١٣٩٧/١١/٢٣ ١٠:٠٢ ق ظ
کد خبر : ٧١٣٠٥
ادیانی مطرح کرد:
الزام بخش خصوصی درتوسعه صنعت نفت از منابع صندوق توسعه ملی
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: فلسفه صندوق توسعه ملی برای حمایت از بخش غیردولتی است و صرفا برای پروژه‌ها و طرح‌های دولتی پایه گذاری نشده است.
به گزارش سهام انرژی از خبرگزاری خانه ملت، علی ادیانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنا به تدبیر مقام معظم رهبری، تاسیس صندوق توسعه ملی یکی از فرصت‌های طلایی برای جدایی از وابستگی بودجه به نفت است و برابر مصوبه مجلس و قانون برنامه ششم توسعه باید درصدی از فروش و درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت و گاز را به این صندوق اختصاص داد.
وی در ادامه افزود: سهم صندوق توسعه ملی از درآمد حاصل از فروش میعانات گازی و نفتی برای سال ۹۸ از ۳۴ به ۲۰ درصد رسید
نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق مصوبات مجلس و برنامه ششم توسعه برای سال آینده باید ۳۴ درصد درآمد حاصل از فروش میعانات گازی و نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شود اما به دلیل شرایط  خاص اقتصادی کشور در سال آینده، این میزان به ۲۰ درصد تقلیل یافت اما دولت ۱۴ درصد باقی مانده را به صندوق بدهکار و به نوعی از آن قرض گرفته است.
وی با بیان اینکه واریزها به صندوق توسعه ملی باید در جهت ایجاد و تقویت زیرساخت‌های نفتی و صنعتی هزینه شوند، افزود: از آنجا که بخش‌های خصوصی و غیردولتی تمایل به تقویت زیرساخت‌های صنعت نفت، اکتشاف و توسعه میادین نفتی دارند، می‌توانند از این منبع عظیم استفاده کنند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس وضعیت برداشت و استفاده بخش خصوصی از منابع صندوق توسعه ملی را برای توسعه صنعت نفت و گاز مناسب توصیف کرد و افزود: ظرفیت و فرصتی در بودجه برای استفاده بخش غیردولتی از این صندوق در مجموعه فعالیت‌های نفت و گاز کشور پیش‌بینی شده است.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :