١٤٠٢/٠٤/٢٧ ٦:٤٧ ب ظ
کد خبر : ٧٣٤٨١
در مجمع عمومی عادی سالیانه پتروشیمی زاگرس مطرح شد،
پتروشیمی زاگرس قاطعانه پیگیر اصلاح نرخ خوراک است
مدیرعامل پتروشیمی زاگرس خبرداد: کماکان پتروشیمی زاگرس نرخ خوراک اعلامی پتروشیمی ها را نپذیرفته است و هیات مدیره قاطعانه نسبت به اصلاح خوراک ایستاده است.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی زاگرس برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 1401 در روز سه‌شنبه مورخ ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک در تهران برگزار شد. این جلسه رأس ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه مورخ ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی و حضور بيش از ۹۱ درصد از سهامداران شرکت برگزار گردید.جلسه به ریاست دکتر رحیم اسماعیلی دانا به عنوان نماینده سهامدار عمده تشکیل و با دعوت از دیگر اعضای هیأت رئیسه از سوی ایشان با توجه به درصد سهامداران حاضر در مجمع به طور رسمی آغاز گردید.
در ابتدای جلسه، متین دیداری مدیرعامل شرکت و دبیرکارگروه متانول انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی به ارائه گزارش عملکرد و نقطه نظراتی در خصوص فعالیت پتروشیمی زاگرس به عنوان بزرگترین تولیدکننده متمرکز متانول دنیا پرداخت و گفت: پتروشیمی زاگرس جز پنج شرکت بزرگ تولیدکننده متانول دنیا با 2.2 میلیون تن ظزفیت است.  
وی ادامه داد: ظرفیت این میزان متانول قرار است تا سال 2027 به 209 میلیون تن برسد و ظرفیت عملیاتی آن به 138 میلیون تن و سهم تجارت جهانی آن نیز 50 میلیون تن خواهد بود.
وی گفت: ایران دارای سهم 45 درصدی تولید متانول در خاورمیانه است که سهم زاگرس از این میزان 13 درصد است.
افزایش 60 درصدی سودخالص در سال 1401
متین دیداری در خصوص عملکرد تولید و سود شرکت در سال 1401 و مقایسه آن با سال 1400 بیان کرد: مقایسه وضعیت مالی سال 1401 با 1400 نشلن می دهد که پتروشیمی زاگرس در سال 1401 توانست افزایش 11 درصدی در فروش، افزایش 102 درصدی در سود عملیاتی، افزایش 49 درصدی در سودناخالص و افزایش 60 درصدی در سود خالص را به دست آورد.
وی درباره میزان کاهش درآمد شرکت به صورت ماهیانه را به علت کمبود گاز و اکسیژن اعلام کرد و گفت: کاهش اکسیژن توسط مبین انرژی خلج فارس از اواخر تیرماه تا آذر ماه سال 1401 همزمان با قطعی گاز آغاز گردید که این موضوع به اختصاص 70 درصدی اکسیژن صورت گرفت.
کاهش 220 درصدی تخصیص گاز از سال 1399 تا 1401 
دیداری درباره کاهش نرخ خوراک در طول سه سال بیان کرد: با توجه به اینکه عمده مصرف کنندگان گاز، شرکت های متانولی هستند این کاهش خوراک شرکت های متانولی را تحت تاثیر قرار داد و در سال 1401 با توجه به افزایش نرخ خوراک گاز، خوراک به 74 درصد بهای تمام شده رسید و درحالیکه در سال 1400 این میزان 69 درصد بوده است.
وی گفت: در سال 1401 پرچالش ترین موضوع کمبود خوراک و افزایش قیمت را داشتیم و این نرخ گذاری اخیر را کماکان نپذیرفتیم و هیات مدیره قاطعانه نسبت به اصلاح آن ایستاده است. روزانه 2 الی 3 جلسه جهت پیگیری موضوع کاهش نرخ گاز را در هیات مدیره داریم و امیدواریم نتیجه ای در این حوزه حاصل آید.
میزان فروش پتروشیمی زاگرس در سال 1401
فروش متانول پتروشیمی زاگرس با بالاترین قیمت در منطقه در دوران قطعی گاز و التهابات ناشی از کاهش قیمت محصول تحقق یافت به طوری که صادرات این شرکت به بیش از 2.450.000 تن متانول در سال 1401 رسید.
وی گفت: ایجاد و حضور در بازارهای صادراتی جدید مانند هند و عراق، ایجاد نقش محوری در هماهنگ سازی بازار فروش(صادرت) متانول در بین تولیدکنندگان داخلی متانول به منظور همسوسازی و مدیریت بازار صادراتی، انجام اقدامات و پیگیری لازم در خصوص تهیه و تنظیم نشریه قیمت گذاری متانول ایران، سامان دهی نحوه پرداخت مشتریان با کمترین هزینه دموراژ، کاهش هزینه های حمل در راستای افزایش سود و درآمد شرکت با کمترین نرخ، سازماندهی و توسعه ناوگان لجستیک جهت تسهیل و کاهش هزینه حمل و نقل محصول به مشتری، از اهم خدمات فروش شرکت پتروشیمی زاگرس بوده است.
چالش های پتروشیمی زاگرس در سال 1401 و 1402
مدیرعامل پتروشیمی زاگرس به 8 چالش در بازه زمانی سال 1401 و 1402 اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت گاز، سوخت و اکسیژن، قطعی گاز خوراک در فصل های سرد سال، تک محصولی بودن و رقابت شدید در بازار آینده متانول، محدودیت های جدی در انتقال ارز و عملیات بانکی بین المللی، تامین مالی پروژه های توسعه ای شرکت، عدم دسترسی به شرکت لایسنسور به منظور ارتقای تکنولوژی فرایند، صعوبت در تامین قطعلت یدکی، مواد شیمیایی و کاتالیست، عدم تامین مستمر سرویس های جانبی بوده است.
اهداف و برنامه های شرکت در سال 1402
دیداری درباره توسعه فرصت های درآمدی پتروشیمی زاگرس گفت: توسعه زنجیره ارزش در راستای ایجاد ارزش افزوده بالاتر نسبت به محصول فعلی (تولید اتانول سنتزی، پروپیلن و الفین از متانول) است. همچنین تولید برق، احداث واحد اکسیژن و گسترش بازارهای فروش از جمله اهداف توسعه ای جهت فرصت های درآمدی بوده است.
وی تعالی عملیاتی، مدیریت بهینه هزینه های و بهای تمام شده را به افزایش راندمان تولید، ارتقای قابلیت دسترسی و کارایی تجهیزات، ارتقای سطح ایمنی، تامین کیفی و به موقع اقلام و مدیریت ببهینه فروش و ارتباط با مشتری و ارتقا تکنولوژی تولید دانست.
دیداری نیز درباره مسئولیت اجتماعی اشاره کرد: بهبود عملکرد محیط زیست، ایفای نقش موثر نسبت به جامعه، تحقق سازمان الکترونیک و ارتقای ایمنی و سلامت کارکنان از اهم موضوعات مسئولیت اجتماعی این شرکت بوده است.
مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت پس از قرائت گزارش هیات مدیره و تصویب آن و پاسخ به سوالات سهامداران، در انتهای این جلسه، سود اختصاص یافته به ازای هر سهم 1100 تومان تعیین گردید.
همچنین روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت و مؤسسه حسابرسی حافظ گام به عنوان بازرس قانونی و حسابرس اصلی و مؤسسه حسابرسی بهراد مشار به عنوان بازرس قانونی و حسابرس علی‌البدل برای سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ انتخاب گردیدند.
جلسه مجمع عمومی عادی سالانه شركت پتروشيمی زاگرس در ساعت ۱۲:۴۵ خاتمه يافت و بلافاصله جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت پتروشیمی زاگرس با حضور سهامداران به منظور تطابق اساسنامه شرکت با نمونه اساسنامه سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل و دستور جلسه به تصویب مجمع عمومی فوق العاده رسید و در ساعت ۱۳ نیز پایان یافت.
جلسه مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی زاگرس با حضور سهامداران به منظور تطابق اساسنامه شرکت با نمونه اساسنامه سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل و دستور جلسه به تصویب مجمع عمومی فوق العاده رسید و در سلاعت 13 پایان یافت.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :