١٣٩٧/١٢/٠٢ ١٢:١٧ ب ظ
کد خبر : ٧١٣١٧
رئیس سازمان ساتبا خبر داد:
ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ۷۰۰مگاوات رسید
صادق زاده گفت: مصوبات قانونی لازم برای صادارت برق تجدیدپذیرها فراهم شده است و امیدواریم از سال آینده در کنار صادارت برق تولید نیروگاه‌های فسیلی بتوانیم برق تولیدی تجدیدپذیرها را در سبد صادرات انرژی کشورمان وارد کنیم.
به گزارش سهام انرژی از (پاون)، سیدمحمد صادق‌زاده در حاشیه مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر با تاکید بر اینکه ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر به حدود ۷۰۰ مگاوات رسیده است، گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این ظرفیت تا پایان سال چهار رقمی شده و به هزار مگاوات خواهد رسید.
وی نرخ رشد تجدیدپذیرها در کشور را بسیار مناسب دانست و افزود: ایران استعداد بسیار بالا و سرشاری برای تولید برق از نور خورشید، باد و سایر منابع تجدیدپذیر دارد.
صادق‌زاده با تاکید بر اینکه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور ما بسیار ارزان است، ادامه داد: در حال حاضر هر کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر با رقمی کمتر از ۳۰۰ تومان تولید می‌شود که این قیمت بسیار جذاب و رقابتی است؛ بدین منظور ایران از استعداد بسیاربالایی برای تامین برق داخل کشور بدون استفاده از هرگونه سوخت و منابع آبی دارد و حتی امکان صادرات این تولیدات به خارج از کشور نیز فراهم شده است.
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با اشاره به اینکه در طی دو سال گذشته بیش از ۱۱ تولید تجهیزات انرژیهای تجدیدپذیر در کشور راه‌اندازی شده است، بیان کرد: این خطوط شامل مراکز تولید توربین‌های بادی، صفحات خورشیدی و تمامی مواد اولیه و تامین و تجهیزات و قطعاتی است که پس از این در کشور ما به سادگی از محل منابع داهلی قابل تامین خواهد بود؛ چرا که دانش فنی و علم مورد نیاز برای طراحی این اقلام را در اختیار داریم و مواد اولیه آن نیز در معادن کشور ما وجود دارد.
معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه در چهار سال گذشته تمامی صورت حساب‌های تولید برق تجدیدپذیرها پرداخت شده است، ادامه داد: در این بین تنها طی دو سه ماه اخیر یک بی نظمی در تخصیص منابع ایجاد شده است.
وی در تکمیل این بخش از سخنان خود، گفت: منابع پرداخت صورت حساب‌های تجدیدپذیرها از عوارض برقی است که مردم ما روی قبوض خود آن را پرداخت می‌کنند که حدود هشت درصد از این مبلغ قبض به عنوان عوارض یاد شده پرداخت می‌شود.
صادق‌زاده ادامه داد: برای سال جاری نزدیک به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مردم ما برای تامین برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک پرداخت کرده‌اند که تنها ۳۰۰ میلیارد تومان از این رقم توسط سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده شده است که صورت حساب‌های برق تولیدی نیروگاه‌ها تا مردادماه بر این اساس پرداخت شده است. بنابراین منابع کافی برای پرداخت این صورت حساب‌ها وجود دارد ولی تنها بی‌نظمی در تخصیص منابع موجب شده است تا پرداخت‌های این بخش دچار اختلال شود که این مسئله نیز با همکاری سازمان برنامه و بودجه برطرف خواهد شد.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :