١٣٩٨/٠١/٢٨ ٢:٠٣ ب ظ
کد خبر : ٧١٣٦١
معاون توزیع شرکت توانیر در جمع خبرنگاران اعلام کرد:
افزایش ۷درصدی تعرفه های برق از اول اردیبهشت اعمال می شود
حقی فام گفت: افزایش تعرفه‌های برق نسبت به تورم کشور عدد پایین‌تری است و تعرفه‌های برق به طور عمومی 7 درصد و برای کسانی که مشترک پرمصرف محسوب می‌شوند 16 درصد خواهد بود.
به گزارش سهام انرژی، محمودرضا حقیر فام امروز( ۲۸ فروردین) در نشست خبری به بررسی سه موضوع اصلی پرداخت در حوزه صنعت آب و برق پرداخت. تبیین نظام تعرفه ای جدید، بررسی سیلاب های اخیر و خسارات ناشی از این سیلاب ها به صنعت برق و گذر از پیک مصرف برق در سال جاری از جمله موضوعات مهم این نشست بود.
وی در زمینه افزایش تعرفه جدید برق و افزایش تعرفه برق برای پرمصرف ها اظهار داشت: اولین قبض برق پرمصرف‌ها که 23 درصد خواهد بود تا آخر خرداد ماه صادر می‌شودو چنانچه پرمصرف‌ها به خوش‌مصرف‌ها تبدیل نشوند، افزایش تعرفه‌ها در سال 99 باز هم برای این گروه اعمال خواهد شد.
وی در ادامه افزود: افزایش 7 درصدی تعرفه‌های برق برای تمامی مشترکان و افزایش 23 درصدی برای پرمصرف‌ها نشان می‌دهد که ما به سمت یک نظام جدید تعرفه‌گذاری حرکت کرده‌ایم و این نظام جدید به منزله افزایش درآمد نیست، بلکه تلاش ما این است که پرمصرف‌ها به جرگه خوش‌مصرف‌ها بپیوندند.
وی اضافه کرد: با این حساب افزایش تعرفه برق به طور کامل برای مشترکان پرمصرف 23 درصد خواهد بود که این 23 درصد تنها در ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور محاسبه خواهد شد.
حقی‌فام با اشاره به اینکه نظام تعرفه‌ای برق نظام پلکانی است، گفت: تعرفه برق به میزان مصرف نرخ آن متفاوت خواهد بود، پس به طور مساوی برای تمام مشترکان تعرفه برق 7 درصد افزایش یافته است، اما اگر مشترکان الگوی مصرف را رعایت نکنند، در همان بازه زمانی که به آن اشاره شد 23 درصد به پله تعرفه برق آنان افزوده خواهد شد.
وی درباره میزان مصرف بر حسب کیلو وات ساعت، گفت: برای مشترکان عادی ماهانه 300 کیلووات ساعت مصرف برق در ماه الگوی مصرف برای ماه‌های گرم است و 600 کیلووات ساعت برای دو ماه مصرف است، حال اگر مشترکی کمتر از این عدد مصرف کند خوش‌مصرف و بالاتر از این عدد باشد، پرمصرف محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه یک درصد مشترکان برق کشور که از لحاظ تعدادی دو میلیون و 900 هزار مشترک می‌شوند 9 درصد برق تولیدی کشور را مصرف می‌کنند، گفت: به هر حال تلاش ما این است که با این اقدام مشترکان پرمصرف به خوش‌مصرف تبدیل شوند.
معاون توزیع شرکت توانیر گفت: دو نکته اساسی به هیأت دولت وعده داده شده است که اولین موضوع آن در مورد مشترکان پرمصرف بوده است، به طوری که از خرداد ماه قرائت کنتور به صورت ماهانه انجام خواهد شد، چرا که اعتقاد داریم، باید مشترکان پرمصرف متوجه شوند و مدل مصرف خود را اصلاح کنند.
وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو و توانیر به دنبال مدیریت مصرف برق است چرا که قرائت کنتور سخت شده و مراجعات دو برابر و صدور قبوض دو برابر می‌شود پس ما تلاش خواهیم کرد بر اساس میزان مصرف سال گذشته که از خرداد تا شهریور ماه مشترکان مصرف برق داشته‌اند را محاسبه و  بر اساس آن برنامه‌ریزی برای سال جاری کنیم.
معاون توزیع شرکت توانیر با اشاره به اینکه دریافت برق از مشترکین 66 تومان است در حالی که قیمت تمام‌شده برق 96 تومان است، گفت: اگر بحث سوخت در خصوص اختصاص یارانه به صنعت برق محاسبه شود این عدد بیشتر خواهد شد. پس نظام تأمین برق باید اصلاح شود، به طوری که هر چقدر میزان مصرف برق پرمصرف‌ها کاهش یابد می‌توانیم برق تأمین شده را به سمت مشترکان صنعتی سوق دهیم.
معاون توزیع شرکت توانیر با تأکید بر اینکه نظام تعرفه‌ای جدید به معنی افزایش درآمدها نیست، گفت: اگر می‌خواستیم درآمد بیشتری کسب کنیم، از افزایش یکنواخت تعرفه‌ها استفاده می‌کردیم و به جای اینکه تعرفه برق را 7 درصد افزایش دهیم 15 درصد افزایش بدهیم، پس سیاست ما این است که به پرمصرف‌ها سیگنالی بدهیم تا میزان برق مصرفی خود را کاهش دهند
خسارت ۶۵۲ میلیارد تومانی سیل به صنعت برق
محمودرضاحقی فام سخنگوی صنعت برق در نشست خبری با اشاره به سیلاب های اخیر و خسارت های ناشی از آن به صنعت برق کشور، گفت: طبق برآورد های اولیه وزارت نیرو و با تشکیل کمیته بررسی 652 میلیارد تومان تا کنون به صنعت برق خسارت واردشدن البته باید گفت که امکان افزایش خسارتها وجود خواهد داشت چرا که هنوز مشکل سیلاب ها در برخی استانها برطرف نشده است.
وی در ادامه در خصوص صدور قبض در مناطق سیل زده، گفت: به هر حال وقتی حوادثی مثل سیل در کشور رخ می‌دهد صنعت برق شرایط آن مناطق را در نظر می‌گیرد مثل همان اقدامی که سال گذشته برای خوزستان و اهواز پس از ایجاد گرد و غبار بخشودگی‌هایی برای پرداخت قبض برق انجام شد و صنعت برق خود را مقید می‌داند که در این شرایط در کنار مردم باشد.
وی خاطرنشان کرد: برای مناطقی که تحت تأثیر سیل قرار دارند دستور داده شده است به قرائت کنتور برق این مشترکان متوقف شود و در مرحله دوم تا زمانی که شرایط به وضعیت عادی برنگشته تأکیدی در وصول مطالبات صورت نگیرد و با بازگشت شرایط به وضعیت عادی روال عادی نیز برای صدور قبض صورت خواهد گرفت.
تولید نیروی برق امسال دو برابر سال گذشته
وی در خصوص میزان تولید برق گفت: امسال با توجه به افزایش تولید نیروگاه‌های برقابی تولید برق این نیروگاه‌ها به حدود 10 هزار مگاوات یعنی دو برابر سال گذشته خواهد رسید.
وی با بیان اینکه تأمین برق کشور به طور قالب توسط نیروگاه‌های حرارتی انجام می‌شود گفت: نیاز مصرف برق در ساعات پیک در سال جاری 61 هزار مگاوات برآورد شده است.
وی افزود: قرار بود از سال گذشته تا کنون 5200 مگاوات نیروگاه حرارتی وارد مدار شوند و سه هزار مگاوات نیز با استفاده از برنامه مدیریت مصرف (098) کاهش یابد بنابر این باید بتوانیم امسال با مدیریت مصرف  به تأمین برق کشور بدون مشکل و به صورت پایدار اقدام کنیم.
حقی‌فام ادامه داد: امسال همانند سال گذشته نیز مجددا مدیریت مصرف برق انجام خواهد شد که یکی از این برنامه‌ها، همانا همکاری ادارات دولتی در ساعات پیک و خاموش کردن وسایل غیرضروری آنها خواهد بود.
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :