١٣٩٦/١٠/٣٠ ١٢:٢٢ ب ظ
کد خبر : ٧١١١٥
یک کارشناس حوزه بازار سرمایه به سهام انرژی گفت:
تامین مالی بازار سرمایه درحوزه صنعت نفت همچنان با شبهاتی مواجه است
اگربخواهیم به پروژه‌های نفتی وتصمیم‌گیران این حوزه پیشنهاد دهیم تا برای بخش تأمین مالی پروژه ها به بازار سرمایه متصل شوند همه این‌ها به سابقه وعملکرد بازار سرمایه ایران برمی‌گردد که متاسفانه نمی‌تواند دراشل‌های بزرگ‌تراین سرمایه گذاری صورت گیرد.
به گزارش سهام انرژی، دکترمیرمعینی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه با اعلام این مطلب گفت: حتی برخی از شرکت‌های حوزه صنعت نفت که در بورس ایران حضور دارند هم ترجیح می دهند از بازارهای خارجی برای تامین مالی استفاده کنند شرکت‌هایی که خود با این بازاروصنعت آشنا هستند، اما حاضر نیستند خود را درگیر بازارمالی ایران کنند.
وی افزود: مدیران نفتی و شرکت های صنعت نفت ترجیح می‌دهند برای پروژه های خود از سرمایه گذاران خارجی برای تامین مالی استفاده کنند زیرا بازارسرمایه ایران ازعمق وکارایی بالایی برخوردار نیست. بازار سرمایه ایران از بلوغ کافی درزمینه تامین مالی در صنایع نفت برخوردار نیست و پتانسیل های لازم را برای این کار در اختیار ندارد. قطعا اگر بازار سرمایه ایران به بلوغ کافی رسیده بود مدیران و تصمیم گیران حوزه صنعت نفت برای تامین مالی از این بخش استفاده می‌کردند.
وی به سرمایه گذاری‌های کوچک‌تر در این بخش اشاره کرد و گفت: تامین مالی برای حوزه صنعت نفت در حد پروژه های کوچک از طریق بازارسرمایه می‌تواند صورت گیرد که این روند مطلوبی است اما مدیران شرکت های نفتی به دلیل سازوکارهای پیچیده بازار سرمایه ایران ترجیح می دهند از همان سرمایه های اندک هم استفاده نکنند.
وی درباره علاقمندی شرکت های نفتی به همکاری با سرمایه گذاران خارجی گفت: شرکت‌های حوزه صنعت نفت ترجیح می دهند با جویند فنچرها و شرکای خارجی وارد مذاکره شوند دلایل آن ابتدا توان بالای مالی شرکای خارجی نسبت به شرکتهای داخلی است و دوم ورود استانداردها و تکنولوژی همراه با سرمایهگذاران خارجی است.
میرمعینی درباره افزایش شاخص و رونق بازارسرمایه گفت:‌ اگر شما این روزها می بینید که شاخص کل بازارسرمایه در حال رشد است این نشان از رونق و کارایی بازار سرمایه نیست، این افزایش ناشی از معاملات ثانویه اوراق ایجادشده است. درحالی‌که رسالت بازار سرمایه به تامین مالی آن برمی گردد.
وی افزود: زمانی بازار سرمایه می تواند پرکاربرد شود که در جریانات اقتصادی و تامین مالی وارد شود و این دو هدف را دنبال کند. اما فعالیت در بازار سرمایه ما بیشتر فعالیت ثانویه است. آمارها نشان می‌دهد که سهم تأمین مالی کل اقتصاد ایران از طریق بازار سرمایه بین سه تا پنج درصد بوده است. به عبارتی۹۵٪  تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی ما از طریق بازار پول انجام می‌شود. با این آمار می‌توان فهمید که سهم ما در سرمایه‌گذاری از طرف بازار سرمایه چقدر بوده است و این ضعف و ناکارآمدی بازار سرمایه ایران است.
میرمعینی درباره راهکار تقویت این حوزه گفت:  به یک سند جامع و استراتژیک در بازار سرمایه نیاز داریم .سند جامعی که در بازار مالی ترکیه و یا مالزی اتفاق افتاد و موفقیتآمیز هم بود. این دو بازار که  به لحاظ شرعی و اسلامی به بازار ایران هم نزدیکتر است و کشورهای جهان سومی هستند که در حال تبدیل شدن به کشور توسعهیافته‌اند. این دو کشور با طراحی و اجرای دو برنامه ۱۰ ساله و هدفگذاری مطلوب توانستند بازار سرمایه توسعهیافته‌ای را راهاندازی کنند. می‌بینیم که  بازار سرمایه در آن کشورها اساس توسعه اقتصادی شده است. با این تجربه می توان گفت که  ما تا زمانی که برنامه جامع و استراتژیک برای بازار سرمایه پایه گذاری نکنیم و محورهای بازار سرمایه را مشخص نکنیم نمیتوانیم به آرمانها برسیم .
وی افزود: گفتنی است که محورهای بازار سرمایه ایران کاملاً مشخص است از جمله  گستردگی، کارایی، شفافیت، وجود انواع ابزار مشتقه‌ها، ابزارهای مالی و ... اینها همه مشخص است و قرار هم نیست از ابتدا چرخ اختراع کنیم. از سوی دیگر سیاست ساختاری بازار سرمایه هم مشخص است؛ سیاست کلانی که در حوزه حاکمیت و دولت باید مصوب و پشتیبانی شود.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: بنابراین باید بر اساس نیاز روز بررسی کنیم و یک برنامه همهجانبه که مورد حمایت همه ارکان نظام باشد تدوین کنیم و به عنوان یکی از اصلیترین ابزار و ارکان توسعه اقتصادی باید نگاه ویژه به‌آن داشته باشیم. باید بازارسرمایه از ابتدا ظرفیت سازی شود و توسعه یابد ما نمیتوانیم بازار توسعه نیافتهای داشته باشیم و ترجیح بدهیم که روی آن حساب کنیم.
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :