به گزارش بازار انرژی از نیپنا، حسن عباسزاده معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی ایران در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته است، گفت: در سال ۱۴۰۳ ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی حدود ۹۷ میلیون تن بود و ۷۵.۲ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شد. صادرات محصولات پتروشیمی در سال گذشته ۲۹.۲ میلیون تن به ارزش حدود ۱۳ میلیارد دلار و فروش خالص داخلی ۱۳.۱ میلیون تن به ارزش حدود ۱۱ میلیارد دلار بود
.
وی با اعلام اینکه راهاندازی در مجموع ۸.۵ میلیون تن طرح پتروشیمی برای امسال پیشبینی شده است که ظرفیت اسمی تولید به ۱۰۵ میلیون تن و تولید واقعی انواع محصولات پتروشیمی به ۸۳.۵ میلیون تن میرسد، تصریح کرد: صادرات حدود ۳۴.۸ میلیون تن محصول پتروشیمی به ارزش حدود ۱۳.۶ میلیارد دلار و فروش خالص داخلی ۱۶.۱ میلیون تن به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار برای سال ۱۴۰۴ برآورد شده است
.
تولید ۳ محصول بار اول در ۱۴۰۴
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به برخی از ویژگیهای طرحهایی که امسال به تولید میرسند، گفت: توسعه براساس خوراکهای غیرگازی است و فقط یک طرح از خوراک گاز طبیعی استفاده میکند و بهکارگیری سه محصول برای بار اول در کشور و استفاده حداکثری از توان ساخت داخل از دیگر ویژگی طرحهایی است که امسال وارد مدار تولید میشوند، همچنین امسال ۱۰ میلیون مترمکعب از محل جمعآوری گازهای مشعل به خوراک پتروشیمیها افزوده میشود
.
عباسزاده با بیان اینکه زمینه برای انعقاد قراردادهای بلندمدت میان پتروشیمیها و مشتریان آنها برای فروش در حال نهایی شدن است، ادامه داد: با توجه به ابلاغیه معاون اول رئیسجمهوری، دبیرخانهای در شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای این موضوع تشکیل میشود، اما این نوع قرارداد برای تمام محصولات پتروشیمی نخواهد بود
.
وی از بررسی تأمین خوراک از طریق بازیابی گازهای مشعل داخل صنعت و نیز میدانهای نفتی خبر داد و گفت: تلاش داریم تا تأمین خوراک مورد نیاز صنعت را با همکاری هلدینگها و با سرمایهگذاری در جمعآوری گازهای مشعل افزایش دهیم. امسال ۵۱ میلیون مترمکعب گاز طبیعی بهعنوان خوراک و ۶۳ میلیون مترمکعب بهعنوان سوخت نیاز صنعت است
.
معاون وزیر نفت به اهمیت بهرهوری انرژی در صنعت پتروشیمی و نیز توجه ویژه به مسئولیتهای اجتماعی اشاره کرد و گفت: باید از تمام ظرفیتهای موجود برای مصرف بهینه و کاهش ناترازی انرژی استفاده کرد. هلدینگها و شرکتهای پتروشیمی در بحث مسئولیتهای اجتماعی باید به تعهدهای خود عمل کنند و در این مسیر نقش شوراهای راهبردی بسیار تعیین کننده است
.