١٣٩٦/١١/١٥ ١١:٠٦ ق ظ
کد خبر : ٧١١٢٥
وزیر نفت در نشست خبری اعلام کرد:
پیش بینی افزایش تقاضای خوراک پتروشیمی‌ها
پیش بینی می‌شود تقاضای داخلی برای خوراک پتروشیمی‌ها 17 درصد رشد داشته باشد.
به گزارش سهام انرژی، بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست خبری اعلام کرد: پیش بینی می‌شود تقاضای داخلی برای خوراک پتروشیمی 17 درصد رشد داشته باشد. البته تعدادی از مجتمع‌های پتروشیمی فروردین‌ماه با ارزش 2 میلیارد دلار از سوی رئیس جمهوری افتتاح شدند و افتتاح پتروشیمی‌های دیگرهم در برنامه است.
وی در زمینه میزان تولید و مصرف بنزین گفت: تولید بنزین یورو چهار در سال 92، روزانه 2.1 میلیون لیتر بود که کنون به 25 میلیون لیتر در روز رسیده است. تولید بنزین 16 میلیون و 500 هزار لیتر نسبت به پارسال افزایش یافته است که عمده آن از پالایشگاه ستاره خلیج فارس بوده است؛ واحد تقطیر این پالایشگاه به‌زودی وارد مدار می‌شود و امیدواریم هر 3 واحد آن سال آینده به تولید برسد.
وی افزود: مصرف بنزین با افزایش تولید خودرو رابطه مستقیمی دارد. مقدار مصرف خودرو و کیفیت سوخت، دو مقوله متفاوت است. خودروهایی که هم‌اکنون تولید می شود باید مصرف استانداردی داشته باشند. در این زمینه با خودروسازان هماهنگ شده است که از تیرماه آینده بعضی خودروها تولید نشود. اما واقعیت این است که با این میزان افزایش تولید خودرو و افزایش مصرف سوخت، حتی  با واردات هم نمی‌توان پاسخگوی تامین سوخت بود.
زنگنه گفت:‌عملکرد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای افزایش تولید نفت کوتاه مدت است و مسئله مربوط به افزایش ظرفیت تولید یک موضوع بلندمدت است. هر کشوری که برای تولید نفت ظرفیت سازی کند، برنده خواهد بود.
وی در ادامه گفت: در گزارش‌های بلندمدت آمده است که مصرف سوخت به طور مطلق بالا می‌رود و سهم سوخت‌های فسیلی با اندکی تغییر می‌یابد. نفت، گاز و زغال سنگ تا سال 2020 همچنان سوخت نخست دنیا هستند.
وی درباره نفت در بودجه ۹۷ گفت: برای بودجه سال 97، قیمت نفت 55 دلاری مدنظر است که اکنون قیمت این کالای راهبردی بالای 60 دلار برای هر بشکه معامله می‌شود و این رقم محافظه کارانه است.
وزیر نفت درباره قراردادهای نفتی آینده گفت: قراردادهای نفتی باید با تقاضای طرف‌ها پیش رود تا به نتیجه برسد، بخشی دست ماست و بخشی دست طرف مقابل.
زنگنه درباره تولید گاز گفت: در پایان سال91، 285 میلیون مترمکعب گاز در پارس جنوبی تولید می‌شد که این رقم در دی‌ماه پارسال به 470 میلیون مترمکعب رسید و در دی ماه امسال روزانه 553 میلیون متر مکعب برداشت کردیم. اگر توانستیم این روزهای سرد را بگذرانیم به واسطه این افزایش تولید بود. برای نخستین بار است که در برداشت گاز از پارس جنوبی اندکی از قطر بیشتر تولید می کنیم.
وی درباره گاز تحویلی به نیروگاه ها بیان کرد: با تحویل گاز بیشتر به نیروگاه ها، امسال به رغم افزایش مصرف سوخت سالانه نیروگاه‌ها، میزان سوخت مایع مصرفی نیروگاه ها به زیر 10 درصد می‌رسد.
به گفته وزیر نفت سال آینده پنج فاز شامل فاز 13، فازهای 22 تا 24 و نیمی از فاز 14 افتتاح می‌شود. 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :