به گزارش بازار انرژی، محمد صادق عظیمیفر در آیین افتتاح پروژه آیزمریزاسیون نفتای سبک (تولید بنزین یورو ۵) شرکت پالایش نفت شیراز اظهار کرد: ممکن است اثرات بهرهبرداری از این طرح به صورت ملموس در زندگی شهروندان ساکن شیراز حس نشود اما تاثیرات این نوع اقدامات بر روی سلامت زندگی مردم در طول زمان غیرقابل انکار است
.
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ادامه داد: بدون شک با این اقدام بیماریهایی ناشی از آلایندههای سمی مربوط به بخش سوخت که در شهر شیراز شایع شدهاند به حداقل میرسد و امیدواریم در بخش تولیدات هم کیفیت خودروها به جایی برسد که شاهد کاهش قابل توجه آلایندهها در این کلانشهر باشیم
.
او بر ضرورت تولید بنزین یورو ۵ بر اساس ماده ۱۸ قانون هوای پاک تأکید کرد و گفت: طبق ماده ۱۸ قانون هوای پاک وزارت نفت را مکلف کرده که حداکثر تا سه سال فرآوردههای نفتی و سوخت تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید را مطابق با استاندارد ملی مصوب عرضه و سازمان مکلف است از تولید سوخت غیراستاندارد جلوگیری کند
.
عظیمیفر اضافه کرد: این استاندارد در آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک با کیفیت یورو ۴ و یورو ۵ برای بنزین و گازوییل قید شده است
.
وی ادامه داد: خوشبختانه بخش عمدهای از طرحهای کیفیسازی بنزین و نفت و گاز پالایشگاههای کشور اجرا شده؛ در حال حاضر ظرفیت کشور در تولید بنزین یورو ۵ و یورو ۴ بسیار قابل توجه است به گونهای که میتوانیم ۷۰ درصد بنزین کشور را در قالب بنزین باکیفیت یورو عرضه کنیم و در بخش نفت و گاز هم حدود ۶۵ تا ۶۴ درصد توانایی در تولید وجود دارد؛ البته به خاطر ملاحظات ناترازی بالفعل اینها متفاوت است اما امکان تولیدات در این بخشها با این توانایی وجود دارد
.
معاون وزیر گفت: متأسفانه آنچه که در طول این سالها در صنعت پالایش عقب افتاده و به نتیجه نرسیده، طرحهای کیفیسازی نفت کوره است و این مشکل در این ایام حتی تبدیل به چالش در سطح ملی شده چراکه مازوت تولیدی پالایشگاهها دارای سولفور است و از آنجا که طرحهای کیفیسازی مازوت به نتیجه نرسیده استفاده از مازوت با محدودیتهایی رو به رو شده که گریبان ناترازی برق را گرفته است
.
او یادآور شد: لذا در صنعت پالایش در این دوره جدید باید افزون بر تکمیل طرحهایی که پیشرفت بالایی در زمینه کیفیسازی نفت و گاز دارند، طرحهای کیفیسازی نفت کوره نیز در اولویت قرار بگیرد و با شتاب بیشتری اجرا شود
.
وی با بیان اینکه ناترازی انرژی گریبان کیفیت سوخت را گرفته ، افزود: در سنوات گذشته به دلیل کسری فرآوردهها شاهد تغییراتی در کیفیت آنها بودیم؛ دغدغه دولت چهاردهم این است که کیفیت را فدای کمیت نکند
.
عظیمیفر با یادآوری اینکه بخشی از تولید بنزین کشور بنزین اختلاطی بود، گفت: ظرف سه ماه گذشته علیرغم محدودیتهایی که وجود داشت تلاش بسیاری برای کاهش فشار واردات و افزایش کیفیت بنزینی که به مصرف کننده نهایی تحویل داده میشود انجام شد و نزدیک به هشت میلیون لیتر در روز یعنی معادل هفت تا هشت درصد به تولید بنزین کشور با استفاده از ظرفیت خالی پالایشگاههای موجود اضافه شد
.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: در حوزه ناترازی افزون بر دغدغهای که برای افزایش تولید وجود دارد باید تمرکز بسیاری هم بر روی مصرف گذاشته شود؛ امیدواریم با اقداماتی که در حوزه متنوعسازی مصرف سوخت اعم از توسعه سهم سیانجی و ال بیچی در سبد سوخت و همچنین اقداماتی که در عرصه مدیریت مصرف اعم از نوسازی ناوگان و مدیریت قاچاق انجام میشود بتوانیم افسار مصرف را بکشیم و رشد مصرف را به حدی برسانیم که ناترازی به حداقل برسد
.
وی ادامه داد: افزون بر اهمیت بحث افزایش تولید و مدیریت مصرف موضوع زیرساختهای انتقال فرآوردههای نفتی و ذخیرهسازی هم از اهمیت بسیاری برخوردار است چراکه این زیرساختها متناسب با تولید و مصرف توسعه نیافته و در این بخش هم با محدودیت جدی مواجه هستیم؛ البته در این بخش هم برنامهریزی مفصلی انجام و طرحهای بسیاری تعریف شده است
.