١٣٩٨/٠٤/١٠ ٦:١٨ ب ظ
کد خبر : ٧١٤٤٤
از سوی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران عنوان شد:
هشدار تامین آب تهران تا ۱۰ سال آینده
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران با انتقاد از بی‌توجهی نمایندگان تهران در مجلس به موضوع آب تهران گفت: اگر طرح‌های مربوط به آب تهران به موقع اجرا نشود، تا ۱۰ سال آینده در تامین آب شرب تهران به مشکل بر می‌خوریم.
به گزارش سهام انرژی، سیدحسن رضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌تهران در نشست خبری در محل سد امیرکبیر با اعلام مشکل تامین آب برای تهرانی ها طی ۱۰ سال آینده جدی است و باید به طرح های نیمه کاره انتقال آب توجه شود و اگر این طرح‌ها متوقف شوند، در چند سال آینده تأمین آب یکی از دغدغه‌های شهر تهران، خواهد بود.
به گفته‌ی وی سامانه جایگزین انتقال آب از طالقان و البرز به تهران انتقال آب از هراز به کن، تأمین آب شرب شهر پردیس و غیره از جمله طرح‌های نیمه تمام تأمین آب تهران هستند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از افزایش حدود ۲ میلیونی جمعیت تهران در افق ۱۴۱۰ خبر داد و گفت: پیش بینی شده تا سال ۱۴۱۰، د ر حدود ۵۸۰ هزار نفر به جمعیت پردیس، یک میلیون نفر به منطقه ۲۲ تهران و ۵۰۰ هزار نفر در حواشی تهران، به جمعیت اضافه شود و این موضوع بحران آب را جدی‌تر می‌کند.
رضوی با بیان اینکه اجرای طرح‌های مذکور به ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد عنوان کرد: پیمانکار بسیاری از طرح‌ها انتخاب شده و اگر طرح‌ها اجرا نشوند، با مشکل مواجه خواهیم شد. این در حالی است که اگر این طرح‌ها اجرا شوند، نیاز و تأمین آب در تهران دردسر خواهد شد. در حال حاضر هم برای تأمین آب تهران با مشکل مواجه هستیم و آب البرز را به صورت میلی متری تأمین می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌تهران با اشاره به اینکه عدم تخصیص اعتبارات لازم برای طرح‌های تأمین آب تهران این زنگ خطر را به صدا درمی‌آورد که در ۱۰ سال آینده تأمین آب در شهر تهران با مشکل مواجه خواهد شد، گفت: وزیر نیرو این وضعیت را به رئیس‌جمهور و دولت منتقل کرده است.
وی اضافه کرد:‌هیچ حساسیتی از سوی نمایندگان مجلس تهران و مسئولان ذیربط به تأمین آب در درازمدت برای شهر تهران دیده نشده است و مشخص نیست که چرا هیچ حساسیتی از سوی نمایندگان و مسئولان ذیربط در این خصوص وجود ندارد. سؤال ما این است، مگر نه اینکه تهران با سایر استان‌ها مثل البرز در تأمین آب مشترک هستند، پس چرا هیچ حساسیتی نسبت به اجرای طرح‌های تأمین آب در درازمدت برای شهر تهران دیده نمی‌شود
وی با بیان اینکه چرا باید نمایندگان مجلس شهر ۲۰ هزار نفری برای تأمین آب هر روز در وزارت نیرو باشند و نمایندگان مجلس شهر ۱۶ میلیونی حساسیتی به تأمین آب تهران در ۱۰ سال آینده نداشته باشند، اظهار داشت: با تأمین و مدیریت مصرف می‌توانیم افق تأمین آب برای سال ۱۴۲۰ را متقابل درنظر بگیریم، اما هر بار از ما سؤال می‌شود که وضعیت آب خوب است چرا مدام از مدیریت مصرف سخن می‌گوئید؟
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران همچنین در خصوص وضعیت بارش ها گفت: از اول سال آبی یعنی اول مهرماه تاکنون ۳۸۶ میلیمتر بارندگی رخ داده است که نسبت به سال گذشته ۸۶ درصد و نسبت به مدت ۵۰ سال گذشته ۴۸ درصد رشد داشته است
وی با بیان اینکه در حال حاضر مخازن سدهای پنج‌گانه تهران یک میلیارد و ۲۱۸ میلیون مترمکعب آب دارند، گفت: سال گذشته مخازن آب سدهای پنج‌گانه ۸۵۳ میلیون مترمکعب آب داشته‌اند که این آمار حاکی از افزایش ذخیره سدهای پنج‌گانه تهران است
به گفته وی،‌ از بهمن ماه سال گذشته رهاسازی آب در سد امیرکبیر آغاز شده است و مابقی سدهای تهران از بهمن‌ماه تا ۲۰ فروردین ماه رهاسازی آب صورت گرفته که در شرایط فعلی ۵۷۱ میلیون مترمکعب آب برای کنترل سیلاب از این سدها تخلیه شده است
وی در ادامه با بیان اینکه میزان مصرف فعلی شهر تهران سالانه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب است گفت: اگر طرح‌های مذکور به موقع اجرا شوند، آب در تهران جیره‌بندی نخواهد شد. البته این اتفاق به جز سال ۷۸ که با خشکسالی مواجه بودیم، هیچ زمانی رخ نداده است.
رضوی در ادامه با بیان اینکه قیمت تمام شده آب بر اساس درآمد هزینه چندین برابر میزانی است که از مشتریان دریافت می‌شود، گفت: این تفاوت قیمت آثاری از جمله نبود سرمایه برای نوسازی تأسیسات را دارد. ما درخواست کرده‌ایم که قیمت آب خام را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دهد اما هنوز ابلاغ نشده است. به گفته‌ی وی نیمی از تأسیسات ۶۰ سال قدمت دارد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در پایان با بیان اینکه بیلان همه دشت‌های استان تهران منفی است، گفت: دشت‌های ورامین و شهریار با فرونشست مواجه شده‌اند و فرو نشست دشت شهریار مناطق ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ تهران هم در بر گرفته است. در این راستا یک کمیته ویژه در ریاست جمهوری این موضوع را پیگیری می‌کند.
 
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :