١٣٩٦/١٠/١٨ ١:٣٧ ب ظ
کد خبر : ٧١١٠٧
پایگاه خبری سهام انرژی در گزارشی بررسی می کند:
رشد شاخص در بازار سرمایه همچنان ادامه دارد
از دو ماه گذشته تاکنون شاخص بازار سرمایه با روند رو به رشدی مواجه بوده است که به نظر می آید این رشد میل به افزایش بیشتری طی ماه‌های آینده دارد.
بررسی‌های کارشناسی نشان می دهد که با افزایش قیمت نفت در بازارهای بین المللی این رشد را تا حدودی تثبیت کرده است. برخی از گروه های بورسی اعم از پالایشگاهی‌ها، پتروشیمی ها و گروه فلزات از روند تعدیل مثبتی برخوردار بوده‌اند که به اعتقاد برخی از فعالان باازار سرمایه این می تواند اهرمی از سوی دولت برای هدایت بازار باشد.
محمد توکلی یکی از فعالان بازار سرمایه درگفتگو با خبرنگار سهام انرژی می گوید: برخی از پالایشی ها با نرخ های دستوری همچنان در روند تعدیل مثبت قرار دارند و این روزها توانستند چندماهی تعدیل‌های مثبت سود را به سهامداران خود نشان دهند.
وی می افزاید: این روند خیلی به دلیل افزایش قیمت جهانی نفت نیست و به نظر بر اساس نرخ های دستوری و رونق بازار بورس از سوی دولت بوده است که این افزایش چشم انداز مثبتی را نشان می دهد. پالایشی هایی که مصرف داخل را تامین می‌کنند چگونه می‌توانند تعدیل مثبت دهند کاملا این نشان می دهد که از سوی دولت هدایت می شود.
امیر آشتیانی خبرنگار و کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی این افزایش شاخص را نوعی هیجان بازار می داند و معتقد است: ‌ سرمایه‌گذاران هیجان زده از اتفاقات اخیر جامعه و یا تغییر دستورالعمل افشای اطلاعات بازار سرمایه تهییج شده‌اند، بدون توجه به بازار‌های رقیب بار دیگر هیجاناتشان بر تحلیل غالب شده و سفارش‌های فروش را صادر کرده‌اند.
وی می‌افزاید: بررسی‌ها نشان می‌دهد درمقابل این فروش‌های هیجانی، این شرکت‌های حقوقی بودند که بار دیگر از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را بردند و سهام شرکت‌های عرضه شده را خریداری کردند. البته جدا از این که علت وقوع آن چه بود، بازار سهام ایران هنوز نتوانسته به بلوغ کامل برسد و بتوان آن را با بازار‌های پیشرفته مقایسه کند وهنوز تحلیل سهام شرکت‌ها و رفتار منطقی جایی درآن پیدا نکرده است. هنوز هم با تلنگری، برخی سرمایه‌گذاران بازار سهام عجولانه آتش به دارایی مالی خود می‌زنند و روز بعد با فروکش کردن هیجانات، خریدار همان سهام با قیمتی بالاترمی‌شوند.
به اعتقاد این کارشناس این رخداد و افزایش شاخص بورس تجربه‌ای در دفتر بورس ایران است که بازار سهام همچنان در گیرودارهیجان است؛ هیجانی که به آفت بورس تهران تبدیل شده و گویا قصد ترک بورس را ندارد.
از سوی دیگر وحید کشمیری فعال بازار سرمایه نیز در این باره به رونق بازار در گروه های پالایشی و فلزات و پتروشیمی اشاره می کند و می گوید: قیمت های جهانی در بازار سرمایه و افزایش شاخص کل تاثیرگذار بوده‌اند. اما تغییر و تحولات در داخل نیز این روند را تثبیت و یا روند افزایشی را تجربه می کند.
وی می افزاید: تحلیل تکنیکالی و بنیادی در بازار سرمایه همواره به ما کمک می کند تا بهتر بتوانیم شاخص های بازار را ارزیابی کنیم. این روزها با توجه به گزارشات ۹ ماهه شرکت ها بر روی کدال نشان می دهد که سه گروه بورسی روند خوبی دارندو رونق این سه گروه قدرت و پتانسیل بازار سرمایه را به نمایش می گذارد.
وی در ادامه می افزاید: این رویه و روند رو به افزایش ادامه دارد تا تیر ماه سال ۹۷ که شرکت ها با برگزاری مجامع و تقسیم سود مواجه می شوند و این سودهای نقدی  تاثیرخود را در شاخص کل خواهند گذاشت. در اینجاست که شاید بتوان گفت شاخص با یک دوپینگ مواجه می شود.
وی درباره دیگر صنایع و گروه های بورسی گفت: متاسفانه گروه های دارویی، ساختمان، خودوریی ها و سیمانی ها در شرایط مطلوبی قرار ندارند و البته افت این گروه ها تاثیری هم بر روی شاخص نمی گذارند زیرا دیگر صنایع همانطور که گفته شد تاثیر خود را در بورس گذاشته اند.
نقطه نظرات متفاوت و تحلیل های بنیادی و تکنیکالی نسبت به افزایش شاخص بورس وجود دارد. اما اگر دولت می خواهد بازار بورس را تحت کنترل خود درآورد، شاید بتوانیم از این منظر رونق بازار بورس را همانند سیاست کنترل نرخ تورم مثبت ارزیابی کنیم و این امیدواری را داشته باشیم که حداقل تا مدت ها شاخص کل بورس روند منفی را به خود نخواهد دید.
اما ازمنظری دیگر هم نباید این نکته اساسی را از نظر دور داشت که بورس، نمادی ازاقتصاد است و باید هر نمادی بر اساس رونق با نگاه واقعی رشد پیدا کند زیرا قطعا همانطور که تجربه بازار سرمایه نشان داده است افزایش غیرواقعی می تواند با نزول خیره کننده‌ای مواجه شود که به هیچ وجه به نفع سرمایه گذاران نخواهد بود.
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :