١٣٩٧/١١/٠٩ ٤:١٥ ب ظ
کد خبر : ٧١٢٩١
مدیرعامل پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس گفت:
نیمه اول سال ۹۸ پالایشگاه بیدبلند به بهره برداری می رسد
پروژه پالایشگاه بیدبلند١٥ سال است که در وزارت نفت تعریف شده که در نهایت با یک پیشرفت و کار مستمر توانست پروژه را تا ۹۲ درصد برساند و درنهایت نیمه اول سال آینده به بهره برداری می رسد.
به گزارش سهام انرژی، محمود امین زاده مدیرعامل پروژه پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس در نشست خبری در محل پالایشگاه بید بلند با بیان این‌که پروژه پالایشگاه بیدبلند١٥ سال است که در وزارت نفت تعریف شده است، گفت: این پروژه کارفرماهای مختلفی داشت اما اجرای آن به‌دلیل محدودیت‌های متعدد از جمله منابع مالی، فقط ١٨درصد پیشرفت داشت.
وی در ادامه گفت:‌سوم آذرماه سال ۱۳۹۵، ۲.۲ میلیارد دلار با مشارکت پنج بانک از صندوق توسعه ملی ابلاغ شد اما قبل از آن‌که این ابلاغی صورت بگیرد، طی ۲۲ روز کاری یک میلیارد دلار آن گشایش اعتبار یافت و در عرض ۱۵ روز پس از گشایش اعتبار، توانستیم ۲۵ میلیون یورو پول از ال سی برداشت کنیم.
به گفته وی، سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار در هلدینگ خلیج فارس سرمایه‌گذاری شده بود که ۱.۲ آن متعلق به بیدبلند بود.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند درباره سهم سازندگان و پیمانکاران ایرانی در این پروژه توضیح داد: باید ۵۸.۳ درصد از ال سی صرف پیمانکاران و سازندگان ایرانی شود. در حال حاضر سهم پیمانکار و سازندگان ایرانی حدود ۶۵ درصد است.
وی گفت: طرح شرکت پالایش گاز بیدبلند برای تولید سالیانه ۱۰.۴ میلیون تن متان، ۱.۵ میلیون اکتان، یک میلیون تن پروپان، ۰.۵ میلیون تن بوتان، ۰.۶ میلیون تن کاندنسیت و ۰.۹ میلیون تن گاز اسیدی به خوراکی معادل ۱۳.۵ میلیون تن در سال، گاز ترش از ان جی ال‌های ۹۰۰ هزار و هم‌چنین ۲.۲۵ میلیون تن در سال گاز شیرین از ان جی ال‌های ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ نیاز دارد.
وی در ادامه درباره جمع‌آوری گازهای فلر اظهار کرد: ما گاز اسیدی را با بخشی از گاز شیرین مخلوط می‌کنیم و به ایستگاه آغاجاری برای تزریق به چاه نفت تحویل می‌دهیم و از سوزاندن این گازها در فلز جلوگیری می‌کنیم. روزانه ۹ میلیون مترمکعب حجم این گازهاست.
امین‌نژاد در ادامه همچنین درباره تأمین آب پالایشگاه بیدبلند گفت: تأمین آب این پالایشگاه از رودخانه مارون و تصویه‌خانه بهبهان صورت می‌گیرد. در حال حاضر، پسابی از پالایشگاه بیرون نمی‌رود. همچنین مناقصه‌ای برگزار خواهیم کرد که آب‌های دورریز را به مجموعه خودمان بازگردانیم. این پالایشگاه ۱۷ هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز مصرف می‌کند.
وی با بیان این‌که این پالایشگاه به اندازه دو فاز پارس جنوبی و پتروشیمی پارس گاز تولید می‌کند، گفت: از نظر تولید کاندنسیت نیز به اندازه چهار فاز پارس جنوبی است.
به گفته مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند این پروژه سال ۱۳۹۸ افتتاح خواهد شد. وی همچنین از تأسیس یک خط لوله اتان خبر داد و گفت: یک طرف این خط لوله به بندر امام و طرف دیگر به سمت گچساران است.
تامین برق در پالایشگاه بید بلند
امین زاده گفت: با قرارداد سه جانبه‌ای که بین پالایشگاه بیدبلند، پتروشیمی فجر و توانیر بسته شده است به صورت سوآپ برق این مجموعه تامین می شود.
وی در ادامه گفت: پتروشیمی فجر ۱۰۰ مگاوات برق به توانیر عرضه می کند و در عوض توانیرآن میزان برق را به صورت سوآپ به ما می دهد.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :