١٤٠٣/٠٥/٢١ ١:٠٥ ب ظ
کد خبر : ١٠٣٧١٨
رئیس پژوهشگاه صنعت برق در نشستی خبری گفت:
نیازمند تلاش چندین برابری برای توسعه برق تجدیدپذیرها هستیم
عمیدپور گفت: متاسفانه در گذشته خیلی اعتقادی به استفاده انرژی های تجدیدپذیر نبود و این باعث شد که از برنامه توسعه ای آن عقب بمانیم و باید تلاش چندین برابری را برای توسعه تجدیدپذیرها و جبران عقب افتادگی به کار گیریم.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی دکتر عمید پور رئیس پژوهشگاه صنعت برق صبح امروز در نشستی خبری که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شده بود، در زمینه نقش پژوهشگاه صنعت برق در رفع مشکلات این صنعت و رفع ناترازی برق گفت: مسئولین حوزه برق در توانیر و یا برق حرارتی که مسئولیت تامین برق را دارند با چالش های ناترازی و مشکلات تامین برق مواجه هستند که می تواند با مدد امور تحقیقاتی و پژوهشی تا حدودی مشکلات خود را رفع کنند.
وی ادامه داد: پژوهشگاه نیرو در همکاری با حوزه ها تامین برق مانند توانیر، برق حرارتی و ساتبا و غیره اقداماتی را انجام داده است ساختارهایی را برای تامین برق آینده با پروژه هایی تعریف کرده است که مشخص است بر فرض صنعت برق کشور در افق 1420 چگونه باشد بهتر است.
عمیدپور گفت: واضح است که اگر همین ساختار فعلی را حفظ کنیم و تغییری در ساختارها بوجود نیاوریم، مطمئنا دچار چالش های جدی تری خواهیم شد.
وی در خصوص گذار از انرژی در دنیا توضیح داد: در دنیا دوره گذار از انرژی را سپری می کنند و در بهترین دانشگاه های دنیا این موضوع در حال بررسی است و ظرف 2 تا 3 دهه آینده چهره جدید استفاده از انرژی تغییر خواهد کرد.
رئیس پژوهشگاه صنعت برق به سه رکن اصلی و اساسی که در پژوهشگاه دنبال می شود اشاره کرد و گفت: این سه رکن یکی هوشمند سازی در حوزه انرژی دوم تولید انرژی های تجدیدپذیر و دیگری بهره وری در انرژی است که با کمک شرکت های دانش بنیان نوآوری هایی در این زمینه انجام شده است. البته در برنامه کلان کشور هنوز نمود جدی پیدا نکرده است.
وی در حوزه هوش مصنوعی گفت: در حوزه هوش مصنوعی ابتدا بررسی کردیم که هوش مصنوعی را چگونه وارد شبکه برق کنیم؟ ساختارها با ورود این تکنولوژی چه تغییری باید کند؟ مفاهیم قابل تحقیقی در پژوهشگاه پیدا کردیم و در حال انجام آن هستیم تا بتوانیم با این رویه گذار از انرژی را عملیاتی کنیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار انرژی که در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در حوزه برق چه اقدامی صورت گرفته است؟ گفت: در حوزه تعمیرات این موضوع بسیار به ما کمک می کند. هوش مصنوعی برپایه یک سری دیتاها عمل می کند و ما از این تکنولوژی مثلا در حوزه تعمیرات توربین استفاده کردیم که هوش مصنوعی وضعیت توربین را تا یک سال آینده به ما اطلاع دهد. به طور کلی هوش مصنوعی قابلیت پیش بینی را به ما می دهد که در آینده وضعیت چگونه خواهد بود.
وی در زمینه توسعه تجدیدپذیرها و همکاری پژوهشگاه در این زمینه گفت: گرما ناشی از اتفاقات جهانی و منطقه ای ما را بر آن داشت تا به جای توسعه انرژی های فسیلی از انرژی های تجدیدپذیر نیز استفاده کنیم که بسیار هم در توسعه آن عقب هستیم.
وی ادامه داد: متاسفانه در گذشته خیلی اعتقادی به انرژی های تجدیدپذیر نبود و این باعث شده است که از برنامه توسعه ای آن عقب بمانیم حتی در مقایسه با کشورهای همسایه که خیلی توسعه یافته نیستد هم رشد قابل توجهی در حوزه تجدیدپذیرها نداریم درحالیکه در حوزه انرژی های خورشیدی و بادی پتانسیل خوبی داریم و باید تلاش چندین برابری برای توسعه تجدیدپذیرها انجام دهیم.
رئیس پژوهشگاه نیرو در حوزه سرمایه گذاری در انرژی گفت: نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار در حوزه انرژی در حوزه‌های مختلف نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و برق قابلیت مدیریت وجود دارد اما متاسفانه آن را از دست می‌دهیم.
وی با بیان این‌که ظرفیت‌های مختلف برای جلوگیری از هدررفت انرژی و تعیین اقتصاد برق شناسایی شده و طرح‌های مختلفی را در این حوزه ارائه داده‌ایم اظهار کرد: مدیریت حوزه انرژی در بخش‌های یارانه و جلوگیری از اتلاف انرژی می‌تواند صورت بگیرد.
وی در ادامه با تاکید بر این‌ که ۳۵ تا ۴۰ میلیارد دلار در حوزه یارانه انرژی هزینه می‌شود، تصریح کرد: در پژوهشگاه نیرو طرح‌های مختلفی را در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم بهینه‌سازی انرژی را محقق کنیم. در این راستا صندوق بهینه‌سازی به عنوان یک پروژه جامع با همکاری ساتبا کلید خورده است.
به گفته رئیس پژوهشگاه نیرو طرح‌های متعددی را در این حوزه‌ آماده کرده‌ایم که اگر زیرساخت‌های آن ایجاد شود می‌توانیم سناریوهای مختلفی که به منظور جلوگیری از هدررفت انرژی تدوین شده است را اجرایی کنیم.

برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :