١٣٩٦/٠٩/١١ ٢:٠١ ب ظ
کد خبر : ٧١٠٦٤
نمایش اتحاد 24 کشور با 60 درصد تولید نفت جهان در وین
توافق نفتی اوپک و غیراوپک تا پایان 2018 تمدید شد
کشورهای عضو اوپک با تمدید توافق نفتی تا پایان سال 2018 موافقت کردند. بدین ترتیب توافقی که در نتیجه آن 24 کشور عضو اوپک تولید نفت خود را از ابتدای سال 2017 حدود 1.8 ملیون بشکه در روز کاهش دادند، برای 9 ماه دیگر تمدید شد
کشورهای عضو اوپک با تمدید توافق نفتی تا پایان سال 2018 موافقت کردند. بدین ترتیب توافقی که در نتیجه آن 24 کشور عضو اوپک تولید نفت خود را از ابتدای سال 2017 حدود 1.8 ملیون بشکه در روز کاهش دادند، برای 9 ماه دیگر تمدید شد. این 24 کشور 60 درصد تولید نفت دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش نکونیوز، توافق نفتی اوپک و غیراوپک که به ثبات در بازار نفت و افزایش قیمت‌ها کمک کرده بود یک بار دیگر تمدید شد. پیش از این، این توافق تا پایان سه ماهه نخست سال 2018 تمدید شده بود و حالا با اجماع کشورهای عضو اوپک، تا آخر سال 2018 تمدید شده است. انتظار می‌رود کشورهای غیرعضو اوپک در جلسه مشترک با اوپکی‌ها عیناً تمدید توافق تا پایان سال 2018 را بپذیرند

بدین ترتیب نشست 173 اوپک که امروز در مقر اوپک در وین برگزار شد یک بار دیگر به صحنه وحدت و اتحاد اوپک و غیراوپک بر سر اجرای دقیق و همچنین تمدید معامله نفتی تبدیل شد.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز در نشست 173 اوپک حاضر شد و از تمدید توافق نفتی حمایت کرد. زنگنه دیشب در وین در هتل کمپینیسکی با مدیرعامل شرکت نفتی OMV اتریش دیدار و گفتگو کرد. وزیر نفت قرار است پس از نشست اوپک (احتمالاً در روز جمعه) با مدیرعامل لوک اویل روسیه نیز دیدار و در مورد توسعه دو میدان نفتی مذکره کند. لوک اویل روسیه علاقه‌مند به توسعه دو میدان نفتی آب‌تیمور و منصوری است. OMV نیز برای توسعه دو میدان چشمه خوش و بند کرخه ابراز تمایل کرده است.

زنگنه پیش از برگزاری نشست اوپک گفت: تمدید بیشتر توافق نفتی به ثبات بازار نفت کمک می‌کند. وی خاطر نشان ساخت: بیشتر اعضای اوپک قیمت نفت بین 62 تا 65 دلار را ترجیح می‌دهند و قیمت نفت 60 دلار برای ایران خوب است. زنگنه اعلم کرد که تولید نفت خام ایران 3.8 میلیون بشکه در روز و صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران 2.5 میلیون بشکه در روز است.

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان که کشورش بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است نیز در نشست اوپک گفت: ما پا را از روی پدال تا زمانی که موجودی انبارهای نفت کاهش نیافته، بر نخواهیم داشت. اولویت ما تمدید نه ماهه توافق نفتی تا پایان سال 2018 است و در صورت نیاز این توافق می‌تواند در ماه ژوئن 2018 مورد بازنگری قرار گیرد. وی گفت سطح پایبندی به توافق نفتی عالی بوده است. خالد الفالح در مورد افزایش تولید نفت شیل آمریکا نیز گفت: زمان در مورد نفت شیل قضاوت خواهد کرد! ما می‌خواهیم تقاضا برای نفت را برآورده کنیم و شیل هم بخشی از داستان است. اما شیل به تنهایی پس این کار برنخواهد آمد.
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :