١٤٠٠/١١/٢١ ٩:٣٧ ق ظ
کد خبر : ٧٢٩٦٩
سهام انرژی گزارش می دهد،
سقف قیمت سوخت و خوراک واحدهای صنعتی و پتروشیمی تعیین شد
وزارت نفت سقف قیمت گاز برای واحدهای پالایشی و پتروشیمی را با ضریب 40 درصد 2000 تومان تعیین کرد.
به گزارش سهام انرژی از شرکت ملی گاز، پس از گمانه زنی و چالش های چند ماهه بالاخره سقف قیمت سوخت واحدهای پالایشی، پتروشیمی ، فولاد و صنایع فلزی با ضریب 40 درصد 2000 تومان تعیین شد اما این سقف برای واحدهای سیمانی، کاشی و سرامیک، هتل ها، نانوایی ها و ... 5000 تومان تعیین شده است.
همچنین خوراک پتروشیمی ها بدون احتساب ضریب، سقف 5000 تومان تعیین شده است.
بنا براین گزارش تعیین سقف قیمت خوراک قرار بود در بودجه 1401 تغییرکند اما با رایزنی و مساعدت به بخش تولید بویژه واحدهای پتروشیمی و صنعتی این سقف کاهش یافت و علاوه بر آن این سقف قیمت قرار است در ماه های پایانی سال 1400 نیز اجرایی شود.
به گزارش سهام انرژی، تعیین سقف قیمت خوراک همواره زمینه سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی و صنعتی کشور بوده است و اساسا جذابیت سرمایه گذاری داخلی وخارجی در ایران قیمت خوراک و دسترسی به گاز ارزان آن است و در شرایطی که قیمت ها در بازارهای جهانی هم افزایش یابد دیگر این جذابیت معنای خود را از دست می دهد.
اما با رایزنی های صورت گرفته و اعلام تبعات تغییر قیمت، در نهایت وزارت نفت موضوع تصمیم گیری قیمت سوخت را تعیین کرد و تعیین این سقف قیمت حداقل به قیمت های جهانی نزدیک تر است.
پیشتر افزایش قیمت گاز در بازارهای جهانی و تعیین نرخ گاز بر مبنای قیمت های جهانی برای تولیدکننده ایرانی زیان قابل توجهی را به بار آورد که با انتقاد از سوی واحدهای صنعتی و پتروشیمی مواجه شد. اما در نهایت ابلاغ این سقف قیمت تعیین شده مانعی بر افزایش قیمت گاز در آینده خواهد داشت  و قرار است در ماه های پایانی سال ( بهمن و اسفند 1400 ) قابلیت اجرایی همداشته باشد.


چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :