١٣٩٨/٠٥/٢٢ ١:١٤ ب ظ
کد خبر : ٧١٥١٢
عاشوری از قول کارشناسان اظهارداشت:
دیگر نیازی به تولید بنزین سوپرنیست
عاشوری گفت: کارشناسان می گویند به دلیل تولید بنزین داخلی یور 4 و 5 که از کیفیت بالایی برخوردارند، دیگر نیازی به تولید بنزین سوپر نیست و یکی از دلایل آن کاهش آلایندگی هوا است.
به گزارش سهام انرژی، ناصرعاشوری رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت (امروز 22 مرداد) در نشست خبری که به مناسبت تقدیر از خبرنگاران برگزار شده بود با اعلام این مطلب افزود: از نیمه دوم سال 97 تاکنون آثار کاهش آلایندگی هوا با تولید بنزین با کیفیت داخلی مشهود است و این نشان می دهد که به سمت سوخت پاک رفتیم.
وی ادامه : با توجه به تولید بیش از 100 میلیون لیتر بنزین در روز و مصرف روزانه 85 تا 90 میلیون لیتر، مقدمات و تمهیداتی برای صدور مازاد بر مصرف و صادرات به کشورهای همسایه اندیشیده شده است.
وی افزود: می بینیم که مباحث تحریم هم هیچ مانوری در تحریم بنزین نداشت. زیرا آن ها می دانند تولید بنزین با ظرفیت و کیفیت بالا در ایران جایی برای تحریم نداشت.
وی در خصوص قیمت گذاری فراورده نیز به فرمول تعیین قیمت اشاره کرد و گفت: برای تعیین قیمت سه معیارقیمت فوب خلیج فارس، دلار نیمایی و نشریه پلاتس توجه می شود که تعیین قیمت به صورت ماهانه است و اگر تغییری در قیمت مثلا دلار و دیگر فاکتورها بوجود آمد امکان تغییر قیمت درنیمه های ماه هم وجود دارد؛ به طوری که سه ماه پیش قیمت ها به دلیل کاهش قیمت نفت درصدی با کاهش مواجه شدند.  
وی درزمینه زیان این روزهای تولیدکنندگان روغن و روانکارها  گفت: سود و زیانی که تولید کنندگان روغن دارند قابل مقایسه با سود و زیان پالایشگاه ها نیست .اگر سود آنها در سال 97 بین 15 تا 31 درصد است باید گفت که سودآوری پالایشگاه ها در این سال بین 4 تا 9 درصد است و این آمارها به دلیلی بورسی بودن آنها در کدال به صورت شفاف وجود داشته و قابل مشاهده است.اما قیمت ها بر مبنای فرمول تعیین می شود و افزایش و کاهش قیمت دست صرفا انجمن پالایش نفت نیست.
وی در حوزه کنترل قیمت فراورده ومشکلات تعیین قیمت در بورس اظهار داشت: هفته آینده جلسه ای دروزارت نفت برای رفع مشکل قیمت فراورده ها تعیین شده است و از ما هم دعوت شده تا در این حوزه مشاوره بدهیم تا راهکاری برای حل این موضوع به دست بیاید.
عاشوری در زمینه خوراک پالایشگاه ها گفت: به دلیل مشکلات صادرات نفت، خوراک در دسترس پالایشگاه ها هست تا بتوانند فراورده تولید کنند.
رئیس انجمن پالایش نفت درباره طرح توسعه پالایشگاه ها گفت: در راستای توسعه پالایشگاه ها طرحی توسط نمایندگان مجلس به عنوان طرح "افزایش ظرفیت پالایشگاه های گازی و نفت کشور" در مجلس مورد رسیدگی قرار گرفت. کلیات آن تصویب شد و شورای نگهبان هم آن را تایید کرد و قرار است آیین نامه اجرایی آن توسط دولت ظرف دو ماه آینده تنظیم و ارائه شود.
وی درزمینه اهمیت این طرح گفت: این طرح تضمین سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت های مردمی است و رویکردی برای استفاده از نقدینگی های سرگردان مردم است تا این سرمایه ها متمرکز در این بخش وارد شوند و از سوی دیگر ایجاد پتروپالایشگاه ها و مینی پالایشگاهها دلیلی برای مقابله با خام فروشی نفت در کشور خواهد بود.
 
 
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :