١٣٩٧/٠٥/١٠ ١١:٥٥ ق ظ
کد خبر : ٧١١٧٨
سخنگوی صنعت برق به خبرنگار سهام انرژی گفت:
عرضه بیشتر برق به بورس، در انتظار مصوبات قانونی
عرضه برق بیشتر به بورس نیازمند مصوبات شورای اقتصاد برای هزینه ترانزیت و قراردادهای دوجانبه ای است که فعلا این موضوع عملیاتی نشده است .
به گزارش پایگاه خبری سهام انرژی، حقی فام معاون هماهنگی توزیع توانیر و سخنگوی صنعت برق در نشست خبری ضمن تاکید به سیاست صنعت برق در تعاملات بیشتر با بورس عنوان کرد: سیاست صنعت برق در زمینه توسعه بورس است زیرا این نهاد فضای مناسبی برای معاملات عادلانه بین مصرف کننده و تولید کننده است و کشف قیمت به خوبی صورت می گیرد. اما این حضور بیشتر منوط به ابلاغیه شورای اقتصاد در زمینه ترانزیت صنعت برق است زیرا ترانزیت برق فعلا نامشخص است و در این فضای نامشخص نمی توانیم قرار دادهای دوجانبه را بین تولیدکننده و مصرف کننده توسعه دهیم.
وی در ادامه افزود: همچنین شرکت های توزیع به شرط آن که منابع مالی داشته باشند حاضرند در این زمینه فعالیت خود را در بورس گسترش دهند. در سال ۹۶ شرکت های توزیع عملکرد خوبی در بورس نداشتند و آن هم به دلیل مشکلات مالی و کمبود نقدینگی بود.
وی به انجام تعهدات توزیع برق در بورس در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ اگر مشکل مالی و بحث قانونی رفع شود امکان عرضه بیشتر برق در بورس ایجاد خواهد شد و شرکت ها به جای تهیه برق از بازارمی توانند برق مورد نیاز را از بورس که بازار مطمئنی است تهیه کنند.
حقی فام در این نشست خبری درباره سوخت مصرفی نیروگاه ها گفت: سیاست کشور این است که برای کاهش آلاینده های زیست محیطی در نیروگاه از سوخت مایع از جمله گاز استفاده کنیم؛ بنابراین به ندرت از سوخت مازوت استفاده می شود.
وی با اشاره به گزارش بار الکتریکی منتهی به هفته نوزدهم اظهار کرد: پیک مصرف شبکه سراسری ۶۷ هزار و ۹۷ مگاوات رسیده است و این بدان مفهوم است که از ۲۰ تیرماه با اعمال محدودیت مصرف بار ما افزایش نیافته است و به کمتر از ۳ درصد رسیده است.
وی تصریح کرد: تقریبا در ۱۰ سال گذشته بجز از زمان اجرای هدفمندی یارانه ها، رشد مصرف تا به امروز به ۳ درصد رسیده است.
حقی فام تاکید کرد: هفته گذشته نیروگاه سیکل ترکیبی کاسپین وارد مدار شد، این نیروگاه مشکل گرفتگی در شبکه را برطرف و به تولید کمک کرد. همچنین برای سال آینده بخش بخار این نیروگاه وارد مدار می شود که ظرفیت این نیروگاه ۳۰۷ مگاوات است.
وی افزود: از نظر واحدهای حرارتی تا الان میزان تولید ۴.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. علیرغم اینکه درجه حرارت تغییر نکرده ۴۷ درصد پیک خاموشی ها نسبت به دو هفته گذشته و ۳۰ درصد نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است.

  
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :