١٣٩٧/٠٨/٠٥ ١١:٤٩ ق ظ
کد خبر : ٧١٢٠٤
پدیدار در نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۱۸ گفت:
زیرساخت های عرضه نفت در بورس انرژی ایران فراهم نیست
رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران گفت: نبود زیرساخت های مشخص از قبیل ارز معتبر بین المللی، نبود سازوکار مشخص در پرداخت مبلغ خرید از بورس و غیره می‌تواند عرضه نفت در بورس را با چالش مواجه کند.
به گزارش پایگاه خبری سهام انرژی، رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، در نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۱۸ طی سخنرانی در زمینه بورس انرژی ایران، ضمن اعلام این مطلب درباره عرضه نفت در بورس انرژی گفت: هنوز زیرساخت های بورس انرژی در ایران فراهم نشده درحالیکه بورس نفت نیازمند سازوکار اجرایی است.
وی افزود: بورس نفت به دلیل ارزش اقتصادی بالایی که دارد نیازمند ارز معتبر بین المللی است. از سوی دیگر پرداخت مبلغ جهت خرید از بورس تا حدودی بعید است.
وی عرضه نفت در بورس را از اقدامات مناسب و ابزاری برای ایجاد شفافیت در فروش نفت عنوان کرد و گفت: در صورت ایجاد زیر ساخت عرضه نفت، این عرضه می تواند تحولی در جهت مدیریت ریسک در نوسانات قیمت نفت توسط دولت ایجاد کند و یا ایجاد تنوع در خریداران نفتی، جذب سرمایه و ایجاد سرمایه گذاری مردمی جهت توسعه میدان‌های نفتی، حضور بخش خصوصی جهت تنوع سازی روش های عرضه نفت و شرایطی برای ایجاد پالایشگاه های خصوصی و توسعه ظرفیت بالادستی نفت خام را نیز فراهم آورد.
پدیدار در این سخنرانی به چند مورد از چالش های بورس انرژی در ایران اشاره کرد و گفت: عدم توجه کافی به اهمیت بازار کاغذی(اوراق)، عدم وجود اتاق پایاپای جهت پوشش کامل ریسک اعتباری طرفین، عدم شناخت فقهی نسبت به موضوع معاملات آتی و در اختیار معامله در بورس انرژی، عدم هماهنگی کافی میان بورس انرژی و وزارت نفت، فقدان مکانیزم انگیزشی و قانونی و اقتصادی جهت عرضه نفت در بورس، نبود انگیزه ضعیف برای عرضه واحدهای پتروشیمی در بورس انرژی، رقابتی نبودن بازار به دلیل بازیگران محدود و نبود زیرساخت های فیزیکی جهت تحویل از جمله مشکلات و چالش های بورس انرژی در ایران است.
وی درباره روند اصلاحات در بورس انرژی ایران، راهکارهایی را ارئه داد و بیان کرد: برگزاری جلسات مشترک اتاق های فکر بخش خصوصی، بورس انرژی و وزارت نفت، پرهیز از ایجاد فضای رانت و آشفتگی در بازار، ثبات در تصمیمات و رویه ها بر اساس بررسی دقیق رفتارهای بازار و مشورت با متخصصان این حوزه می تواند فضای رو به رشدی را برای بورس انرژی ایران فراهم آورد.
  
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :