١٣٩٧/٠٦/١٠ ١٠:٥٨ ق ظ
کد خبر : ٧١١٨٩
قیمت اوره در بازار جهانی افزایش یافت
بر طبق گزارش موسسه فریتیلیزر ورکس قیمت سبد جهانی اوره گرانول در هفته منتهی به 23 آگوست با رشدی به میزان 3.9 دلار (3.2 درصد) در سطح 299.5 دلار قرار گرفت و به اوج قیمت خود در بیش از سه سال اخیر رسید.
به گزارش پایگاه خبری سهام انرژی، و به نقل از موسسه فریتیلیزر ورکس، قیمت سبد جهانی اوره گرانول در هفته منتهی به 23 آگوست با رشدی به میزان 3.9 دلار (3.2 درصد) در سطح 299.5 دلار قرار گرفت و به اوج قیمت خود در بیش از سه سال اخیر رسید.  
بر طبق این گزارش، به گفته فعالان بازار کمبود عرضه در برخی مناطق به ویژه چین و اروپا از دلایل اصلی جهش قیمت اوره در هفته های اخیر به حساب می‌آید. ذکر این نکته ضروری است که قمیت اوره گرانول در یک ماه اخیر نزدیک به 15 درصد در بازارهای جهانی افزایش یافته است. افزایش قیمت این محصول در سال 2018 میلادی بیش از 18 درصد بوده است.
چین به عنوان بزرگ ‌ترین تولیدکننده و صادر‌کننده اوره در دنیا مطرح است که بخش قابل توجه تولید اوره در چین بر مبنای زغال‌سنگ است. بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش قابل توجه قیمت زغال‌سنگ در یک‌ سال اخیر باعث عدم جذابیت تولید و صادرات اوره چین شده است. به‌طوری‌که برخی آمارها نشان از آن دارد که صادرات ۱۳ میلیون تنی اوره در سال‌های گذشته چین به صفر رسیده است. این موضوع می‌تواند قیمت‌های جهانی اوره را تحت‌تاثیر قرار دهد.
از سوی دیگر تحریم‌ های ایران به ‌عنوان یکی از صادرکنندگان اصلی اوره در دنیا نیز می‌تواند بر این موضوع تاثیرگذار باشد. این عامل موجب می شود تا هند نیز ناچار به تامین اوره مورد نیاز خود از دیگر کشورها شود.
افزون بر این تغییرات قیمت جهانی گاز طبیعی به ‌عنوان مهمترین منبع تولید اوره در دنیا نیز از مهم‌ترین دلایل نوسانات قیمت جهانی خواهد بود.
درحال حاضر سطح تولید چین بندرت برای پوشش نیاز داخلی هم کفایت می‌کند بنابراین نمی توان انتظار افزایش عرضه اوره خصوصا از جانب چین را داشت.
آنالیز بازار جهانی اوره نشان می دهد که در حال حاضر با یک بازار سودآور مواجه است و همچنان در حال رشد است و این بار برای این بازار پایان مشخصی در نظر گرفته نشده است.
با کمبود شدید عرضه اوره در اروپا، برزیل، هند و آمریکا می توان از وجود تقاضا از جانب این کشورها اطمینان حاصل نمود و همین عامل موجب افزایش قیمت اوره خواهد شد. 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :