١٣٩٨/٠٤/١٠ ٥:٥٨ ب ظ
کد خبر : ٧١٤٤٣
انجام اورهال نیروگاه سد امیرکبیرپس از۵۰ سال/عمر مفید سد امیرکبیر۲۰۰ سال است
مدیر پروژه اورهال واحد یک نیروگاه سد امیرکبیر با بیان اینکه تعمیر اساسی واحد یکم نیروگاه سد امیرکبیر بعد از ۵۰ سال توسط متخصصان داخلی انجام شده است، گفت: واحد دوم نیروگاه سد امیرکبیر در برنامه بعدی قرار دارد.
به گزارش سهام انرژی، ارسلان میرعباسی امروز۱۰ تیر ۹۸ در جریان بازدید خبرنگاران از نیروگاه سد امیرکبیر با اشاره به اینکه سد امیرکبیر در سال ۱۳۴۰ به بهره‌برداری رسیده است، گفت:‌ نیروگاه سد امیرکبیر از دو واحد نیروگاهی دارد که هر کدام به ظرفیت 45 مگاوات است. بنابر این با توجه به اینکه این نیروگاه نیم قرن کار کرده است، نیاز بود که اورهال شود، بنابراین واحد اول آن به ظرفیت 45 مگاوات توسط متخصصان داخلی اورهال شد.
وی با اشاره به اینکه عملیات اورهال اساسی واحد یک توسط شرکت نصب نیروگاه‌های برقابی خوزستان انجام شد، اضافه کرد:‌ قطعاً اورهال این نیروگاه می‌تواند با توجه به افزایش مصرف برق به شبکه سراسری کمک ویژه‌ای کند و بتواند جوابگوی شبکه سراسری برق باشد.
وی با اشاره به اینکه بعد از اورهال ۸۰۰ساعت مداوم این واحد اقدام به تولید برق کرده است،‌گفت: هزینه اورهال یک میلیارد تومان بوده است، پس اگر این برنامه را به شرکت‌های خارجی می‌‌سپردیم، چندین برابر هزینه در پی خواهد داشت.
همچنین در ادامه این بازید سیدجمال گل‌سرخی ناظر بهره‌برداری نیروگاه سد امیرکبیر با اشاره به اینکه ورودی این سد در حال حاضر 37 مترمکعب در ثانیه است،‌گفت حجم سد امیرکبیر ۲۰۵ میلیون مترمکعب است و پیش‌بینی شده است که این سد ۲۰۰ سال عمر مفید داشته باشد.
وی گفت: سد امیرکبیر در سال ۱۳۴۰ توسط یک شرکت آمریکایی بر روی رودخانه کرج به بهره‌برداری رسید که البته توربین‌های  این سد از اسکاتلند، ژنراتور آن ازهیتاچی ژاپن و تابلوهای کنترلی توسط شرکت آمریکایی است.
وی اظهار داشت: نقطه‌ای که این سد به بهره‌برداری رسیده است از نظر تنگنا و جنس سنگ‌ها بهترین نقطه است زیرا ترک بر نمی‌دارد.
ناظر بهره‌برداری نیروگاه امیرکبیر درباره مشخصات این سد توضیح داد: ارتفاع آن ۱۷ متر از پی یعنی ۱۶۳ متر آب از رودخانه است و سه دریچه برای راه‌اندازی توربین تعبیه شده که از دو دریچه آن در حال حاضر استفاده می‌شود.
گل‌سرخی با بیان این‌که حجم این سد ۲۰۵ میلیون مترمکعب است، اظهار کرد: ارتفاع آب از سطح دریا در این سد ۱۷۶۵.۳۰ است که در حال حاضر ۱۷۶۵.۲۵ آن در سد وجود دارد.
گل‌سرخی خاطرنشان کرد:‌در سال ۶۸ از کشور ژاپن برای رسوب‌زدایی سد امیرکبیر پیشنهاداتی ارائه شد، اما هزینه آن معادل ساخت یک سد تخمین شده شد لذا برای رسوب زدایی این مهم صرفنظر شده است.
وی گفت: البته طبق گفته کارشناسان این سد نیاز به رسوب‌زدایی ندارد هر چند به گفته کارشناسان رسوب‌زدایی موجب افزایش طول عمر مفید سدها می‌شود.
 
 
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :