١٣٩٧/١٠/١٩ ١:٠٤ ب ظ
کد خبر : ٧١٢٧١
معاون وزیر درمراسم راه اندازی فاز ۳ ستاره خلیج فارس گفت:
احداث پالایشگاه های جدید نیازمند ۵۷ میلیارد دلار سرمایه است
صادق آبادی گفت: احداث پالایشگاه های جدید نیازمند ۵۷ میلیارد دلار سرمایه است و با توجه به نیاز زیرسازی ها این سرمایه به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش پیدا می کند.
به گزارش سهام انرژی علیرضا صادق آبادی معاون وزیر در امور پالایش و پخش فراورده های نفتی با اعلام این مطلب گفت: ساخت پالایشگاه و تعدد آن نیازمند مصرف نفت خام و کاهش صادرات نفت و تبدیل آن به فراورده و دریافت ریالی است . لذا ساخت پالایشگاه گزینه مناسبی نیست و بهترین کار برای جبران کسری ۱۹۰ میلیون لیتری بنزین در  سال ۱۴۱۲ اصلاح الگوی مصرف است چراکه با روی آوردن به سیاست پالایشگاه سازی درآمد ارزی ناشی از صادرات نفت خام نیز تحت الشعاع قرار می گیرد.
وی در ادامه به راه اندازی فاز سوم و افزایش تولید بنزین در کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ ظرفیت تولید روزانه پالایشگاه های کشور تقریبا ۶۷.۲۸ میلیون لیتر بود که در سال جاری با افتتاح دو فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عدد ۸۷.۹۵ میلیون لیتر رسید.
صادق آبادی گفت: متوسط تولید روزانه بنزین در دی ماه به بیش از ۹۵ میلیون لیتر رسید که دلیل اصلی تفاوت این ماه با ماه‌های ابتدایی سال عدم بهره‌برداری از فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و همچنین حجم بالای تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های کشور در دو‌ ماه ابتدایی سال بود.
وی گفت: در خصوص تولید نفت گاز (گازوئیل) نیز در سال ۹۶ روزانه بالغ بر ۹۴ میلیون لیتر ظرفیت داشتیم که این عدد در سال ۹۷ به رقم ۱۰۰ میلیون لیتر رسید. نفت گاز یورو نیز شاهد رشد ۱۴ میلیون لیتری تولید در دی ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم که عمده این افزایش حجم به دلیل تولید بیشتر نفتگاز یورو در دو‌ پالایشگاه تبریز و بندرعباس است.
وی در ادامه اضافه کرد: در صورت عدم اصلاح الگوی مصرف تا سال ۱۴۱۲ شاهد مصرف بیش از ۱۹۰ میلیون لیتر بنزین در روز خواهیم بود. در حال حاضر با بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه خلیج فارس، کشور از واردات بنزین معمولی بی‌نیاز شده است.
صادق آبادی با اعلام این مطلب که واردات بنزین ایران از مهرماه متوقف شده است گفت: تولید بنزین ایران به مرز ۱۰۰ میلیون لیتر و تولید گازوئیل یورو 4 به 40 میلیون لیتر در روز رسید. با بهره برداری کامل از فاز سوم پالایشگاه خلیج فارس و طرح بهبود کیفیت پالایشگاه اصفهان تولید گازوئیل یورو چهار به 52 میلیون لیتر در روز افزایش می یابد. همچنین با ادامه وضعیت مصرف بنزین تا 15 سال آینده با کسری روزانه 190 میلیون لیتر بنزین روبرو می شویم.
 
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :