١٣٩٨/٠٢/١٣ ٨:١٠ ب ظ
کد خبر : ٧١٣٨٧
مدیرعامل شرکت پترول درباره سرمایه گذاری در پتروشیمی:
سرمایه گذاری در پایین دست پتروشیمی بسیارسودآور است
اشرف زاده گفت: تفکر اقتصادی، سرمایه گذاری در بخش پایین دست پتروشیمی است. سرمایه گذاری که در تکمیل یک زنجیره ارزش قرار می‌گیرد علاوه بر شکوفایی اقتصادی، محصولات مورد نیاز بازار را تولید می‌کند.
به گزارش سهام انرژی رسول اشرف زاده در نشست خبری در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، درباره طرح های شرکت سرمایه گذاری ایرانیان در مناطق کمتر توسعه یافته گفت: ایجاد مگا پروژه ها نیازمند میلیاردها سرمایه است درحالی که با ایجاد مثلا پارک های پتروشیمی و ایجاد واحدهای تولید با تناژ پایین‌ترو سرمایه کمترمی‌توان هم تولید محصولات را افزایش داد و هم منجر به شکوفایی اقتصادی شد.
وی در زمینه ورود این سرمایه ها گفت: شرکت پترول در راس می تواند با مشارکت بخش خصوصی این واحدهای تولید را هدایت کند.
اشرف زاده اظهار داشت: ما در پترول فقط به تکمیل زنجیره ارزش توجه داریم و دنبال طرح های موازی نیستیم. طرح‌هایی که به آستانه بهره‌ برداری می رسند برنامه داریم تا هر یک را ظرف ۵ سال آینده توسعه دهیم لذا با پارک هایی که در ایلام طراحی کردیم می توانیم این زنجیره تولید ارزش را تکمیل کنیم.
به گفته وی امسال اولین پارک پتروشیمی در ایلام افتتاح خواهد شد.
کمبود پلی پروپیلن جبران خواهد شد
اشرف زاده در پاسخ به سوال سهام انرژی که آیا طرحی برای تولید پلی پروپیلن و جبران کمبود این محصول در بورس کالا دارید، گفت: جبران کمبود محصولات پایین دستی اعم از پلی پروبیلن هدف اصلی ایجاد واحدهای تولیدی در شرکت سرمایه گذاری ایرانیان است و بدین منظور در ایلام طرح هایی در دست اجرا برای تولید پلی پروپیلن داریم که با پیشبرد این طرح ها این محصول به مقدار قابل توجهی وارد بازار خواهدشد.
سهامدران بورس خود را راضی خواهیم کرد
اشرف زاده درباره ارائه سود به سهامدارن بورسی خود در سال جاری گفت: رضایت سهامداران را جلب خواهیم کرد . ما یک شرکت بورسی هستیم و تنها هدف ما رضایت سهامداران است.
وی درباره اختصاص سود افزود: سال ۹۷ حدود ۲۳۸ میلیارد تومان سود اختصاص دادیم و در حال حاضرصورت های مالی  شرکت بسته نشده است اما قول می دهیم سهامداران را راضی نگه داریم.
وی در زمینه پتروشیمی ارومیه گفت: امسال پتروشیمی ارومیه را وارد بورس خواهیم کرد. این شرکت حدود دو سالی سوداور شده است. قبلا به دلیل مشکلات مالی زیان ده بود که با یک رویکرد مدیریتی این شرکت به سودآوری رسیده است و می‌توان وارد بورس کرد.
پتروشیمی لردگان و ایلام امسال به بهره‌برداری می‌رسد
اشرف زاده گفت: یکی از واحد های طرح پتروشیمی که در مرحله پیش راه اندازی قراردارند، پتروشیمی ایلام با تولید ۵۰۰ هزار تن محصولات تولیدی پلی پروپیلن شهریورامسال به بهره برداری می رسد و در حال حاضر در مرحله پیش راه اندازی است.
وی در زمینه پتروشیمی لردگان نیز گفت: ‌پتروشیمی لردگان با تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن اوره و آمونیاک، بخش یوتیلیتی آن اردیبهشت امسال، بخش آمونیاک در مرداد ماه و بخش اوره آن در  آبان ماه ۹۸ به بهره برداری می رسد.
به گفته اشرف زاده با افتتاح این دو طرح دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید پتروشیمی شرکت افزوده خواهد شد.
 
وی اضافه کرد: این دو طرح از جمله طرح های ملی است که منجر به شکوفایی اقتصادی در منطقه ایلام ولردگان استان چهارمحال و بختیاری خواهد شد و با راه اندازی این دو طرح به اشتغال زایی تا دو هزار نفر خواهیم رسید.
وی در زمینه مجموع سرمایه گذاری این طرح ها گفت : در مجموع حدود ۲.۶ میلیارد یورو و معادل ۷ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری این طرح ها بوده است.
مدیرعامل شرکت پترول در راستای توسعه این شرکت به دیگرطرح‌های آن اشاره کرد و گفت: در ایلام فاز مطالعاتی در حوزه طرح های توسعه پایین دستی را آغاز کردیم. واحد ۵ دست پلی پروپیلن به ظرفیت ۱۵۰ هزار تن بالغ بر ۹۰ میلیون یورو در حال اجراست که ۲۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. فاز بنزین پیلولیز که در مرحله مطالعاتی است و در راستای توسعه طرح های ایلام و تکمیل زنجیره ارزش صورت می گیرد. برای اجرای تولید این بنزین منتظر سرمایه گذار و مشارکت در تولید هستیم.
وی به دیگر طرح های این شرکت اشاره کرد و گفت: اتیلن گچساران با یک میلیون تن ظرفیت تولید در حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سال ۹۹ تکمیل می شود و بعد از تکمیل این طرح در پایین دست اتیلن دهدشت را داریم که در مرحله مهندسی قرار دارد.
اشرف زاده از جمله طرح های دیگر که ۳۰ درصد پیشرفت دارد اشاره کرد و گفت: طرح پتروشیمی صدف عسلویه است که حدود ۱۳۵ هزار تن ظرفیت تولید لاستیک مصنوعی در این مجتمع است و این محصول با گرید خاصی تولید می شود. براساس برنامه ریزی ها دراواخرسال ۹۹ پیش راه اندازی آن شروع می شود و تا ۱۴۰۰ افتتاح رسمی می شود. با افتتاح این طرح پایین دست صنعت متحول می شود زیرا محصول مورد نیاز پایین دست است.


چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :