١٤٠٣/٠٦/٢١ ١:٠٠ ب ظ
کد خبر : ١٠٣٧٤٨
در نشست خبری مطرح شد؛
تقاضای برق امسال به ۲ برابر متوسط ۱۰ ساله رسید
سخنگوی صنعت برق گفت: در حالی که متوسط رشد مصرف در ۱۰ سال گذشته ۴.۷ درصد بوده در سال جاری این تقاضا ۲ برابر متوسط ۱۰ ساله(۶۴۰۰ مگاوات) رشد داشته است.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق و مدیرعامل توانیر صبح امروز 21 شهریور در نشستی خبری با بیان اینکه امسال تابستان گرمی سپری کردیم که منجر به رشد ۸.۷  مصرف برق شد، اظهار داشت: در حالی که متوسط رشد مصرف در ۱۰ سال گذشته ۴.۷ درصد بوده در سال جاری این تقاضا ۲ برابر متوسط ۱۰ ساله(۶۴۰۰ مگاوات) رشد داشته است که برای این میزان رشد تقاضا باید ۹ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی احداث شود و ۹ میلیارد دلار  سرمایه نیاز دارد که ما توان تامین آن را نداریم.
وی با بیان اینکه تحمیل این میزان تقاضا به تغییر اقلیم و استفاده از کولر گازی برمی گردد که در مناطق معتدل و سردسیر در حال افزایش است، افزود: در بخش شمال غرب کشور استفاده از کولر گازی ۴ تا ۵ برابر شده و رشد تقاضا ۱۵ درصد افزایش یافته است.
مدیر عامل شرکت توانیر با بیان اینکه میزان تقاضای جدید صنایع نیز رشد را نشان می دهند، گفت: به طور متوسط سالانه ۳ هزار مگاوات به میزان تقاضای صنایع و ۲ هزار مگاوات به رقم مصرف افزوده می شود.
وی بیان داشت: بر اساس ماده ۴ مانع زدایی از تولید، صنایع مکلف به احداث نیروگاه هستند تا امکان تامین برق پایدار را داشته باشند.
رجبی مشهدی با اشاره به رشد شکسته شدن رکورد گفت: امسال ۴۷ نوبت رکورد مصرف شکسته شد در حالی که این رقم در سال گذشته ۳۴ نوبت و در سال ۱۴۰۱؛ ۱۷ نوبت بوده است.
وی با اشاره به تداوم رشد فزاینده اوج بار در شهریور ماه خاطرنشان کرد؛ روز گذشته رقم مصرف به ۷۰۷۰۰ رسید، این بدان معناست که هنوز ۱۰ هزار مگاوات ناترازی داریم که نیاز به کاهش مصرف و شرکت در پویش باانرژی هستیم.
وی در حوزه پاداش به مشترکین کم مصرف گفت: 21 درصد از مشترکان مشمول پاداش صرفه جویی شدند و علاوه بر آن اهدا جوایز در پویش دور اول را برگزار کردیم و در دور دوم135 هزار دستگاه خودرو به کسانی ک هدر این پویش شرکت داشتند تعلق می گیرد که در حال احراز هویت از این مشترکین هستیم.
وی در خصوص مشترکان پرمصرف نیز بیان کرد: مشترکان پرمصرف که برقی بیش از 10 تا 20 برابر الگوی منطقه مصرف داشته اند علاوه بر تذکر پیامک و ترغیب به کاهش مصرف در صورت عدم رعایت کاهش مصرف برق آن ها قطع خواهد شد.
وی افزود: پرمصرف ها می توانند برق مورد نیاز خود را از انرژی تجدیدپذیر از محل محل زندگی خود تعبیه و مصرف کنند و یا برق مرود نیاز را از بورس انرژی تامین نمایند.
مدیر عامل توانیر با بیان اینکه میزان ناترازی در تیر و مرداد به ۱۸ هزار مگاوات رسید، افزود: باتوجه به اینکه نیروگاههای برقابی را در مدار نداریم ناترازی به ۲۰ هزار مگاوات هم رسید.
وی در حوزه تامین برق صنایع و افزایش میزان آن تصریح کرد: اکنون برنامه ریزی مدیریت مصرف در بخش سیمان برطرف شده و برق این بخش از صنعت در حال تامین است، برای مشترکین بخش فولاد ۱۵۰۰ مگاوات گشایش ایجاد شده و هفته آینده محدودیت برای این بخش صفر می شود. محدودیت ۱.۵ روز تامین برای شهرکهای صنعتی نیز هفته آینده به حداقل ممکن می رسد و به این ترتیب مدیریت مصرف طی هفته آینده به پایان می رسد.
رجبی مشهدی توضیح داد: تامین برق صنایع انرژی بر مثل فولاد، سیمان و فلزات در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۰؛ ۱۷ درصد افزایش یافته است، بخش فولاد ۱۳.۷ درصد، سیمان ۱.۸ درصد، فلزات ۲۵ درصد و سایر صنایع ۳۱ درصد انرژی بیشتر دریافت کردند.
وی با بیان اینکه شهرک های صنعتی نیز ۱۳.۴ درصد مشارکت در مدیریت مصرف داشتند، گفت: بعد از شهریور مدیریت مصرف در شهرکهای صنعتی به پایان می رسد.
  
 
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :