد،
تصمیم یکسویه وزارت صمت در حذف دلار از قیمت گذاری پایه محصولات پتروشیمی
مجلسی ها در واکنش به حذف دلار از پایه محصولات پتروشیمی از سوی وزارت صمت اعلام کردند فعلا طرحی در این مورد به کمیسیون انرژی جهت بررسی مطرح نشده است.
به گزارش سهام انرژی، هفته گذشته، محمد صادق مفتح قائم مقام وزات صمت در خبری از حذف نرخ دلار در فرمول قیمت گذاری محصولات پتروشیمی خبر داد که این طرح برای چگونگی و اجرای ان در دست بررسی است. با انتشار این خبر برخی از فعالان اقتصادی نسبت به انجام چنین تصمیم عجولانه ای واکنش نشان دادند حتی کمیسیون انرژی مجلس نیز از اهتمام این طرح اظهار بی اطلاعی کرد. رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس می گوید: پرداختن به این موضوع در مجلس شورای اسلامی بستگی به این دارد که نظر پتروشیمی ها هم در این باره شنیده شده و مورد بررسی قرار گیرد.
وی می افزاید:در حال حاضر تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است و برای اجرای آن باید تمام جوانب کار بررسی شود.
از سوی دیگر احمد مهدوی ابهری دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی نیز در واکنش به این خبر می گوید: هنوز تصمیم جدی در خصوص تغییر فرمول قیمت‌گذاری دلاری پتروشیمی‌ها گرفته نشده، اما امیدواریم در صورت قطعیت تصمیمات جدید، این تغییرات در راستای منافع همه فعالان این صنعت از جمله تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشد.
وی اظهار می دارد: در این خصوص هنوز نه جلسه‌ای با تولیدکنندگان برگزار شده و نه اعلامی صورت گرفته است. از این‌رو، گمان نمی‌رود تا بررسی کامل موضوع و پخته‌ شدن آن تصمیمی گرفته شود. در این خصوص هنوز به‌طور رسمی چیزی اعلام نشده و فقط گفته شد به منظور بررسی موضوع، جلسات کارشناسی برگزار خواهد شد.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی در خصوص فرمول فعلی قیمت‌گذاری پتروشیمی‌ها می گوید: شرکت های تولیدکننده پتروشیمی، خوراک را دلاری خریداری و در ریال ضرب می‌کنند و در نهایت آن را به صورت ریال پرداخت می‌کنند. از سوی دیگر، دلار صادراتی را در نیما می‌فروشند و با همان قیمت نیما محصولات پتروشیمی تعیین می‌شود. حال وقتی تمام صادرات با دلار نیمایی به فروش می‌رسد، محصولشان را باید بر چه مبنایی بفروشند.
آنچه مسلم است وزارت صمت تصمیم خود را بر مبنای قیمت گذاری گرفته است و بدون ارزیابی با کارشناسان قرار است به زودی فرمول جدید را در نشست خبری اعلام کند.
قائم مقام وزات صمت امروز یکم آبان 1400 در گفتگویی خبر داد: از آنجا که این موضوع یک بسته تصمیم‌گیری مدیریتی به‌شمار می‎‌رود، به این منظور اطلاعات کامل این تغییرات در قالب یک نشست مطبوعاتی با همکاری مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار، به آگاهی سهامداران و فعالان بازار سرمایه خواهد رسید.
هفته جاری اعلام قیمت و کشف فرمول جدید پایه محصولات پتروشیمی بر مبنای غیر دلاری از سوی وزارت صمت اعلام می شود و اعلام این خبر در این هفته قرار است در شرایطی مطرح شود که قیمت محصولات پتروشیمی به دلیل تعطیلی روز فردا دوم آبان ماه اعلام نشده است.
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :