١٣٩٧/٠٢/١٦ ١١:٤٠ ق ظ
کد خبر : ٧١١٥٧
وزیر نفت در نمایشگاه نفت تاکید کرد:
خرید کالا از تولیدکنندگان داخلی شرط اصلی قراردادهای نفتی با خارجی هاست
زنگنه گفت: درحال حاضر شرکت ملی نفت 55 فقره قرارداد با سازندگان داخلی در زمنیه تجهیزات امضا کرده است و در ضمیمه قراردادهای نفتی با خارجی ها, الزام در خرید محصولات از شرکت های داخلی است. با این کار تولید کننده داخلی حمایت خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری سهام انرژی, بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان در آیین بازگشایی نمایشگاه نفت, گاز و پتروشیمی ضمن تاکید بر تقویت بخش خصوصی و افزایش اشتغال گفت: در قراردادهای نفتی ضمیمه ای در نظر گرفته شده است که شرکت هایی که برنده مناقصه در ایران می شوند باید برای تامین کالاها از محصولات داخلی استفاده کنند و در این زمینه برای رفع انحصار نیز قیمت مناسب را در نظر گرفتیم تا تولید کننده داخلی بیش از قیمت واقعی کالا را عرضه نکند.
وی ادامه داد: شرکت های خصوصی باید توجه داشته باشند که که حتما برای یافتن سهم ازر بازار های منطقه و داخلی بهتر است درابتدا با شرکت های معتبر داخلی جوین شوند و این موضوع می تواند با نظارت آنها صورت گیرد.
به گفته وی در صورت سیاست ارجاع کار به بخش خصوصی توسط وزار نفت پیش بینی می شود 50 هزار شغل مستقیم در منطق نفت خیز ایجاد خواهد شد.
وی به برنامه ریزی ها در زمینه تقویت سازندگان گفت: در قراردادهای نفتی پیش بینی کردیم که 70 درصد کار از لحاظ ارزشی به شرکت های ایرانی ارجاع داده خواهد شد.
زنگنه در زمینه تامین متان به بخش پتروشیمی گفت: در سال 96 خوشبختانه اتان بیشتری برای پتروشیمی ها تامین شده است. البته محدودیت اتان در سال 96 وجود داشت اما با این وجود میزان خوراک بیشتری نسبت به سال 95 به پتروشیمی ها اعطا شده است. در سال 95 مصرف خوراک 5.5 میلیون تن بود که این میزان در سال 96 به 6.2 میلیون تن رسیده است که با این وجود 13 درصد رشد مصرف خوراک به واحدهای پتروشیمی ها بوده است.
زنگنه به درخشش تولید بنزین در سال 97 اشاره کرد و گفت: در سال 96 میزان تولید بنزین به 62 مییون تن رسید و پیش بینی می شود این میزان تا پایان سال 97 به 96 میلیون لیتر در روز می شود.    
وزیر نفت اظهار داشت: ایران نزدیک به ۱۱۰ سال است که در بازار انرژی ایفای نقش می کند و امنیت انرژی در بازار جهانی باید غیر سیاسی باشد و در کشورهای تولید کننده و مصرف کننده، با سیاسی بودن بازار انرژی لطمه خواهد دید، بنابراین باید انرژی غیر سیاسی باشد تا باعث اختلال در روند تعاملات و تبادلات نشود.

وی با تاکید براینکه قیمت نفت باید برای طرفداران قیمت معقولی باشد افزود: باید برای تولیدکنندگان طرحی تشویقی ارایه شود تا در جریان رشد جهانی اقتصادی، اختلالی ایجاد نشود.
زنگنه در ادامه با اشاره به تنش های موجود در منطقه در جهت اختلال در بازا نفت ایران گفت: تنش های مصنوعی باعث بالا رفتن قیمت نفت می شود اما نمی تواند توسعه را به تاخیر بیندازد و ما با اتکا به توانمندی ها اجرا و تامین منابع برنامه های خود را ادامه خواهیم داد.
او افزود: ما علاقمند فناوریهای جدید هستیم و توسعه صنعت نفت بالا دستی نیازمند طرح هایی بروز است و این نمایشگاه می تواند کارهای بزرگی با همکاری شرکت ها و کشورهای شرکت کننده فراهم کند.
گفتنی است در این نمایشگاه، نمایندگان ۳۸ کشور جهان شامل کشورهای آذربایجان، اتریش، اسپانیا، آلمان ، امارات متحده عربی، انگلستان، ایتالیا، بلژیک، ترکیه، جمهوری چک، چین، روسیه، ژاپن، سوئد، سوئیس، فرانسه، کرواسی، کره جنوبی، لهستان، هلند، هند، فنلاند، هنگ کنگ، بحرین، قزاقستان، موناکو، کانادا، لیختن اشتاین، عمان، دانمارک، تایوان، آمریکا، نروژ، استرالیا، برزیل، مالزی، سنگاپور و جمهوری اسلامی ایران حضور دارند.
لازم به ذکر است بیست و سومین نمایشگاه بین‎المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، از امروز(۱۶ اردیبهشت ماه) در محل دائمی نمایشگاه‎های بین‎المللی تهران آغاز به کار کرد و تا ۱۹ اردیبهشت ماه ادامه دارد.

چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :