١٤٠٢/٠٤/٠٦ ١:٣٠ ب ظ
کد خبر : ٧٣٤٦٠
"بازار انرژی" گزارش می دهد،
خوراک گاز پتروشیمی ها 7 هزار تومان شد؟
انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی در گفتگویی اعلام کرد که نرخ خوراک گاز ۷هزار تومان شد درحالیکه این خبر هنوز از سوی دولت ابلاغ نشده است.
به گزارش بازار انرژی احمد مهدوی ابهری، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفتگویی اعلام کرد که دولت قیمت خوراک گازی را به ۷هزار تومان و قیمت سوخت گاز را به ۴هزار تومان افزایش داده است. 
افزایش نرخ اعلامی خوراک در رسانه ها موضوعی بود که امروز 6 خرداد ماه رنگ سرخی را بر تابلوی معاملات سهام تحمیل کرد. این گفته‌ها و نامه‌ای از نرخ خوراگ گاز پتروشیمی‌ها و دیگر صنایع در سال ۱۴۰۲ به امضای محمد مخبر، ابهاماتی را میان فعالان بازار ایجاد کرده که آیا این نرخ سقف تعیین شده است؟
سال گذشته کمیسیون تلفیق موضوع افزایش نرخ خوراک پتروشیمی را  از لایحه بودجه حذف و تعیین نرخ خوراک پتروشیمیها را به دولت واگذار کردشنیده‌ها حاکی از آن است که هیات دولت افزایش نرخ خوراک گازی به ۷ هزار تومان را مصوب کرده اما تاکنون ابلاغ نکرده است
.درحال حاضر نرخ خوراک گازی پتروشیمیها ۴ هزار است و براساس مصوبه جدید هیأت دولت این نرخ به ۷ هزار تومان افزایش می‌یابد.
افزایش نرخ خوراک گازی پتروشیمیها، شرکتهای متانولساز و اورهساز را تحت تاثیر قرار خواهد داد و موجب تعطیلی برخی از پتروشیمیهای جدید خواهد شددر این میان هلدینگهای پتروشیمی همانند پتروفرهنگ و شستان که درصد بالایی از سبد محصولاتشان به متانول اختصاص داده‌اند بیش از دیگر هلدینگهای پتروشیمی متضرر خواهند شد
خوراک گازی پتروشیمیها به کلاف سردرگمی برای صنعت نفت تبدیل شده استدولت مدعی است که خوراک گازی را با ۵۰ درصد تخفیف به پتروشیمیها ارائه میدهد درحالیکه میتواند آن را به بهای بیشتری صادر کند.
 براساس آمار درحال حاضر گاز حدود ۳۵ سنت صادر میشود اما همین گاز به شرکتهای پتروشیمی حدود ۱۸ سنت فروخته میشوداما مدیران پتروشیمیها نظر دیگری در اینباره دارند، آنها گلایهمند هستند که گاز را گرانتر از همهی دنیا میخرند.


 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :