١٣٩٨/٠٢/١١ ٦:١٧ ب ظ
کد خبر : ٧١٣٨١
مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت:
اروپایی ها به صادرات گاز ایران اطمینان دارند
تربتی اظهار داشت: بسیاری از بحث‌های بین‌المللی و تحریم‌ها بر موضوع صادرات گاز تاثیر می‌گذارد، اما در درازمدت فضای خوبی پیش روی ماست، زیرا اروپایی‌ها به صادرات پایدار گاز ایران اطمینان پیدا کرده‌اند.
به گزارش سهام انرژی ، حسن منتظر تربتی در نخستین نشست خبری بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران صبح امروز (چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه) در محل ستاد خبری گفت: صادرات پایدار گارز ادامه دارد زیرا عملکرد ایران در صادرات گاز به ترکیه با وجود فشارهای مختلف بی کم و کاست و پایدار در همه روزهای سال برقرار بوده است.
تربتی گفت درباره برنامه‌های آینده صنعت گاز گفت: اگرچه در ابتدا به‌عنوان یک شرکت داخلی و بهره‌بردار آغاز به کار کردیم، اما در سال‌های گذشته تمرکز این صنعت بر گازرسانی داخلی قرار گرفت و برنامه ما در سال‌های پیش رو افزون بر تامین نیازهای داخلی، ورود به عرصه‌های بین‌المللی در سه محور صدور گاز و ورود به بازارهای جدید، گاز مایع (LPG) و صدور خدمات فنی به دیگر کشورها خواهد بود.
تربتی افزود: امیدواریم با دارا بودن مشاوران کارآمد در طراحی، پیمانکاران خوب در اجرا و بهره‌برداران توانمند، بتوانیم با هدف رونق تولید ملی در کشورهای همسایه که دارنده و یا مصرف‌کننده گاز هستند، به بخش‌های صدور خدمات فنی و شبکه خطوط لوله ورود کنیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباه تحریم‌های آمریکا گفت: آمریکا همه تلاش خود را می‌کند تا به ایران فشار بیاورد و ما هم تلاش می‌کنیم تا آن‌ها موفق نشوند. تجربه نشان داده که ایرانی‌ها در شرایط سخت موفق‌تر هستند و مشکلی نخواهیم داشت. ضمن اینکه ما تجربه جنگ و تحریم‌های پیشین را داریم، اما نمی‌توانیم درباره راهکارهایمان صحبت کنیم. ایرانی‌ها مرد روزهای سخت هستند و مردم ما با همدلی و تلاش این روزهای سخت را پشت سر می‌گذارند. من از طرف همکاران خودم می‌گویم که سر سازش با این فشارها را نداریم و به‌طور حتم در آینده اخبار خوبی را خواهید شنید.
معاون وزیر نفت در امور گاز درباره صادرات گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) گفت: این موضوع از سوی شرکت ملی نفت ایران پیگیری می‌شود؛ کشورهای همسایه ایران همچنان ظرفیت مطلوبی برای دریافت گاز طبیعی با خط لوله هستند، اما صادرات ال‌ان‌جی برای مقاصد دور در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه صنعت گاز کشور مسیر پر فراز و نشیب، اما رو به جلویی را طی کرده است، گفت: خوشبختانه با دارا بودن مخازن عمده گاز در کشور و توانمندی خوب در بخش کالا شاهد توسعه این صنعت در سال‌های گذشته بوده‌ایم.
منتظر تربتی درباره پایداری و قابلیت اطمینان در شبکه گازرسانی کشور گفت: شبکه انتقال گاز قابلیت واردات و صادرات گاز در تعامل با کشورهای همسایه را دارد، همچنین پایداری در گازرسانی به دوام در تولید گاز بستگی دارد که این موضوع در سال‌های اخیر با تلاش‌های مهندس زنگنه در حوزه تولید میدان مشترک گازی پارس جنوبی محقق شده است و دیگر بابت تولید گاز در کشور نگرانی نداریم.
وی درباره وضعیت شبکه خطوط لوله گاز کشور تصریح کرد: خطوط انتقال گاز ایران اکنون به یک شبکه نت‌ورکی در سراسر کشور تبدیل شده که از ایمنی و پایداری کافی برخوردار است.
معاون وزیر نفت در امور گاز، ظرفیت انتقال گاز کشور را 800 میلیون مترمکعب در روز اعلام کرد و گفت: پارسال بیش از 757 میلیون مترمکعب گاز در شبکه انتقال گاز ایران منتقل شد، همچنین پیش‌بینی می‌کنیم میزان تولید گاز امسال به 900 میلیون مترمکعب در روز برسد، ضمن آنکه توان پالایش و انتقال گاز نیز تا پایان 98 به یک میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره توسعه مخازن ذخیره‌سازی گاز در نقاط مختلف کشور، توضیح داد: امسال توسعه مخزن شوریجه در دستور کار قرار دارد که مناقصه آن در جریان است، همچنین افزایش ظرفیت مخزن سراجه نیز در مرحله مطالعه است. افزون بر این، مطالعه پنج مخزن ذخیره‌سازی دیگر نیز در حال انجام است.
تربتی به ارائه توضیحاتی درباره برون‌سپاری طرح‌های صنعت گاز پرداخت و اعلام کرد: ما به دنبال خصوصی‌سازی در شرکت ملی گاز ایران نیستیم، زیرا باید مالکیت را در صنعت گاز حفظ کنیم. اما طرح‌ها را برون‌سپاری می‌کنیم که این موضوع نیز به معنای تجمیع پیمان‌ها نیست. در این روش عملکرد پیمانکاران برای نحوه پرداخت به آنان ملاک است تا کارکرد پیمانکاران نیز از سطح کمی به‌سوی کیفیت حرکت کند.
وی با تاکید بر اینکه در زمان طراحی و اجرای شبکه‌های گازرسانی همه الزام‌ها و استانداردها از سوی شرکت ملی گاز ایران رعایت می‌شود، اظهار کرد: سیل اخیر یک آزمون بزرگ برای شبکه گاز ایران بود که البته ثابت شد این شبکه از تاب‌آوری مطلوبی در مقابل حوادث برخوردار است. با این حال ما از تجربه‌ این حادثه استفاده می‌کنیم تا نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :