١٣٩٧/٠٢/١٨ ٤:١٩ ب ظ
کد خبر : ٧١١٦٠
مدیرعامل شرکت ملی گاز در جمع خبرنگاران گفت:
عرضه گاز به بورس انرژی فعلا شدنی نیست
عراقی در پاسخ به سوال خبرنگار سهام انرژی اظهار داشت:‌عرضه گاز به بورس انرژی ایده بسیار خوبی است اما جزو اهداف آینده است وفعلا به دلیل نبود رگولاتوری مشخص نمی توان به صورت جدی آن را عملیاتی کرد.
به گزارش پایگاه خبری سهام انرژی، مهندس عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش پتروشیمی در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوال خبرنگار سهام انرژی که رویکرد شرکت ملی گاز برای ورود به بورس انرژی چیست؟ ، گفت:‌  گاز برای ورود به بازار بورس انرژی، نیازمند فراهم شدن مقدماتی است که مهم ترین آن موضوع رگولاتوری (تنظیم، مدیریت و اصلاح) است.
وی در زمینه رگولاتوری تشریح کرد: شرکت ملی گاز جلساتی را با بورس انرژی داشته است اما باید قبل ازانجام، سازوکار اجرایی شدن آن را فراهم کرد. در واقع گاز به صورت یارانه ای عرضه می شود و قیمت واقعی گاز مشخص نیست درحالیکه برای ورود به بورس باید قیمت ها واقعی باشد.
وی تاکید کرد: اکنون هیچ مصرف کننده‌ای در کشور گاز را بدون یارانه دریافت نمی‌کند در حالی که برای ورود گاز به بورس انرژی باید قیمت واقعی گاز مشخص شود.
وی یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت نفت درباره مدیریت گاز را صرفه‌جویی در سوزاندن گاز مشعل‌ها و مدیریت آن برای حفظ محیط زیست خواند و ادامه داد: مراکزی که سوخت گاز مشعل (فلر) را مدیریت کنند می‌توانند این میزان گاز را به شرکت ملی گاز تحویل دهند و همان میزان را در محل مورد نیازشان تحویل بگیرند. تا زمانی که گاز دولتی است شرکت گاز نیز موظف به انتقال  و تحویل آن در مبادی مورد تایید دولت است.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز، خصوصی‌سازی، برون‌سپاری و رگولاتوری از جمله عوامل موثر در تعیین قیمت واقعی گاز است.
مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره حجم گاز دریافتی از شرکت ملی نفت گفت:‌حجم گاز تحویل گرفته شده از شرکت ملی نفت در سال ۹۶ را ۲۱۲ میلیارد مترمکعب بوده است که از این میزان ۲۰۳ میلیارد مترمکعب، فرآورش شده و به دست مصرف کننده رسیده است و ما‌به‌التفاوت آن به سایر محصولات و فرآورده‌های گازی تبدیل شده است.
وی میزان گازرسانی به بخش نیروگاهی در سال ۹۶ را حدود ۶۷ میلیارد مترمکعب اعلام  و اظهار امیدواری کرد که این رقم امسال از مرز ۷۰ میلیارد مترمکعب عبور کند تا میزان وابستگی کمتر از ۱۰ درصد کنونی نیروگاهها به سوخت مایع نیز کاهش یابد، همچنین میزان گازرسانی به بخش صنایع و پتروشیمی‌ها در سال ۹۶ حدود ۵۰ میلیارد مترمکعب و گازرسانی به بخش خانگی و تجاری حدود ۵۱ میلیارد مترمکعب و سهم سبد صادراتی گاز ایران در سال گذشته ۱۲ میلیارد مترمکعب بوده است.
 
   
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :