١٣٩٧/١١/٢٨ ٩:٥٨ ب ظ
کد خبر : ٧١٣١٣
عبده تبريزی در دومين همايش تامين مالی عنوان كرد:
دولت، مصرف كننده دائمی بازار سرمايه شده است
بزرگی بازار سرمايه از اوائل دهه ٨٠ به بعد و تنوع در بازارهاي تامين مالی، دولت را به سمت بازار سرمايه سوق داده زيرا بازار سرمايه بهتر از روش های سنتی قبلی مي تواند اين مسير را هدايت كند.
به گزارش سهام انرژی، حسین عبده تبريزی كارشناس ارشد مالی، در مراسم دومين همايش تامين مالی به عنوان اولين سخنران با اعلام اين مطلب گفت: توجه به ابزارهای مالی بازارسرمايه از اهميت ويژه ای برخوردارشده زيرا تامين مالی بازارسرمايه پايدارترازكمك های دولتی است.
عبده تبریزی درباره شرايط اقتصادی ايران اظهار داشت: تحريم ها و نقدينگی دو عامل اصلی وضعيت اقتصاد امروز ايران است.
وی درباره تحريم ها گفت: البته درحوزه تحریم ها اخیرا مقام معظم رهبری راه حل های ساختاری را برای رفع موانع تحریم مطرح کردند که به نظراین موضوع مورد توجه نظام و دولتمردان اقتصادی بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نقدينگی پرداخت گفت: نقدينگی عامل اصلی برای تغيير در نوع متغيرهاست. نرخی كه پول جمع مي كنيم بستگی به نرخ تورم دارد. امروز نقدينگی بيش از٢٠ درصد رشد كرده که نیازمند ساماندهی است. البته در یك دوره تورم از نقدينگی عقب افتاد و دولت غافل از وجود نقدينگی در پی كاهش تورم بود. همانطور كه ديديم در ابتدای دولت روحانی با كاهش تورم مواجه شديم. اما نقدینگی به حال خود ماند و حتی این سال ها رشد قابل توجهی به دلیل ساختار و نظام بانکی پیدا کرد.
تبریزی گفت: دولت غافل از اینکه تورم یک پتانسیل اقتصاد ایران بود و دیدیم که در سال ۹۶ این صعود جهشی خود را نشان داد چون تورم پدیده غیر کنترلی است.
عبده تبريزی در انتهای سخنان خود چند نكته را به دلیل اهمیت تامين مالی عنوان كرد و گفت: برای تامين مالی بايد برآوردی از زمان تحريم داشته باشيم. مثلا برای استفاده از اوراق ارزی توجه به وضعیت تحریم ها می تواند ما را در تصمیم گیری راهنمایی کند.
وی درباره ديگر موارد مورد توجه در تامين مالی گفت: چند نکته در انجام تامین مالی باید مورد توجه قرار گیرد که این موارد عبارتند از : تعقيب سياست های دولت و بانك مركزی مؤثر بر نقدينگی، اتخاذ سياست های دفاعي در توسعه فعاليت ها به حفظ سطوح جاری اشتغال توليد، حركت به سمت صادرات به هرشكل ممكن، تعقيب راههای ابتكاری در انتقال وجوه به تهاتر، انتخاب راهكارهای ابتكاری در يافتن كارگزاری و نماينده، درك درست از پايين بودن سطح تقاضای داخلی، استقلال در حد امكان از درامدهای دولتی مانند پیمانکاری، حساسيت نسبت به نرخ ارز و اتخاذ سیاست های متناسب با آن است.
اوراق منفعت صنعت نفت راهی برای توسعه
محمود خواجه نصيري مديرعامل تامين سرمايه تمدن به عنوان ديگر سخنران این مراسم درباره اوراق منفعت صنعت نفت و واكاوی انتشار اين اوراق اظهار داشت: اگر اوراق منفعت را منتشر نمي كرديم نه چاهی إصلاح می شد و نه نفت اضافه ای استحصال می يافت. با انتشار اوراق از ظرفيتی كه صفر بود استفاده كرديم و اگر وارد اين پروژه نمی شديم هیچ درآمدی خلق نمی شد.
مدیرعامل تامین سرمایه تمدن، تامین مالی صنعت نفت کشور با استفاده از اوراق منفعت را راهی برای توسعه اقتصادی دانست و افزود: در سیاست های اقتصاد مقاومتی به توسعه صنعت نفت کشور تاکید شده و بدیهی است که هر صنعتی به تامین مالی نیاز دارد و یکی از بهترین گزینه های تامین مالی اوراق منفعت است.
وی تاکید کرد: انتشار اوراق منفعت استفاده بهينه از ابزارهای موجود در بازار سرمايه و افزايش سهم بازار سرمايه در تامين مالي صنعت نفت است که با ‌استفاده از اين تامين مالی برای ١١ حلقه چاه نفت با كنسرسیومی از ٧ تامين سرمايه كشور، پيگيری شد.
وی درباره مشخصات اوراق منفعت توضیح داد: این اوراق با مارکت تامین سرمایه تمدن به مبلغ ۱۰ میلیون ریال سه ساله و با نرخ ۱۹ درصد منتشر شده است
نیاز به سرمایه گذاری در بخش انرژی به دلیل بازدهی بیشتر
دكتر حسینی بورس انرژی به عنوان دیگر سخنران این همایش به بررسی وضعیت تامین مالی در حوزه انرژی در کشور پرداخت و اعلام کرد که بر اساس تحقیقات کارشناسان خارجی در دنیا روز به روز به سرمایه گذاری در حوزه انرژی تمایل بیشتری دارد و ایران نیز از این قضیه مستثنی نیست.
وی درباره سرمایه گذاری مورد نیاز در بخش انرژی ایران گفت: نیاز به سرمایه گذاری در ایران به دلیل افزایش میزان قابلیت تولید نفت خام به ۴.۵ میلیون بشکه، میعانات گازی ۹۵۰ هزار بشکه و یک میلیارد و صد میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز تا سال ۱۴۰۰ مورد توجه اساسی است .
وی در ادامه به سرمایه گذاری در حوزه بالادست صنعت نفت اظهار داشت:‌ نیاز به سرمایه گذاری ۱۳۴ میلیارد دلاری در بخش بالادستی و ۶۷ میلیارد دلاری در بخش پایین دستی تا سال ۱۴۰۰ باید مورد توجه برنامه ریزان این صنعت قرار گیرد.
حسینی گفت:‌افزایش ظرفیت پالایشگاهی کشور از ۱.۸ میلیون بشکه به ۳ میلیون بشکه در روز تا سال ۹۶ و همچنین افزایش تولید مجتمع های پتروشیمی از ۲۵ میلیارد دلار به ۸۰ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰به سرمایه گذاری نیاز دارد.
مدیرعامل بورس انرژی درباره سرمایه گذاری در حوزه برق گفت:‌دو برابر شدن مصرف برق طی ده سال آینده و نیاز به ایجاد ۵۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق جدید و به تناسب نیاز به سرمایه گذاری در حوزه انتقال و توزیع نیروی برق نیز به سرمایه نیاز دارد.
به گفته وی نیاز به سرمایه گذاری جهت ارتقا بازدهی و کاهش حدود ۵۰ درصدی شدت انرژی در کشور همواره ضروری به نظر می رسد.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :