به گزارش خبرنگار بازار انرژی، صبح امروز سه شنبه 22 خرداد ماه همایش نهمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی در مدیریت صنعتی سازمان مدیریت صنعتی، در راستای سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف انرژی و قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر برگزار سد این مراسم هر ساله جایزه ملی مدیریت انرژی را به مدیران شرکت ها در چهار بخش اصلی صنایع و فرآیندهای انرژیبر، محصولات و تجهیزات انرژیبر، ساختمانهای غیرمسکونی اداری، و پروژههای صرفهجویی انرژی به شرکتهای متقاضی اعطا میشود.
بابک احمدی رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) طی سخنانی با طرح این سوال که برق واقعی مورد نیاز برای تامین مصرف خودروهای برق به چه میزان است، به تحلیلی در خصوص این سوال پرداخت و گفت: گفتمان برقیسازی حمل و نقل در دولت سیزدهم مورد تاکید شهید جمهور و دولت بود تا از این طریق به سمت جریان برقیسازی حمل و نقل حرکت کنیم اکنون برقی سازی با نگاه اقتصادی توسعه پیدا کرده است ضمن اینکه فواید زیست محیطی زیادی دارد
.
وی افزود: خودروهای برقی دارای مزایای بسیاری از جمله مدیریت انرژی، مسایل محیط زیستی کاهش استفاده از سوخت های فسیلی هستند
.
وی با بیان اینکه بعضی ها نسبت به تامین انرژی خودروهای برقی ابراز نگرانی می کنند گفت: خودروهای برقی سهم قابل توجهی از مصرف برق نیروگاهها را به خود اختصاص نمیدهند ضمن اینکه در بعضی از کشورها برای ترویج استفاده از خودروهای برقی، در بعضی از ساعات تردد خودروهای بنزینی را به خاطر محدودیت سوختهای فسیلی و مسایل محیط زیستی ممنوع کردهاند
.
احمدی ادامه داد: پیک مصرف برق در ۷۲ ساعت و در روز هست، این در حالیست که امکان شارژ خودروهای برقی در شب فراهم شده است که محدودیت انرژی وجود ندارد و برق مورد نیاز برای خودروهای برقی تامین شده است
.
رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، میزان مصرف برق در خودروهای برقی را ۱۵ کیلووات در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: در خودروهای سواری بنزینی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۸ تا ۱۰ لیتر بنزین مصرف می شود اما در طرح خودروهای برقی هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ کیلووات برق مصرف می شود
.
به گفته وی بر اساس محاسبات صورت گرفته میزان مصرفی انرژی در خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای بنزینی، نشانگر کمتر بودن هزینه انرژی در خودروهای برقی است
.
وی عنوان کرد: هزینه برق هر ۱۰۰ کیلومتر خودروهای برقی با تعرفه ۲۰۰ تومانی برق خانگی ارزان قیمت حدود سه هزار تومان است و به ازای برق گرانقیمت یک هزار و ۶۰۰ تومانی، حدود ۲۴ هزار تومان خواهد بود در حالی که هر لیتر بنزین با قیمت سه هزار تومانی در ۱۰ لیتر معادل ۳۰ هزار تومان است
.
احمدی خاطر نشان کرد: اکنون ارزانترین برق اختصاص به خانگی با ۲۰۰ تومان به ازای هر ساعت و برق گرانقیمت خورشیدی حدود یک هزار و ۶۰۰ تومان است
.
به گفته وی، ۵۰ کیلووات ساعت باتری کامل خودروهای برقی است که حدود ۳۴۰ تا ۵۰۰ کیلومتر پیمایش در شرایط مختلف را فراهم می کند
.
وی با اشاره به مصرف برق ۳۵۰ هزار خودرو برقی گفت: اگر این تعداد خودرو را از ابتدا تا انتهای سال به حمل و نقل اضافه کنیم سهم ۹۰ مگاوات از ۷۰ هزار مگاوات برق تولیدی کشور را به خود اختصاص می دهد
.
رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) عنوان کرد: اکنون ۸۸ هزار مگاوات ظرفیت اسمی و ۷۰ هزار مگاوات تولید برق در کشور داریم که امکان تامین برق خودروهای برقی وجود دارد
.
شدت مصرف انرژی در ایران از کشورهای توسعه یافته بالاتر است
علیرضا قاسمی دبیر اجرایی همایش نهمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی گفت: شدت مصرف انرژی در ایران د رمقایسه با کشورهای توسعه یافته بالاتر است درحالیکه بازده صنعتی ما بر اساس میزان مصرف نیست.
وی در خصوص پرداخت یارانه انرژی گفت: ایران دومین کشور در جهان است که این میزان یارانه انرژی را پرداخت می کند البته امارات و کویت و قطر هم یارانه پرداخت می کنند ولی به نسبت جمعیت این کشورها میزان یارانه آن ها کمتر است.
وی قیمت گذاری را موضوع قابل توجهی دانست و تاکید کرد: این قیمت گذاری انرژی که در دوره های مختلف تعدیل شده است به دلیل جلوگیری از تورم بوده درحالیکه ناترازی انرژی و جبران این ناترازی تورمی را در کشور ایجاد کرده است.
قاسمی افزود: دنبال کردن سیاست های گازرسانی به جای سیاست انرژی رسانی صرف میلیارد تومان هزینه برای خطوط انتقال لوله گاز برای حتی مناطقی بوده که خالی از سکنه بوده اند.
وی در ادامه جایزه ملی مدیریت انرژی را در راستای سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف به انضمام قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر، با هدف اشاعه فرهنگ صرفهجویی و ایجاد زمینههایی برای ارتقای سطح توانمندی و توسعه مدیریت و کمک به همافزایی دانش و تجربه سازمانها در زمینه مدیریت انرژی و کمک به شرکت هایی که قصد دارند مسیر خود را با رویکردی داوطلبانه و التزام عملی به مسئولیت های اجتماعی خود، در سطحی بالاتر از حداقل های استاندارد ادامه دهند، ذکر کرد
.