١٣٩٨/٠٥/٢٦ ٣:١٨ ب ظ
کد خبر : ٧١٥٢٠
تنگستانی، درزمینه ابهام قیرسازبودن پالایشگاه ها به "سهام انرژی" گفت:
پالایشگاه ها، تولیدکننده قانونی قیرهستند
مشاورانجمن پالایش نفت درباره موضوع غیرقانونی بودن تولید قیر توسط پالایشگاه ها گفت: پالایشگاه ها به دلیل خوراک نفتی که دارند، هر نوع فرآورده ای تولید می کنند و با توجه به داشتن مجوزمی توانند به هر میزانی هم قیرتولید کنند.
ناصر تنگستانی مشاورانجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار سهام انرژی، در مورد خبری که اخیرا برخی نسبت به غیر قانونی بودن تولید قیر توسط پالایشگاه ها انتشار داده بودند، این کاررا کاملا قانونی دانست و اظهارداشت: خوراک اصلی پالایشگاه ها نفت است و اینها می توانند هر گونه فراورده نفتی که بخواهند تولید کنند، درواقع پالایشگاه ها تولیدکننده قیرهم هستند.
وی گفت: قیرسازها واحدهای پالایشی کوچکی هستند که مواد اولیه یعنی وکیوم باتوم را از پالایشگاه ها طبق قراردادی تهیه می کنند و این پالایشگاه ها هم طبق ظرفیت تولید قیرسازها و قراردادی که با آن ها منعقد کرده اند، مواد اولیه تولید قیررا دراختیارشان قرارمی دهند و این میزان تاکنون به هیچ وجه کم وزیاد نشده است.
وی در زمینه این موضوع که برخی معتقدند گاهی کمبود مواد اولیه قیردر بازار( وکیوم باتوم)، به دلیل انحصاری بودن تولید این فرآورده توسط پالایشگاه ها بوده است، گفت: طبق قرارداد و تعهد، پالایشگاه ها، خوراک قیرسازها را تحویل می دهند و اگر مازاد آن بود، خود قیرتولید می کنند زیرا پالایشگاه ها توان تولید، تکنولوژی و مجوزهر گونه فراورده نفتی را دارند، و اگر تقاضای یک فآاورده در بازار نباشد قطعا تولید نمی کنند.
تنگستانی گفت: ممکن است تولید کننده ای بیش از ظرفیت تولید خود از پالایشگاه ها تقاضای فرآورده کند که قطعا خارج از ظرفیت واحدی، فرآورده ارائه نمی شود ومازاد تولید فراورده در کارخانه می ماند.
وی در زمینه افزایش قیمت نسبت به میزان عرضه فرآورده گفت: افزایش قیمت ربطی به میزان عرضه ندارد. اگر فراورده ای در بورس افزایش یابد به دلیل فرمول قیمت گذاری است که در تاریخ 8/1/ 97 به انجمن پالایش نفت داده شده است و این فرمول بر مبنای سه فاکتور قیمت نفت بر اساس فوب خلیج فارس، ارزنیمایی و نشریه پلتس است و هر گونه تغییری در این فرمول بوجود آید قیمت هم تغییر می کند.       
 
 
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :