١٣٩٦/١١/١٠ ١٠:٥٩ ق ظ
کد خبر : ٧١١٢٣
پالایشگاه نفت لاوان، حرکت رو به رشد و سهامداران امیدوار
اخیرا، پالایشگاه نفت لاوان با عرضه متریک نفتای سنگین ترش‌در رینگ بین الملل بورس انرژی توانست بزرگترین و بهترین قیمت معامله در تاریخ فعالیت بورس انرژی راکسب کند. با این وجود سهامداران این شرکت در انتظار سود بیشترند ومدیران این شرکت می گویند با روند مثبت قیمت نفت و فرآورده های نفتی، به سهامداران خود سود مناسبی را در سال ۱۳۹۶ توزیع می‌کنند.
بورس انرژی ایران با روند روبه رشد و توسعه شرکت‌های حوزه انرژی می‌تواند قابلیت و جایگاه خود را در بازار سرمایه بیش از گذشته نشان دهد. عرضه متنوع و بیش از گذشته فرآورده‌ها در بورس انرژی هم سهامدارن را به این بخش سوق می دهد و هم مدیران شرکت های بورسی را به تامین مالی جدیدی ترغیب می کند. اخیرا شرکت پالایشگاه نفت لاوان یکی از شرکت های بورسی که درگذشته با زیان و عدم سودآوری مواجه بود با تغییرات و اصلاحات بنیادین توانست رشد مثبت چشمگیری پیداکند. برای آگاهی بیشترسهامداران‌، گفتگویی را با مهرداد سعادتمند مدیر بازرگانی و فروش این شرکت انجام دادیم. لازم به ذکر است که این گفتگو بنا به تاکید شرکت، به صورت‌کتبی صورت گرفته و به تایید مدیرعامل شرکت نفت لاوان هم رسیده است.
مدتی است که پالایشگاه نفت لاوان در بورس انرژی از افزایش آمار معاملات برخوردار است. درباره دلایل این رونق توضیح دهیدکه سودآوری شرکت و عرضه گاز مایع در دی ماه نتیجه چه رویکرد خاصی در شرکت بوده است؟
دستیابی به سودآوری پایدار در شرکت‌های خصوصی با ساختار تجاری، همواره مستلزم افزایش توان رقابتی در بازارهای داخلی و بین المللی بوده است. در این زمینه مولفه های اصلی هم می تواند بهینه سازی توان عملیاتی با هدف افزایش حاشیه سود فرآورده ها، افزایش رقابت در بازار فروش (با اتخاذ استراتژی های مناسب در حوزه بازاریابی و فروش) و در نهایت کاهش هزینه های جاری سازمان باشد.
مدیریت بازرگانی شرکت از ابتدای سال ۱۳۹۶ با رویکردی متفاوت و با هدف شناسایی و تمرکز بر بازارهای هدف جدید، با انجام مشاوره های تخصصی و در اختیار قرار دادن اطلاعات فنی، عملیاتی، مالی و اداری مورد نیاز بازار و با ایجاد بستر مناسب جهت به‌کارگیری تمامی ارکان بازار، زمینه همکاری و تعامل سازنده با مشتریان بالقوه داخلی و خارجی را فراهم کرده و پس از حصول توافقات اولیه از طریق برگزاری نشست های مشترک، مقدمات حضور حداکثری مشتریان بالقوه در مزایده فروش از طریق بورس انرژی را فراهم کرده است.
بر این اساس این مدیریت با اتخاذ رویکرد تدوین استراتژی های متناسب با بازار، ضمن تحلیل و بررسی بازار نفت و فرآورده های نفتی به طور منظم و روزانه زمینه را جهت گسترش دایره مشتریان شرکت ایجاد کرد که در نتیجه این اقدامات از ابتدای سال ۱۳۹۶ شاهد رقابت مشتریان جهت خرید فرآورده نفتای سنگین ترش و سایر فرآورده‌های شرکت در اکثر مزایده های فروش بودیم.
در همین راستا در روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۶/۹/۲۶ بورس انرژی شاهد عرضه نود هزار تن متریک نفتای سنگین ترش شرکت پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل بود. این عرضه بزرگترین و بهترین قیمت معامله در تاریخ فعالیت بورس انرژی محسوب می‌شود. با انجام این معامله رکورد حجم معاملات و قیمت فروش فراورده عرضه شده در بورس انرژی شکسته شد و بالاترین قیمت فروش در تاریخ بورس انرژی ایران برای فراورده نفتای سنگین ترش شرکت پالایش نفت لاوان ثبت گردید.لازم به ذکر است  عرضه های شرکت در ماه های اخیر با در نظر گرفتن روند صعودی قیمت جهانی نفت و تحلیل پیش بینی قیمت این فراورده ها در آینده نزدیک صورت گرفته و پیش‌بینی‌ها در کنار تحلیل وضعیت موجودی شرکت، مبنای تصمیم گیری در رابطه با زمان انجام عرضه‌های شرکت است.
درباره طرح جامع این پالایشگاه توضیح دهید که با اجرایی شدن آن چه تاثیری در سودآوری و عرضه بیشتر در بورس انرژی داشته است؟
با راه اندازی واحد تصفيه هيدروژني فرآورده هاي ميان تقطير نفت سفيد و نفت گاز (HDS) و همچنین واحد تصفيه هيدروژني و تبديل كاتاليستي نفتاي سنگين (CRU) که از جمله واحدهای طرح جامع بهبود فرایند پالایشگاه بوده میزان نفتای تولیدی پالایشگاه نفت لاوان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده که این امر سبب عرضه های بیشتر این محصول از طریق بورس انرژی در سال جاری گردیده است.
دیدگاه مدیران پالایشگاه لاوان در زمینه بازار بورس و عرضه و سود بیشتر چیست؟
با توجه به وضعیت مناسب و رو به رشد اقتصادی شرکت پالایش نفت لاوان در حال حاضر امید است با ادامه روند مثبت قیمت نفت و فراورده های نفتی، سهامداران سود مناسبی را در سال ۱۳۹۶ کسب نمایند.
همانگونه که استحضار دارید شرکت پالایش نفت لاوان در سال های نه چندان دور زیان ده بوده اما با تغییرات و اصلاحات بنیادین صورت پذیرفته، در سال ۱۳۹۴ این شرکت با ارائه سود ۲۲ ریال به ازاء هر سهم از لیست شرکت های زیان ده خارج گردید. در سال ۱۳۹۵، با تحقق ۹۶۸ ریال سود به ازاء هر سهم با رشد مثبت چشمگیری مواجه بودیم، با ادامه این روند صعودی و با ثمربخشی تدریجی اقدامات زیرساختی و توسعه توان رقابتی سازمان، سود سال ۱۳۹۶ بر اساس عملکرد واقعی ۶ ماهه ابتدای سال، حدود ۱۱۴۶ ریال به ازاء هر سهم پیش بینی شده است.
آیا تامین مالی از طریق بازار سرمایه می تواند راهکار اساسی مدیران پالایشگاه لاوان باشد؟
با توجه به استراتژی های کلان سازمان وکنترل و کاهش بدهی ها و همچنین بهبود وضعیت نقدینگی شرکت در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ تامین مالی از طریق بازار سرمایه در حال حاضر در دستور کار پالایشگاه نخواهد بود.
درباره میزان خوراک دریافتی به پالایشگاه که ۶۵ هزار بشکه اعلام می شود( براساس اطلاعات درج شده در سایت پالایشگاه) در صورت افزایش میزان خوراک ایا ظرفیت موجود فراهم است و یا اینکه باید در حوزه سیاست طرح توسعه شرکت قرار گیرد؟
با تغییر رویکرد شرکت از ابتدای سال ۱۳۹۴  با تدوین یک برنامه منسجم علمی- مهندسی اقدامات اصلاحی لازم جهت بهینه سازی شرایط عملیاتی برای افزایش نسبت میعانات گازی در خوراک واحدهای تقطیر با هدف کاهش محصول کم ارزش نفت کوره و جایگزینی آن با محصولات با ارزش افزوده بیشتر مانند نفتا در دستور کار قرار گرفت و نتایج مالی آن به تدریج از تیر ماه سال ۱۳۹۴ نمود پیدا کرد.
این تغییر از دو منظر باعث بهبود عملکرد مالی شرکت گردید. با توجه به قيمت كمتر ميعانات گازي نسبت به نفت خام، این تغییر باعث کاهش هزینه های خوراک دریافتی پالایشگاه (که عمده ترین هزینه پالایشگاه به حساب می آید) گردیده و از سوی دیگر با انجام تغییر مذکور، ارزش افزوده سبد فرآورده هاي توليدی پالایشگاه افزایش یافته و با تغيير الگوي توليد فرآورده ها (تغيير در ميزان توليد فرآورده هاي نفتي) افزایش چشمگیری در سود عملیاتی شرکت ایجاد شد. لازم به ذکر است در حال حاضر پالایشگاه با نسبت حدود ۵۰% خوراک میعانات گازی و ۵۰% خوراک نفت خام و در ظرفیت بهینه ۵۶۰۰۰ بشکه در روز فعالیت می نماید.
برنامه ها وطرح های آینده این پالایشگاه در زمینه عرضه بیشتر و افزایش سود را فهرست وار بگویید.
 
پروژه های صنعتی به اتمام رسیده این شرکت که هر یک به نحوی در سود دهی شرکت کمک شایانی کرده است عبارتند از:
  • راه اندازی واحد تصفیه هیدروژنی نفتای سبک (سال ۱۳۹۵)
  • بهره برداری از واحد گوگرد زدایی نفت گاز و نفت سفید و تولید فراورده نفت گاز با استاندارد یورو 4 (سال ۱۳۹۵)
  • راه اندازی واحد گوگرد سازی و  راه اندازی واحد پساب صنعتی (سال ۱۳۹۶)
از جمله پروژه های آتی شرکت می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
  • پروژه  احداث واحد تقطیر در خلاء با هدف تولید فرآورده های V.B، Lub Cut و قیر
  • پروژه  احداث اسکله نود هزار تنی
  • پروژه نصب توربین Back Pressure
 
 
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :