١٣٩٧/٠١/١٥ ١:٥٠ ب ظ
کد خبر : ٧١١٤٠
شاخص بورس، از دورهمی تعطیلات نوروزی پیشی گرفت
سوالی که این روزها از افزایش شاخص چند واحدی بازار سرمایه مطرح می شود این است که این افزایش در روزهای تعطیل و نیمه تعطیلی بازار از چه پارامتری سرچشمه می گیرد؟
در دقایق روز کاری سال ۹۷ بازار معاملات سهام، کار خود را آغاز کرد و با افزایش چند واحدی شاخص مواجه شد . این افزایش در حالی صورت گرفت که تعطیلات نوروزی به اتمام نرسیده و بازارکارهمچنان در وضعیت نیمه تعطیل به سر می‌برد. این روزها یعنی ۱۴ تا ۱۶ فروردین وضعیت نیمه تعطیلی شرکت ها با عدم حضور کلیه مدیران و کارمندان مواجه است و از طرفی هم بازار کسب و کار و خلوت بودن آن نشان از میل بازار به نیمه تعطیل بودن دارد. نکته این یادداشت به خوب و یا بد بودن تعطیلات نوروزی نیست زیرا مبدع و کنترل آن مربوط به بخش دیگری است اما سوال ما این است که در شرایط نیمه تعطیل بودن بازار این افزایش شاخص از چه پارامتری تبعیت می کند؟
همانطور که می دانیم در نیمه های تعطیلات نوروزی نرخ انواع ارز بویژه دلار افزایش چند صد تومانی پیدا کرد. با این وجود در روزهای پایانی سال ۹۶ بانک مرکزی مدعی بود قیمت انواع ارز تحت کنترل است و در همان روزها با وجود تقاضای بسیار بالای نرخ ارز به دلیل سفرهای نوروزی، قیمت دلار اندکی کاهش یافت و بازار کماکان به وضعیت ثبات قبلی خود بازگشت و با نرخ ۴۷۸۰ تومان به استقبال تعطیلات نوروزی رفت. اما این ثبات چند روزی دوام نیافت و قیمت دلار به یکباره از مرز ۵۰۰۰ تومان گذشت. این تغییر نرخ در شرایطی صورت گرفت که کلیه مدیران در دورهمی تعطیلات نوروزی بوده و هستند و مجالی برای کنترل بازار نیافتند و یا هم شاید هم به قول برخی منقدین اقتصادی دولت ترجیح می دهد قیمت را افزایش دهد و چه زمان بهتر از تعطیلات نوروزی که از تلاطمات خبری و رسانه ای به دور است و در صورت ماندگاری این رقم حداقل همین نرخ به ثبات می‌رسد.
بازار کسب و کار این انتظار را دارد که پس از تعطیلات اقدامات خاصی برای بازگرداندن قیمت دلار به قبل از سال نو داشته باشد درحالی که قیمت دلار مرز ۵۰۴۵ تومان هم رسیده است.
حال در اینجا می توان به سوال ابتدای این یادداشت پاسخ داد که یکی از دلایل رونق چند واحدی شاخص بورس در بازار سرمایه افزایش همین چند صد تومانی قیمت دلار است. با افزایش قیمت انواع ارز و خرید و فروش معاملات برخط در بازار سرمایه  به نظر سهامداران حقیقی و حقوقی از موقعیت تعطیلات خود بهره بردند و بازار را تکان اندکی دادند.
بازار سرمایه ایران بازاری است که تحت تاثیر چند تومان نرخ دلار در تعطیلات هم می تواند تغییر کند. البته این تغییرات شاخص در بازار سرمایه امربدیهی است تا نشان دهنده رونق در بازار و اقتصاد باشد. در غیر این صورت هرنوع تغییرشاخص حبابی است که دیر یا زود از رونق می افتد.   

چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :