١٣٩٧/١١/٢٨ ٨:٤٨ ب ظ
کد خبر : ٧١٣١٢
صادق آبادی اعلام کرد:
کیفیت فرآورده های نفتی ایران، رتبه نخست منطقه را دارد
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: هم اکنون به‌طور میانگین روزانه ۷۶ میلیون لیتر بنزین یورو و ۴۴ میلیون لیتر گازوئیل یورو در کشور تولید می‌شود که می‌تواند ایران را به لحاظ کمیت و کیفیت فرآورده‌های تولیدی در رتبه نخست منطقه قرار دهد.
به گزارش سهام انرژی از شانا، علیرضا صادق‌آبادی  مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، درمحل پالایشگاه نفت بندرعباس اظهار داشت: جهش قابل توجه تولید بنزین یورو در کشور در سال‌های اخیر جهش قابل توجهی داشته و هم اکنون به‌طور میانگین روزانه ۷۶ میلیون لیتر بنزین یورو در کشور تولید می‌شود که از این میان ۳۳ میلیون لیتر سهم تولیدات پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۱۲ میلیون لیتر سهم پالایشگاه نفت بندرعباس، ۱۷ میلیون لیتر سهم پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، ۱۱ میلیون لیتر سهم پالایشگاه اصفهان و ۳ میلیون لیتر سهم پالایشگاه تبریز است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۴۴ میلیون لیتر گازوئیل یورو در کشور تولید می‌شود که از این میان ۱۵ میلیون لیتر سهم پالایشگاه نفت بندرعباس است.
صادق‌آبادی گفت: با بهره‌برداری از طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه بندرعباس به‌طور میانگین روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ و روزانه ۱۵ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ در این پالایشگاه تولید می‌شود که عملیات توزیع این فرآورده‌ها در استان‌های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و شیراز آغاز شده است.
وی افزود: گازوئیل یورو تولیدی در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس هم از دو ماه گذشته در مبادی تجاری بنادر مهم بوشهر، چابهار و بندرعباس توزیع می‌شود.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش، پالایشگاه بندرعباس را پالایشگاه سبز و دوستدار محیط زیست خواند و تاکید کرد: هم اکنون ۱۰۰ درصد دیون این شرکت در قالب اوراق مشارکت و ۵۰ درصد از وام صندوق توسعه ملی مربوط به این طرح تسویه شده است.
صادق‌آبادی با اشاره به بازگشت سرمایه مناسب طرح‌های بهبود کیفیت، درباره بازگشت سرمایه این طرح به‌ویژه از محل افزایش کیفیت فرآورده‌های تولیدی گفت: بازگشت سرمایه این طرح در چهار تا پنج سال انجام می‌شود.

سودآوری سالانه ۳۵۰ میلیون دلاری پالایشگاه نفت بندرعباس
بنابر همین گزارش، مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس نیز، سودآوری طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های تولیدی این پالایشگاه را سالانه ۳۵۰ میلیون دلار اعلام کرد.
هاشم نامورگفت: میزان گوگرد نفت‌گاز تولیدی در پالایشگاه بندرعباس با راه‌اندازی این طرح از ۱۰ هزار پی‌پی‌ام به کمتر از ۵۰ پی‌پی‌ام کاهش یافت.
وی افزود: با اجرای طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌ها، افزون بر افزایش کیفیت بنزین تولیدی به یورو ۵، کمیت بنزین تولیدی در این پالایشگاه نیز روزانه ۴ میلیون لیتر افزایش یافت.
مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس حفظ سطح تولید، افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی با اهداف زیست‌محیطی، خودکفایی در تولید بنزین، ثبت رکورد بیش از ۴۵ میلیون نفرساعت کار بدون حادثه و کسب تجربه‌های ارزشمند برای مشاوران، پیمانکاران و کارشناسان را از جمله دستاوردهای طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه بندرعباس برشمرد و تاکید کرد: با بهره‌برداری کامل از این طرح، روزانه ۱۵ میلیون لیتر نفت‌گاز یورو ۴، ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۵، ۱,۴ میلیون لیتر گاز مایع، ۱.۵ میلیون لیتر سوخت هواپیما و ۳ میلیون لیتر نفت سفید در این پالایشگاه تولید می‌شود.
نامور، سودآوری طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های تولیدی در پالایشگاه بندرعباس را ۳۵۰ میلیون دلار در سال عنوان کرد و افزود: ۶۵ درصد تجهیزات این پروژه از منابع داخلی تامین شده است.
نامور واحد تصفیه هیدروژنی گازوئیل (گوگردزدایی از گازوئیل)، واحد تصفیه نفتای سبک، واحد ایزومریزاسیون، واحد تصفیه گاز ترش با آمین، واحد تصفیه آب ترش، واحد بازیافت گوگرد، واحد دانه‌بندی گوگرد، واحد تولید آب شیرین از دریا، واحد تولید ازت، واحددتولید برق و احداث ۱۷ دستگاه مخزن ذخیره سازی را از جمله واحدهای اجرا شده در این طرح عظیم خواند و گفت: از محل اجرای این طرح برای ۶۵۰ نفر به صورت دائم اشتغالزایی شده است.
وی افزایش ظرفیت ذخیره خوراک و محصولات واحدهای تازه احداث به میزان ۲ میلیون و ۸۳۰ هزار بشکه، ذخیره سازی ۳ هزار بشکه ای ایزوپنتان،  گرانول‌سازی و بسته‌بندی روزانه ۲۵۰ تن گوگرد و تامین آب شیرین موردنیاز واحدهای تازه تاسیس با ظرفیت ۲۵۰ هزار لیتر را از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح در پالایشگاه نفت بندرعباس خواند.
 
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :