١٤٠٣/٠٧/٠٣ ١:٣٤ ب ظ
کد خبر : ١٠٣٧٥٧
رئیس اتاق تهران بیان کرد:
بدهی 63 هزار میلیارد تومانی دولت به صنعت برق/کاهش تولید 60 درصدی صنایع در تابستان سالجاری به دلیل قطع برق
نجفی عرب گفت: اخیرا بر اساس اعلام دیوان محاسبات میزان بدهی دولت به صنعت برق 63 هزار میلیارد تومان بوده و در حال حاضر این بدهی به 123 هزار میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش خبرنگار بازار انرژی، دکتر نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران در دومین همایش توسعه تجدیدپذیرها با اعلام این مطلب به اعتماد بخش خصوصی در سرمایه گذاری حوزه برق اشاره کرد و گفت: همکاری و اعتماد عمومی کشور دچار چالش هایی است و بدهی دولت به بخش خصوصی از اعتماد این بخش به دولت برای سرمایه گذاری می کاهد.
وی با اشاره به تولید گاز و موضوع ناترازی در کشور گفت: کشور قطر توسعه میادین گازی را با سرمایه گذاری توانست توسعه دهد ولی ما به دلیل عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی دچار مشکلات برداشت منابع از چاه ها هستیم.
وی به سهم تجدیدپذیرها در برق کشور آن را 1.2 درصد عنوان کرد و گفت: این میزان تولید برق تجدیدپذیرها در مقابل ظرفیت تولید هیچ است. میزان برق کشور امریکا از تجدیدپذیرها 25 درصد، چین 15 درصد در سال 2023 بوده که گفته می شود به 35 درصد در سالجاری می رساند. کشور ژاپن 15 درصد و عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال توسعه تجدیدپذیرها هستند و اخبار توسعه ای آن ها را هم شنیده اید.
نجفی عرب گفت: اگر نگاه مسئولین اجرایی به برنامه هفتم توسعه و دستیابی به 8 درصد رشد تولید باشد که ساخت انرژی هیا تجدیدپذیر و نیروگاه های سیکل ترکیبی و توسعه میادین گازی باشد این موضوعات زمان بر است و اگر همین امروز کار را شروع کنند 2 تا 3 سال زمان می خواهد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به میزان تولید و بهره برداری و عدم النفع ناشی از قطعی برق گفت: میانگین بهره برداری در کشور به دلیل قطع برق در تابستان سالجاری حدود 41 درصد بود و 60 درصد ظرفیت اسمی صنعت به هدر رفته و تولید کاهش پیدا کرده است.
رئیس اتاق تهران از امضا قرارداد با شهرک های صنعتی استان تهران خبر داد تا تولید هزار مگاوات برق تجدیدپذیرها در این شهرک ها احداث شود و به طور قطع زمین برای این موضوع وجود دارد و وزیر نیرو از این ایده استقبال کرده و حمایت خود را اعلام کرده است.
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :