١٣٩٧/٠١/٣٠ ٨:٥٩ ق ظ
کد خبر : ٧١١٤٨
جانشین رئیس سازمان بورس در اموربین‌الملل به"سهام انرژی"گفت:
تعداد سرمایه گذاران خارجی در بورس انرژی ایران رو به افزایش است
بورس انرژی ایران در دوسال گذشته تاکنون فعالیت‌های بین المللی خود را افزایش داده و یکی از نشانه های آن افزایش تعداد کدهای سرمایه گذاران خارجی است.
به گزارش سهام انرژی، دکتر بهادر بیژنی جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل با اعلام این مطلب اظهار داشت: سرمایه گذاران خارجی از کشورهای همسایه ایران و افرادی از کشورهای اروپایی هستند و اساسا شرایط فعالیت برای سرمایه گذران خارجی در بورس کشور فراهم شده است.
وی افزود: بخش بین‌الملل سازمان بورس برنامه مدونی را در زمینه مارکتینگ و بازار هدف بورس انرژی انجام داده و در این زمینه هم با مدیرعامل بورس انرژی جلساتی داشته است تا در زمینه تقویت بازارها هماهنگی لازم را انجام دهد. درحال حاضر بورس انرژی در زمینه بازارهای همسایه پیشرفت خوبی کرده است.
وی در پاسخ به سوال ما که پیش نیاز حضور نفت خام ایران در بازار های بین المللی چیست؟ گفت:‌ همکاری نهادهایی مانند وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت نفت می تواند منجر به تحقق این موضوع شود. البته در این زمینه بورس انرژی پلتفرم آن را آماده کرده و می‌تواند این موضوع را جلو ببرد.
وی درباره برنامه ریزی صورت گرفته تصریح کرد:‌ البته برای داشتن یک برنامه مدون نیازمند هماهنگی با کلیه ارکان اقتصادی اعم از اتاق بازرگانی، سازمان خصوصی سازی، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد است که اینها را برای پیشبرد برنامه انجام دادیم. 
وی در ادامه تاکید کرد: همچنین برای تقویت بورس شاید لازم باشد وزارتخانه ای درگیر موضوعی شود که در بورس انرژی وزارت نفت و یا شاید در بورس دیگری وزارت صنایع و غیره که هرکدام متولی رفع موانع برای تقویت بازار بورس در حوزه بین الملل می شوند باید برای رفع مشکلات، همگام با بورس باشند.
بیژنی گفت: درهمه امور برای انجام حوزه بین‌الملل نیز وزارت امور خارجه  هم به عنوان نهادی ناظر و مسئول هماهنگی امور نقش اساسی دارد. مثلا یکی از برنامه های ما این است که با وزارت امورخارجه و دفاتر نمایندگی ایران در خارج از کشور تعاملاتی برقرار کنیم تا یکی از معرف های بازار سرمایه ایران همین دفاتر نمایندگی ایران در دیگر کشورها باشد.    
وی ضمن اشاره به علاقمندی سرمایه گذاران در بازار سرمایه ایران بویژه پس از گذشت یک سال از برجام گفت:‌ حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران بعد از برجام ۳ برابر شده است. البته با توجه به اتفاقات اخیر دنیا و کج خلقی های امریکا نسبت به برجام هم این موضوع باعث کاهش سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران نشده است.
وی ادامه داد:‌ البته این اظهار نظرها در دنیا نسبت به برجام نگرانی هایی را بوجود آورد و پیش بینی تعداد سرمایه گذاران را کاهش داد اما نکته مهم این است که پس ار برجام موج عظیمی از سرمایه گذار خارجی در گروه های متعدد وارد ایران شدند و کسانی بودند که در فکر سرمایه گذاری بلند مدت آمده بودند و در این زمینه هم هر گونه ریسکی را پذیرفتند. بنابراین می توان گفت از تعداد سرمایه گذاران و علاقمندان برای حضور در بورس ما و استفاده از ابزارهای مالی کم نشده است.
بیژنی با اشاره به بازار سرمایه ایران که بخشی از آن با سازوکار اسلامی بنا شده است گفت: جالب است بدانیم که برخی از سرمایه گذران علاقمند استفاده از ابزارهای مالی اسلامی ایران هستند و این موضوع بازار ایران را منحصر به فرد کرده است و حتی دیگر بازارها را با بازار سرمایه ایران مقایسه می‌کنند.  
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :