١٣٩٦/١٠/٢٦ ٢:٥٥ ب ظ
کد خبر : ٧١١١٤
مشاور وزیر نیرو گفت:
شیوه های سنتی توزیع برق باید تغییر کند
شیوه های سنتی توزیع برق را باید تغییر دهیم. زیرا آن شیوه‌ها منسوخ شده‌اند و مورد نقد هم قرار دارند. 
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، فلاحتیان مشاور وزیر نیرو در امور برق و انرژی درمراسم افتتاحیه ششمین کنفرانس منطقه‌ای سیرد، بر تغییر شیوه های سنتی تاکید کرد و گفت: دستاورد همان شیوه ها همان بود که بود و نتیجه بیش از آن نخواهد داشت.
وی در زمینه اهمیت توزیع برق در کشور گفت: اهمیت توزیع آن قدری است که زحمات همه بخش ها در نیرو به بخش توزیع مربوط می شود.
فلاحتیان تاکید کرد: همه نیازهای ما برای توسعه توزیع برق مادی نیست. بخش زیادی ازآن به مدیریت مبتنی بر رویکرد علمی بر می گردد تا بتواند دستاورد خوبی داشته باشد. از سوی دیگر هر چه از مقالات علمی و دانش روز جهانی مطلع باشیم اما نتوانیم آن را اجرایی کنیم قطعا در زندگی عادی تحولی ایجاد نخواهد شد.
وی در ادامه افزود: در طول سال‌های اخیر شاهد شتاب در گسترش شرکت های توزیع برق بودیم و همچنان این شتاب در حال گسترش است اما با توجه به نیازهای موجود باید گفت که این توسعه هنوز کافی نیست و با آرمان‌ها فاصله زیادی داریم.
وی ادامه داد: در گذشته یکی از موضوعات اساسی ما در بخش توزیع، کمبود نیروی انسانی متخصص بود؛ اما امروز در شبکه توزیع برق با کمبود متخصص و کارشناس مواجه نیستیم. حتی در دورافتاده‌ترین نقاط کشور در بخش توزیع برق هم مدیران از تحصیلات مرتبط دانشگاهی برخوردارند.
فلاحتیان به تجدید حیات در بورس اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات قابل پیگیری تجدید حیات در بورس برق است  تا بتواند این بخش را بیش از گذشته فعال کند.با وجودی که رشد و توسعه در بخش بورس انرژی برق کاملا چشمگیر است و سال به سال نیز به روند رشد آن افزوده می شود اما نیازمند نگاه دقیق تر است.
حقی فام معاون هماهنگی توزیع توانیر نیز در بخشی دیگری از این کنفرانس طی سخنانی درباره چالش های آینده در بخش توزیع برق کشورگفت: برخی از تحقیقات همچنان در حد مطالب دانشگاهی مانده‌اند و می تواند این تحقیقات به اجرا برسد و یا حتی در اشل کوچک تراجرایی شوند و پس از اینکه به تکنولوژی آن مسلط شدیم می توانیم در کل جامعه آن را توسعه دهیم.
وی درباره ضریب بار منطقه ای گفت: در حال حاضر ضریب بار ما ۶۰ درصد است درحالیکه در کشورهای صنعتی این ضریب بار به ۹۰درصد می‌رسد. با افزایش ضریب بار می توانیم از اتلاف سرمایه هم جلوگیری کنیم.
وی افزود: سوال اساسی این است که آیا ما می توانیم با ساختارهای سنتی به سمت شبکه های هوشمند آینده وارد شویم؟ قطعا خیر. باید بررسی کنیم که شبکه‌های توزیع آینده چه ساختاری را مد نظر دارند.
وی به لزوم تحول در نظامات صنعت توزیع برق برای رسیدن به شبکه های سازمان یافته در آینده اشاره کرد و در زمینه این الزامات گفت: اصلاحات ساختار مدیریتی و مقررات تنظیمی، نظام مالی و اقتصادی برای جذب سرمایه گذاری، بازسازی و تقویت نیروی انسانی  در بخش های فنی مدیریت اقتصادی، بازنگری در استانداردها و دستورالعمل ها ، روش های جدید طراحی و بهره برداری هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.  
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :