١٣٩٨/٠٢/١٤ ٨:٢٧ ب ظ
کد خبر : ٧١٣٨٨
درسمینار راهکارهای تنظیم سبد سوخت با توسعه صنعت سی‌ان‌جی مطرح شد:
سال ۲۰۴۰ گاز، حجم قابل توجهی از مصرف انرژی دنیا
در سمینار راهکارهای تنظیم سبد سوخت با توسعه صنعت سی‌ان‌جی که در حاشیه نمایشگاه نفت برگزار شد به موضوعاتی از قبیل اهمیت مصرف گاز در خودروها و جایگزینی مناسبی برای کنترل مصرف بنزین مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش سهام انرژی ، سمینار راهکارهای تنظیم سبد سوخت با توسعه صنعت سی‌ان‌جی که در تالار مروارید سالن خلیج‌فارس در حاشیه روز پایانی نمایشگاه‌ بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور محمد خالدی سردشتی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی، اردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی‌ان‌جی، محمد زالی، رئیس مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو و محمودیان، رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین برگزار شد.
در این مراسم ابتدا قاسمی مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌هایی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۴۰ همچنان ۶۱ درصد انرژی مصرفی جهان فسیلی خواهد بود، گفت: در سال ۲۰۴۰ گاز حجم قابل توجهی از مصرف انرژی دنیا را به خود اختصاص خواهد داد و سرمایه‌گذاری در صنعت گاز و جایگزینی آن با نفت نیز نقش مهمی در مقابله با تحریم‌های ظالمانه ایفا خواهد کرد.
وی با تاکید بر لزوم توجه به سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت سی‌ان‌جی اضافه کرد: رشد و توسعه این صنعت در حدود سال ۸۶ نشان می‌دهد که استفاده از گاز طبیعی فشرده برای خودروها نقش موثری در کنترل مصرف بنزین در کشور ایفا کرد.
قاسمی با اشاره به اینکه ایران دومین کشور عرضه‌کننده انرژی ارزان در جهان است، گفت: این در حالی است که هر چه میزان توسعه‌یافتگی کشورها بیشتر است، انرژی قیمت بیشتری دارد.
وی لازمه تکمیل زنجیره توسعه صنعت سی‌ان‌جی را توجه خودروسازی‌ها به تولید خودروهای پایه گازسوز عنوان کرد و گفت: در صورتی که روند کنونی تولید خودرو و مصرف سوخت در کشور ادامه یابد، نیازمند ۲۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت پالایش و ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت توزیع فرآورده کشور خواهیم بود، این در حالی است که استانداردهای آلایندگی نیز در سال ۲۰۲۵ محدودیت بیشتری برای سوخت‌های یورو ۴، ۵ و ۶ لحاظ خواهد کرد و نیازمند تغییر کیفیت سوخت‌های تولیدی در پالایشگاه‌های کشور نیز خواهیم بود.
وی تسهیل و تولید و واردات خودروهای برقی و هیبریدی و تمام گازسوز و حمایت از تولید خودروهای تمام گازسوز را از جمله راهکارهای موثر و در دسترس حل مسئله مصرف بی‌رویه سوخت در کشور عنوان کرد و افزود: اگر صنعت سی‌ان‌جی در کشور راه‌اندازی نمی‌شد، پنج سال گذشته بعد از کشور آمریکا، بزرگ‌ترین واردکننده بنزین در دنیا بودیم.
قاسمی با اشاره به وجود ۲۱ میلیون انواع خودرو و موتورسیکلت در چرخه حمل‌ونقل کشور گفت: تنها از محل گازسوز شدن وانت‌بارهای موجود در چرخه حمل‌ونقل عمومی، در مصرف روزانه ۱۸ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفه‌جویی خواهد شد.
وی تاکید کرد: ۱۷۴ هزار تریلی نیز در کشور تردد می‌کنند که با تبدیل این خودروها به گازسوز در مصرف روزانه ۲۷ میلیون لیتر گازوئیل کشور صرفه‌جویی خواهد شد که برابر با ۵۰ درصد گازوئیل مصرفی در کشور است.
قاسمی تصریح کرد: ۹۶ درصد پوشش شبکه گازرسانی شهری و ۸۸ درصد پوشش گازرسانی روستایی ظرفیت بسیار مناسبی را در کشور برای عرضه گاز طبیعی به خودروها ایجاد کرده است که باید با برنامه‌ریزی مناسب از این ظرفیت در جهت توسعه صنعت سی‌ان‌جی استفاده کرد.
وی آگاه‌سازی مردم از بهره‌وری سوخت پاک سی‌ان‌جی را نیز از جمله ضرورت‌های تحقق توسعه صنعت سی‌ان‌جی در کشور عنوان کرد و ادامه داد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه این صنعت که در سه گام طراحی شده است، بالانس موردنیاز در سبد سوخت کشور ایجاد شده است و سبد انرژی کشور از توازن کافی در میان سوخت‌های مصرفی بهره‌مند شود.
قاسمی با اشاره به اینکه وقتی از یک خودروی موتور پایه گازسوز صحبت می‌کنیم در حقیقت از یک خودرو با استانداردهای ذاتی یورو ۴ صحبت می‌کنیم، گفت: برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه صنعت سی‌ان‌جی میزان کارکرد جایگاه‌های سی‌ان‌جی را از هشت ساعت به ۱۴ ساعت در شبانه روز افزایش خواهد داد و هدف ما در بلندمدت رساندن فناوری ANG به مرحله تولید تجاری است که تحولی در صنعت سی‌ان‌جی به شمار می‌آید.
قانون‌گذاری جهت توسعه صنعت سی‌ان‌جی، ضرورت افزایش سهم سی‌ان‌جی، ضرورت تغییر نرخ سوخت، تغییر نرخ نفت گاز، ال‌پی‌جی، توسعه خودروهای پایه بنزین سوز موجود با سازوکار طراحی شده از طریق سامانه یکپارچه اطلاعات جامع خودرو، کارگاه‌های تبدیل و استانداردهای موردنیاز، توسعه خودروهای پایه بنزین‌سوز موجود از سوی شرکت‌های خودروساز، توسعه خودروهای پایه گازسوز استاندارد EF۷ و استفاده از خودروهای گازسوز با سوخت ترکیبی در ناوگان سبک و سنگین و فرآیند تجاری‌سازی آن و استفاده از خودروهای ANG سوز در سیستم حمل‌ونقل کشوری و تجاری‌سازی آن از جمله محورهای این همایش بود.
قیمت انرژی باید واقعی شود
در این مراسم بشیر خالقی عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر 900 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌شود، گفت: در حال حاضر با توجه به واقعی نبودن قیمت انرژی در کشور، کسی به سمت این سوخت رغبتی ندارد اما اگر قیمت‌ها واقعی شوند این سوخت صرفه اقتصادی داشته و میزان مصرف افزایش می‌یابد.
وی گفت: طی دو دهه پیش برنامه وزارت نفت در حوزه گاز این بود که گازرسانی صورت گیرد و امروز 94 درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز هستند. 140 شهر بزرگ و کوچک و 27 هزار روستا تحت پوشش هستند و به طور کلی 97 درصد جمعیت شهری و 83 درصد جمعیت روستایی از این نعمت برخوردارند و بناست که تا 1400 این پروژه تکمیل شود اما ما نتوانسته‌ایم مطابق آنچه گاز برداشت می‌کنیم، برای توسعه کشور به نحو احسنت استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه باید برای گاز برنامه جامع‌تری دنبال کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر 800 میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید می‌شود که با توجه به شرایط تحریم، باید از این نعمت برای برون‌رفت از این وضعیت استفاده کنیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: دولت باید لایحه‌ای در حوزه سوخت به مجلس بیاورد و یکی از برنامه‌ها این باشد که خودروهای سنگین گازسوز شوند چراکه می‌تواند ظرفیت خوبی برای ذخیره گازوئیل و صادرات آن ایجاد شود.
وی با بیان اینکه برای کاهش دمای کره زمین و جلوگیری از آلایندگی زیست محیطی باید بتوانیم از ظرفیت گاز استفاده کنیم، گفت: در حال حاضر یک‌سوم آلودگی شهر تهران مربوط به موتورسیکلت‌ها است. اگر بتوانیم از گاز، برق تولید کنیم می‌توانیم موتورسیکلت‌ها را طی پنج سال گازسوز کنیم و یا اینکه می‌توانیم گاز را تبدیل به برق کرده و برق را صادر کنیم. بنابراین باید برای بازار بین‌المللی برنامه مدونی در دستور کار قرار گیرد.
خالقی با بیان اینکه ایران 900 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌کند، افزود: در حالی که رقم بودجه کشور 400 هزار میلیارد تومان است و این رقم یعنی اینکه انرژی را هدر می‌دهیم و باید قیمت واقعی آن مشخص شود.
رئیس کمیته انرژی‌های نو مجلس با تاکید بر اینکه باید نرخ واقعی انرژی مشخص شده و باید به سمت استاندارد مصرف برویم، تصریح کرد: اگر قیمت انرژی واقعی شود، استفاده از گاز نیز افزایش می‌یابد چون صرفه اقتصادی دارد.
سوخت باید تبدیل به فراورده شود
محمد زالی، رئیس مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو نیز گفت: کار ما کپی استاندارد دیگر کشورهاست و این در حالی است که ما کشوری با بزرگ‌ترین ذخایر گاز دنیا هستیم اما استانداردهای این بخش را از اروپا کپی می‌کنیم. جغرافیای ایران با اروپا مطابقت ندارد. باید طراحی سبد سوخت و استاندارد مختص خودمان باشد.
زالی با بیان اینکه بدترین استفاده از سوخت سوزاندن آن است، اظهار داشت: سوخت باید تبدیل به فرآورده و برای استفاده صنایع بالادستی مصرف شود. کاربرد سوخت فقط حمل و نقل نیست. صنعت انرژی در سبد سوخت تعیین کننده کشاورزی، حمل و نقل، نقشه علمی و صنعت است و مسیرها را تعیین می‌کند.
وی با بیان اینکه سهم حمل و نقل در معیشت مردم را سبد سوخت تعیین می‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر جهان قبل از رفتن خودروها به سمت برقی شدن گاز را محور قرار داده یعنی اروپا که منابع گاز ندارد به این نتیجه رسیده که CNG برای تولید انبوه خودرو بهترین گزینه است. اما ما به علت قیمت CNG هیچ اهمیتی برای آن قائل نشده‌ایم.
نماینده بخش حمل و نقل در ستاد سوخت تصریح کرد: تاکنون 700 هزار موتور پایه گازسوز تولید شده اما بعید است 100 هزار موتور از CNG استفاده کنند و ترجیح می‌دهند بنزین مصرف کنند.
وی با بیان اینکه باید سالانه قیمت سوخت تغییر می‌کرد، خاطرنشان کرد: شاید دلیلی بر سوخت علمی و ناکارآمدی صنعت نیز همین عدم اعمال اصلاح قیمت سوخت باشد.
سازمان استاندار موظف به نظارت اجباری جایگاه سی ان جی
پریچهر قزلباش نماینده سازمان استاندارد در ستاد سوخت با بیان اینکه طبق قوانین سازمان استاندارد موظف به نظارت اجباری بر جایگاه‌ها و خودروهای CNGسوز است، اظهار داشت: از سال92 برای ورود به جایگاه‌های CNG ورود کردیم. جایگاه‌داران CNG علیرغم مقاومت اکنون تمایل به نظارت ما دارند.
تصریح کرد: اخیراً وزارتخانه با اهتمام HSE آیین‌نامه‌ای تصویب کرده که ناظرین بر این جایگاه ‌ها مستقر شوند.
وی خاطرنشان کرد: ما به 1460 جایگاه برای نظارت ورود کردیم و حدود 95 درصد از جایگاه‌ها را موفق به نظارت شدیم از این میزان چهار درصد جایگاه‌های تعطیل بوده و یک درصد نیز عدم همکاری بوده که بیشتر مربوط به جایگاه‌های شهرداریها بوده است.
مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد معیار مصرف انرژی و محیط زیست با اشاره به اثربخشی بازرسی جایگاه‌ها تصریح کرد: بر این اساس کاهش 1100 مورد نشتی را در جایگاه‌ها شاهد بودیم. همچنین مالکین را به عقد قرارداد با شرکت‌ها ترغیب کردیم، بازرسی و آزمون مخازن‌های CNG و بیش از 7000 هزار مخزن طی شش ماه انجام شده است.
وی با اشاره به اهداف سال جاری در بخش نظارت جایگاه‌ها گفت: امسال 80 هزار مخزن ذخیره در 2460 جایگاه بازرسی می‌شوند. از 7000 سیلندر بررسی شده 40 مورد باید مردود شوند. تاکنون هشت درصد کار اجرایی شده و 92 درصد باقی مانده است.
وی راه‌اندازی سامانه نظارت بر استانداردسازی جایگاه‌های CNG را نیز از دیگر اهداف این سازمان برشمرد
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :