١٣٩٧/٠٧/٠٢ ٣:١٧ ب ظ
کد خبر : ٧١١٩٥
وزبر نفت در افتتاح نمایشگاه ایران پلاست یازدهم گفت:
هیات دولت در حال بررسی فرآیند اجرایی عرضه نفت به بورس است
وزیر نفت در نمایشگاه ایران پلاست درباره عرضه نفت به بورس گفت: سران سه قوه با عرضه نفت خام در بورس موافق هستند، همچنین هیئت دولت در حال بررسی فرآیندهای اجرایی آن است.
به گزارش پایگاه خبری سهام انرژی،  بیژن زنگنه در افتتاح دوازدهمین نمایشگاه ایران پلاست گفت: به دلیل حساسیت‌های عرضه نفت به بورس قرار است عرضه نفت در بورس ٢٠ درصد ریالی و ٨٠ درصد ارزی به‌طور آزمایشی و محدود در بورس عرضه شود و پس از ارزیابی نتایج، تصمیم بعدی گرفته می‌شود. 
وی درباره عرضه خرده محموله‌ها در بورس هم اظهار کرد: عرضه خرده محموله‌ها مشخص است و تا حدود ۴۰ هزار بشکه می‌توانیم عرضه کنیم.
زنگنه تصریح کرد: شرکت‌های پتروشیمی برای عرضه محصولات خود در بورس ابلاغیه دریافت می‌کنند که قیمت آنها هم مشخص است؛ به‌تازگی هم امکاناتی فراهم شده است که رقابت بهتری بین آنها باشد.
وی با بیان این که در یک تا دو ماه اخیر بورس تقریبا عرصه فعالیت تعدادی دلال بوده و کالا و مواد اولیه به دست تولیدکننده واقعی نمی‌رسید، افزود: پارسال ٢٥٠ هزار تن مواد اولیه در بورس عرضه کردیم و بازار هم تعادل داشت. امسال هم همان مقدار عرضه کردیم، اما بالای یک میلیون تن تقاضا برای آن وجود داشت که نشان‌دهنده تقاضای رانتی است که به‌منظور تولید نبوده و سامانه هم نمی‌تواند آن را شناسایی کند.
وزیر نفت با تاکید بر این که قرار شد از نظر قیمتی دیگر سقفی برای رقابت در بورس نباشد تا فعالیت‌ها عادلانه‌تر انجام شود و در این صورت فکر می‌کنم قیمت نهایی برای مصرف‌کننده پایین بیاید، افزود: همچنین قرار است قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی متناسب با تغییراتی که در نرخ ارز حاصل شده، مقداری تغییر کند.
وی افزود: سال گذشته 250 هزار تن مواد اولیه در بورس عرضه کردیم و بازار هم تعادل داشت؛ امسال هم همان مقدار عرضه کردیم، اما بالای یک میلیون تن تقاضا برای آن وجود داشت که نشان‌دهنده تقاضای رانتی است که به‌منظور تولید نبوده و سامانه هم نمی‌تواند آن را شناسایی کند.
وزیر نفت با اشاره به اینکه قرار شد از نظر قیمتی دیگر سقفی برای رقابت در بورس نباشد تا فعالیت‌ها عادلانه‌تر انجام شود، گفت: در این صورت فکر می‌کنم قیمت نهایی برای مصرف‌کننده پایین بیاید، همچنین قرار است قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی متناسب با تغییراتی که در نرخ ارز حاصل شده، مقداری تغییر کند.
وی در پاسخ به این که آیا شرکت‌های خارجی هم می توانند از بورس، نفت خام خریداری کنند، اظهار کرد: در بورس هیچ محدودیتی نداریم،  باید ۱۰ درصد را اول و پیش از برداشت نیز حتما ۲۰ درصد ریالی را پرداخت کنند، ۸۰ درصد ارزی هم همان‌طور که پیش‌تر گفتم باید ارزیابی شود.
وزیر نفت با بیان این‌که مشکلی در تامین خوراک واحدهای پتروشیمی وجود ندارد، درباره نمایشگاه ایران پلاست هم اظهار کرد: این رویداد فرصتی است تا شرکت‌های داخلی و خارجی برای گسترش همکاری‌ها گفت‌وگو کنند.
وزیر نفت، وضع صنعت پتروشیمی را رو به رشد عنوان کرد و با بیان این که تولید محصولات پتروشیمی نسبت به پارسال هفت تا هشت درصد رشد داشته است، تصریح کرد: امسال اتان بیشتری در اختیار مجتمع‌های پتروشیمی قرار می‌گیرد و تلاشمان این است با وجود مشکلات، صادرات را افزایش دهیم.
زنگنه درباره صادرات نفت هم اظهار کرد: ما در یک جنگ اقتصادی سرد و خشن ازسوی آمریکا هستیم و تلاشمان این است تولید و صادرات نفت ایران کم نشود.
  
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :