١٣٩٧/١١/١٦ ١٢:٢٢ ب ظ
کد خبر : ٧١٣٠٣
زنگنه درباره عدم هماهنگی بورس و وزارت نفت نسبت به عرضه نفت تاکید کرد:
هر کسی خریدار نفت است جلو بیاید
زنگنه گفت: هرکسی ادعا می‌کند در بورس انرژی می‌تواند عملیاتی انجام دهد، جلو بیاید. ما توانایی عرضه هفتگی نفت در بورس را داریم.
به گزارش سهام انرژی بیژن زنگنه وزیر نفت امروز ۱۶ بهمن در نشست خبری به مناسبت ۴۰سالگی انقلاب اسلامی برگزار شده بود، در پاسخ به سوالی که چرا وزارت نفت نسبت به عرضه نفت خام در بورس انرژی بی میل است گفت: حرف‌های کلی نزنید. ما هر هفته می توانیم نفت عرضه ‌کنیم.
وی در ادامه افزود: هرکسی ادعا می‌کند در بورس انرژی می‌تواند عملیاتی انجام دهد، جلو بیاید. اگر تغییری در اطلاعیه عرضه است که باعث می‌شود خریدار بیاید، بگویید.
وی در زمینه شرایط خریداران نفت از بورس تاکید کرد: برای فروش نفت دو شرط داریم، یک اینکه پولش را بدهد و دوم اینکه در بازاری که ما نفت می‌فروشیم نفت نفروشد. چون فروختن در آن بازار که هنر نیست.
زنگنه افزود: اطلاعیه بورس انرژی هر هفته عرضه می شود. اطلاعیه عرضه را در هر جا که بخواهند تغییر می دهیم. بگویند چه کنیم تا خرید کنند؟ اما اگر نخریدند قول مردانه بدهید و بگویید که نشد! ما هم از شما تشکر می کنیم.
ما با تمام توان کار می کنیم
زنگنه در بخشی از این نشست در زمینه توان کاری این وزارت خانه اظهار داشت: ما با تمام توان در این دوران تحریم ها کار می کنیم . مشکلی که در جنگ وجود دارد این است که نمی توانیم همه چیز را به مردم بگوییم. سخنانی که پخش می شود دشمنان هم می‌شنوند.
وی افزود: نباید در مورد دور زدن تحریم ها صحبت کنم. کلمه ای چیزی نمی گویم که امریکا بتواند از آن استفاده کند. این که نمی گوییم به این معنا نیست که کاری انجام نمی شود. شبانه روز کار می کنیم اما نمی توانیم بگوییم. فرمانده عملیات هرگز نقشه های عملیاتی خود را توضیح نمی دهد، چرا که عملیات لو می رود و به کشتن سربازان و مجاهدین خودی منجر می شود.
زنگنه ادامه داد:با قدرت مقاومت می کنیم و نمی گذاریم که دشمن دستاوردهای ملت ما را هدر بدهد. به این مقاومت افتخار می‌کنیم و امیدواریم مردم هم از ما بپذیرند و بتوانیم روسفید باشیم.
دشمن پالایشگاه سازی نیستم
زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود در زمینه ساخت پالایشگاه در کشور توضیح داد: دشمن پالایشگاه سازی نیستم. سیاست های اصل ۴۴ اجازه پالایشگاه سازی به دولت را نمی دهد. به جز وزارت نفت همه دولتی ها اجازه دارند پالایشگاه و پتروشیمی داشته باشند.
وی درباره مشارکت بخش خصوصی با احداث پالایشگاه گفت: من نمی توانم جای بخش خصوصی بنشینم و بگویم کار را به من بدهید تا انجام دهیم.
سبقت ایران از قطر در برداشت گاز از پارس جنوبی
وزیر نفت گفت: برداشت از میدان‌های مشترک نفت و گاز از جمله میدان گازی پارس جنوبی از قطر پیشی گرفته است و در میدان‌های غرب کارون تولید از ۷۰ هزار بشکه در روز در سال ۹۲ به ۳۵۰ هزار بشکه تا پایان امسال می‌رسد.
وی در ادامه گفت: ایجاد پایانه جاسک برای صادرات نفت خارج از خلیج فارس در دستور کار است و تا پایان سال ۹۹ بهره برداری از این پایانه نفتی آغاز می‌شود.
وزیر نفت گفت: کشف پارس جنوبی پس از پیروزی انقلاب انجام شده است و در دولت اصلاحات نخستین قراردادها برای توسعه پارس جنوبی امضا شده و تاکنون ۲۱ فاز از این میدان مشترک وارد مدار تولید شده است.
وی درباره تولید بنزین و اتان در کشور گفت: تولید بنزین کشور در ۵ سال اخیر از ۵۲ میلیون لیتر به رقم کنونی ۱۰۵ میلیون لیتر رسیده است. همچنین تولید اتان سال ۹۸ به ۱۰ میلیون تن می‌رسد که رقم بی‌نظیری است.
سال ۹۸، سال مهمی برای صنعت پتروشیمی کشور است
وزیر نفت با ارائه توضیحاتی درباره اهداف صنعت پتروشیمی در سال آینده گفت: در سال ۹۸، برای نخستین بار ظرفیت سالانه تولید اتان به ۱۰ میلیون تن خواهد رسید که بر اساس آن می‌توانیم اتان زیادی را به پتروشیمی‌ها بدهیم و در مرحله پس از آن، در سال ۹۹، مقدار تولید اتان از مقدار ظرفیت پتروشیمی‌ها بیشتر می‌شود، بنابراین پتروشیمی‌ها باید به سرعت واحدهای الفین خود را راه بیندازند تا از اتان به نحو مطلوب استفاده کنند
وی اظهار امیدواری کرد که واحدهای فاز نخست الفین پتروشیمی بوشهر، الفین ایلام، متانول سبلان، کود شیمیایی لردگان، پتروشیمی میاندوآب، ای‌اس‌پی‌آر صدف عسلویه، متانول کاوه و طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در سال ۹۸ به مرحله راه‌اندازی و آغاز بهره‌برداری برسند
 به گفته زنگنه، ظرفیت این واحدها ۱۲ میلیون تن در سال و مبلغ سرمایه‌گذاری در جریان آنها نزدیک ۷ میلیارد دلار است که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت داشته‌اند و برای آینده کشور مهم هستند.
 

چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :