١٣٩٦/٠٩/٢١ ١:٠١ ب ظ
کد خبر : ٧١٠٨١
افزایش قیمت بنزین در حد شایعه هم تاثیری منفی بر بازار سرمایه دارد
تحولات اقتصاد ما بویژه در بازار سرمایه به شدت تحت تاثیر شایعاتی می تواند واکنش نشان دهد وازآنجایی‌که شایعات جنبه واقعیت ندارد پس آن هم تاثیرات منفی در بازار سرمایه خواهد گذاشت. 
بر اساس اخبار منتشر شده در فضای مجازی و سایت ها که به نقل از مقامی آگاه در سازمان برنامه و بودجه اعلام شده بود قرار است بنزین و نفت گاز از اول دی ماه گران شود که به نظر می رسد با توجه به گفته دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه انتشار هر گونه خبری مبنی بر افزایش حامل های انرژی شایعه است و نباید نسبت به انتشار این اخبار دامن زد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سهام انرژی، یکی از مدیران سازمان برنامه و بودجه کشور گفته بود که دولت قصد دارد از ابتدای دی ماه امسال قیمت بنزین را به 1500 تومان و قیمت نفت گاز را به 400 تومان افزایش دهد؛ تصمیمی که  در ظاهر دولتی‌ها بر اساس قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده یک قانون هدفمندی گرفته‌اند.
 بر اساس این گزارشات منتشر شده در فضای مجازی این گونه استدلال می شود که دولت قصد دارد با توجه به عدم افزایش قیمت‌ها که در سال ٩٦ صورت گرفته است برای ماه‌های پایانی حتی خلاف مجوز قبلی‌اش عمل کند و به جای افزایش 20 درصدی که سالانه برای افزایش قیمت رعایت می‌کرد، قیمت حامل‌های انرژی را بیش از 40 درصد افزایش دهد.
این استدلالات با وجودی که به تایید یکی از مدیران نفتی هم رسید اما با تکذیب وزیر نفت مواجه شد. البته وزیر نفت هر گونه افزایش قیمت بنزین و حامل های انرژی را کاملا قانونی عنوان کرد و به نظر می رسد که اگر این روزها خبری از افزایش قیمت حامل ها نیست الطاف دولتی است که شامل حال مردم شده است.
اما نکته اصلی اینجاست که بازار سرمایه ایران همواره تشنه اخبار ضدو نقیصی است که بلافاصله با ایجاد حباب قیمتی از خود واکنش نشان دهد و اگر افزایشی هم صورت می گیرد این افزایش باز هم برای بازار سرمایه تخریب کننده است و با ریزش سهامداران مواجه خواهد شد.
پیش ترها محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت قبل از انتشار این خبر در جمع خبرنگاران به شایعات گرانی سوخت پرداخت و تاکید کرد:  تمام مباحثی که در فضای مجازی در خصوص افزایش قیمت حامل های انرژی مطرح شده شایعه بوده و باید بگویم گاهی به حال افرادی که تحت تاثیر این خبرها در فضای مجازی قرار می‌گیرند تاسف می‌خورم.
این نکته حائز اهمیت است که تحولات اقتصاد ما بویژه در بازار سرمایه به شدت تحت تاثیر شایعاتی می تواند واکنش نشان دهد و از آنجایی که شایعات جنبه واقعیت ندارد پس آن هم تاثیرات منفی در بازار سرمایه خواهد گذاشت.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :