١٣٩٨/٠٤/١٥ ١:٣٩ ب ظ
کد خبر : ٧١٤٤٧
از سوی مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی،
زمان عرضه سهام دولتی پالایش نفت اصفهان وتهران اعلام شد
سبحانی گفت: زمان عرضه سهام دولتی پالایشگاه نفت اصفهان و تهران به بورس درتاریخ نهم مرداد خواهد بود و سهام دولتی پالایش نفت شیراز ولاوان که قبلا اطلاع رسانی شده بود به ترتیب در تاریخ های ۲۴ و ۲۵ مرداد عرضه خواهد شد.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، جعفر سبحانی مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی در زمینه واگذاری سهام دولتی ۶ شرکت پالایشی به سهام انرژی گفت: درجلسه روز چهارم خرداد ۹۸هیات واگذاری سازمان خصوصی سازی، سهام دولتی ۱۸ شرکت برای واگذاری به بورس تعیین شد که البته برخی از این شرکت ها ۱۷ درصد و برخی ۲۰ درصد سهم دولتی دارند که از میان این شرکت ها ۶ شرکت مربوط به پالایشگاهی هاست وبا توجه به ارزش گذاری و تعیین قیمت پایه این شرکت ها زمان عرضه آن ها به بورس وفرابورس تعیین شدند.
وی در ادامه افزود: ارزش گذاری این ۱۸ شرکت، ۵۲ هزار میلیارد تومان است که قرار است سهام دولتی هر یک از این شرکت‌ها یک روزه و به صورت بلوکی و یکجا واگذار شود.
سبحانی اظهار داشت: سازمان خصوصی سازی مقدمات این شرکت ها را فراهم کرده است و قرار نیست سهام دولتی کلیه شرکت ها به صورت همزمان عرضه شود زیرا ارزش هر یک از این شرکت ها بالاست، همچنین بازار برای عرضه یکجا کشش ندارد لذا هریک از شرکت ها با هماهنگی بورس در روز مشخصی عرضه خواهد شد.
وی در زمینه تعیین تکلیف یک شرکت غیر نفتی در این بخش از واگذاری ها گفت: آگهی مزایده این ۱۸ شرکت منتشرشده است. هفته گذشته آگهی مزایده بیمه البرز با ۱۷.۳۴ درصد سهم دولتی اعلام شد که قرار است سهام این شرکت بیمه ای به ارزش ۱۱۰ میلیارد تومان در ۲۲ مرداد از طریق بورس عرضه شود.
وی در زمینه واگذاری سهام دولتی شرکت های پالایشگاهی گفت: در زمینه ۶ پالایشگاه نیز آگهی واگذاری آن‌ها از سوی سازمان خصوصی سازی اعلام شده و سهم دولتی هر یک از پالایشگاهی ها ۲۰ درصد است.
وی در زمینه ارزش گذاری هر یک از این شرکت ها گفت: قیمت پایه نفت شیراز حدود ۷۳۰ میلیارد تومان است که ۲۴ مرداد از طریق فرابورس عرضه خواهد شد.
سبحانی ادامه داد: پالایش نفت لاوان نیز با قیمت پایه ۶۶ میلیارد تومان در۲۵ مرداد از طریق فرابورس واگذار می شود. همچنین آگهی مزایده پالایشگاه نفت اصفهان، بندرعباس  وتبریز نیز هفته قبل منتشر شده است که پالایشگاه اصفهان ارزش سهم دولتی قابل واگذاری آن۴۸۰ میلیارد تومان است.
وی در زمینه ارزش و قیمت پایه دیگر شرکت های پالایشی گفت: پالایش نفت بندرعباس ۴۷۰ میلیارد تومان و نفت تهران ۴۰۰۰ میلیارد تومان و تبریز ۲۱۰۰ میلیارد تومان ارزش گذاری شده است که به صورت یکجا و بلوکی عرضه می شود. تاریخ عرضه اینها از طریق بورس پس از انجام مراحل قانونی اعلام می شود.
وی در زمینه زمان عرضه این دو شرکت گفت: عرضه سهام دولتی پالایش نفت اصفهان و نفت تهران در تاریخ ۹ مرداد است. همچنین زمان عرضه بقیه شرکت ها نیز از طریق فرابورس اعلام خواهد شد.
مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: مجموعا از ۱۸ شرکت قابل واگذاری ۶ شرکت پالایشی و یک شرکت بیمه ای تعیین تکلیف شده اند و۱۱ شرکت باقی نیز پس از تعیین وضعیت مالی، شرایط عرضه آن از طریق بورس اعلام می‌شود.
به گفته وی شرکت پالایش نفت شیراز و لاوان از طریق فرابورس عرضه شده اند اما بقیه شرکت های پالایشی در بورس عرضه می شوند. 
سبحانی در پاسخ به سوال ما که اگر این گونه واگذاری عرضه ناموفق و بدون مشتری داشته باشد گفت: در صورت ناموفق بودن فروش و نداشتن توان بازار برای خرید سهام این شرکت ها، مجددا برای تصمیم گیری جدیدتر به هیات واگذاری سازمان خصوصی سازی برمی گردد تا در زمینه نحوه عرضه، مصوبات جدیدی از سوی هیات واگذاری تعیین شود.
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :