١٣٩٦/٠٩/١١ ١:٢٩ ب ظ
کد خبر : ٧١٠٦٣
رضا کیانی مدیر تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران گفت:
رفتار شناسی شاخص بورس تهران در دو اوج تاریخی
شاخص کل بورس تهران در چهارم آذر ماه سال جاری از رکورد تاریخی خود عبور کرد.

به گزارش روابط عمومی بورس تهران، رضا کیانی مدیر تحقیق و توسعه با بیان مطلب فوق گفت: شاخص کل بورس تهران در چهارم آذر ماه امسال از رکورد تاریخی خود عبور کرد. شاخص کل در این روز به بیش از 90469 رسید در حالی که بیشترین مقدار آن پیش از این در تاریخ  15 / 10 / 92  به میزان 89500 به ثبت رسیده بود.

وی به شاخص قیمت اشاره کرد و افزود: علت این امر را باید در سود تقسیمی که تفاوت میان محاسبات شاخص قیمت و شاخص کل است، جستجو کرد.

کیانی به تفاوت تغییرات شاخص قیمت و شاخص کل اشاره و خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تهران نزدیک به 1435 هزار میلیارد ریال سود نقدی تقسیم کرده‌اند. همان طور که می‌دانیم بازدهی سهام از دو منبع رشد قیمت و سود نقدی بدست می‌آید و تغییرات شاخص قیمت تنها نشان‌دهنده بازدهی ناشی از تغییرات قیمت است، در حالی که تغییرات شاخص کل بیانگر بازدهی ناشی از نوسانات قیمت و سود نقدی است.

مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران تغییرات ارزش بازاری را پارامتر اصلی محاسبات شاخص دانست و گفت: به طور کلی در محاسبات شاخص، تغییرات ارزش بازاری به عنوان پارامتر اصلی مورد توجه قرار می‌گیرد. تغییرات ارزش بازار می‌تواند به دلایلی به جز تغییر  متوسط سطح قیمت‌ها افزایش یا کاهش یابد. افزایش سرمایه، ورود و خروج شرکت به بورس و سود تقسیمی نیز بر میزان ارزش بازار اثر می‌گذارند اما اثر آنها در محاسبات شاخص تعدیل می‌شود.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی شرکت‌های بورسی با افزایش سرمایه از محل آورده نقدی بیش از 423 هزار میلیارد ریال به ارزش خود افزوده‌اند، همچنین شرکت‌های جدیدی با ارزش نزدیک به 373 هزار میلیارد ریال در بورس تهران پذیرفته شده  است.

چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :