١٣٩٧/٠٢/١٦ ٤:٥٦ ب ظ
کد خبر : ٧١١٥٨
مدیرعامل شرکت ملی نفت امروزدر نشست خبری گفت:
عرضه نفت خام به بورس خیلی جدی نیست
در حال حاضرعرضه نفت خام در بورس انرژی امکان پذیر نیست زیرا زیرساخت‌های آن فراهم نشده است.
به گزارش پایگاه خبری سهام انرژی، علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه نمایشگاه نفت، گازو پتروشیمی درجمع خبرنگاران گفت: ابتدا باید فرآورده‌های نفتی وارد بورس شود سپس در مورد نفت خام بتوان برنامه ریزی کرد.
وی در این زمینه ادامه داد:عرضه نفت خامی که در بورس های دنیا انجام می شود در اینجا آن طور نیست در واقع باید مدل بورس فراتر از این باشد که منظور تقویت زیرساخت‌هاست.
وی افزود: عرضه نفت خام در بورسی که سرمایه گذار توان رقابت ندارد، امکانپذیر نیست زیرا قیمت نفت در نوسان است و بازار و سرمایه گذارباید بتوانند این ریسک را بپذیرند. باید جلوتر برویم و اگر زیر ساخت‌ها را فراهم کردیم در آن صورت نفت خام را در بورس عرضه می کنیم.
کاردر در مورد حضور خود در بورس گفت:‌ در زمان عرضه یکی از فرآورده های نفتی شخصا در بورس انرژی حضور پیدا کردم و حدود یک ساعت و نیم تابلو معاملات را رصد کردم و فرایند عرضه و تقاضا را مدیریت کردم اما دیدم برای عرضه نفت خام زمینه فراهم نیست اما فراورده ها بویژه میعانات گازی می تواند به طور جدی قبل از عرضه نفت خام در بورس انرژی شکل بگیرد.
به گفته وی اگر بدون زیر ساخت وارد بورس انرژی شد هزینه های هنگفتی را باید پرداخت کرد بنابراین نباید در این زمینه شعاری عمل کرد.
وی در بخش دیگری ازصحبت های خود به صندوق پروژه برای تامین مالی پروژه ها اشاره کرد و گفت: برای تامین سرمایه ۶.۳ میلیاردی برنامه ریزی صندوق پروژه را به صورت یونیت و قابلیت نقل و انتقال ارزی طراحی کردیم تا از این طریق به غیر از اوراق مشارکت بتوانیم تامین مالی برای میادین نفتی را پایه گذاری کنیم.
کارد در مورد میزان تولید نفت گفت: ظرفیت کنونی تولید نفت ایران ۴میلیون بشکه است و در سال ۹۶ تقریبا روزانه ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه نفت تولید شده است.
وی‌تاکید کرد: در صورت بروز رسانی تاسیسات تولید را می توانیم به ۴.۵ میلیون بشکه ارتقا دهیم.
کاردر تصریح کرد: بطور متوسط در مجموع در سال گذشته ۱۲۰ هزار بشکه افزایش ظرفیت تولید را داشتیم.به طوری که در غرب کارون و میادین مشترک افزایش تولید صورت گرفت. همچنین در میدان آذر برای اولین بار ۳۰ هزار بشکه و در آزادگان جنوبی ۷۰ هزار بشکه، بغیر از آزادگان شمالی و یادآوران روی مدار تولید قرار گرفت.
کاردر گفت: همچنین یکی از شرکت‌های اویک در میدان آذر موفق شد ۳۰ هزار بشکه تولید را افزایش دهد. حدود ۱۵ هزار بشکه در سال گذشته در لایه نفتی پارس جنوبی روی مدار تولید قرار گرفت.
وی تاکید کرد: در سال جاری حدود ۱۵ هزار بشکه در آزادگان جنوبی قرار است روی مدار تولید قرار گیرد. همچنین سپهر و جفیر و آبان و پایدار غرب قرارداد بستیم.
کاردر تصریح کرد:لایه نفت پارس جنوبی برای اولین بار به مدار تولید آمد. فکر می کنیم امسال 50 هزار بشکه افزایش تولید در آزادگان جنوبی داشته باشیم.
وی ادامه داد:تغییر سیاست به صورت تدریجی در حال انجام است. در بالادست شرکت ملی نفت خود کالا نمی خرد. بلکه پیمانکاران صاحب صلاحیت در قالب EPC کالا می خرند. این نمایشگاه برای شناسایی شرکت های تولید کننده تجهیزات توسط شرکت های صاحب صلاحیتEPC و E&P است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: در حوزه بهره برداری در میدان های IPC به مدت بیست سال با پیمانکار خواهد بود و ما نظارت خواهیم کرد. لذا کسانی که درخواست استخدام دارند به این نکته توجه کنند. ما از این پس ناظر خواهیم بود و در حال کوچک کردن خود هستیم و بر اموری همچون میزان تولید، hseو رفتار با مخازن نظارت خواهیم کرد؛ در حقیقت ما اوپریشن نخواهیم بود.
وی افزود:  اولین میدان با یک شرکت اوپراتور در آزادگان شمالی انجام خواهد شد.
کاردر افزود: در حوزه گاز در سال گذشته به ظرفیت 950 میلیون متر مکعب تولید کردیم و در پارس جنوبی در بخش دریا امسال کار را تمام خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: تولید میعانات گازی در سال گذشته حداکثری بود که با ظرفیت 660 هزار بشکه انجام شد که در مجموع حدود 300 هزار بشکه میعانات گازی را صادر خواهیم کرد.
بیست‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت از امروز آغاز به کار کرده است و ۱۹ اردیبهشت به کار خود پایان می‌دهد.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :