١٣٩٨/٠٦/٠٨ ١٠:٢١ ب ظ
کد خبر : ٧١٥٤٩
مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر گفت:
کاهش درخواست برق از نیروگاه های سیکل ترکیبی از ابتدای امسال
امیریان گفت: در 6 ماهه امسال، نیروگاه های برق آبی به دلیل منابع آبی بیشترین درخواست را نسبت به نیروگاه های سیکل ترکیبی داشتند و درخواست از نیروگاه های سیکل ترکیبی 10 درصد کاهش داشت.
به گزارش خبرنگار اعزامی سهام انرژی نیروگاه پره سر گیلان، غلامرضا امیریان مدیرعامل این نیروگاه در حاشیه بازدید از این نیروگاه در یک نشست خبری، به میزان تولید نیروگاه پره سر اشاره کرد و گفت: ما براساس نیاز مصرف کننده، برق تولید می کنیم. البته در 6 ماهه نخست امسال به دلیل اینکه نیروگاه های برق آبی به مدار تولید آمده بودند، درخواست از نیروگاه های سیکل ترکیبی 10 درصد کاهش داشت. به عبارتی هر سال 700 مگاوات ساعت از ما درخواست برق وجود داشت که نیمه نخست امسال به 600 مگاوات ساعت رسید. از سوی دیگر تابستان سال گذشته طی 24 ساعت، 17 هزار مگاوات برق تولید کردیم. 
مدیرعامل نیروگاه پره‌ سر با اشاره به اینکه این نیروگاه طی 4 سال گذشته 5 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید و به شبکه سراسری ارسال کرد،گفت: راندمان نیروگاه پره سر ایران 50 درصد است که در کشور بیشترین را به خود اختصاص داده است.
امیریان گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر ایران با ساختار ساخت، بهره‌برداری و واگذاری BOT با ظرفیت 968 مگاوات در راستای افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت با استفاده از تکنولوژی داخل کشور در قالب نیروگاه سیکل ترکیبی احداث شده است.
وی ادامه داد:‌ این نیروگاه بر اساس نیاز مصرف کننده‌ها و قراردادی که به مدت20 سال به صورت خرید تضمینی با وزارت نیرو امضا کرده اقدام به تولید برق می‌کند. نقش مپنا در این قرارداد تولید برق است پس سوخت را به ما تحویل و ما سوخت را به برق تبدیل می‌کنیم. و پس بعد از تولید برق دخالتی در چگونگی مصرف آن نداریم زیرا این موضع در اختیار ما نیست.


در این نشست و بازدید خبری، ولی اله آیینه‌نگینی کارشناس اداره عملیات بازار برق بورس انرژی ایران نیز در جمع خبرنگاران حضور داشت و در زمینه میزان عرضه برق، سازوکارهای موجود این عرضه در بورس انرژی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. وی اظهارداشت: از ابتدای راه‌اندازی بورس انرژی تاکنون 58 میلیارد کیلو وات برق در بورس عرضه شده است که این میزان عرضه برق 21 هزار میلیارد ریال ارزش داشته است.
وی درباره قیمت برق در بورس انرژی اظهار داشت: قیمت خرید برق در بورس انرژی 45 تومان برای هر کیلووات ساعت است در حالی که خارج از بورس این رقم 65 تومان است. این تفاوت قیمت قطعا برای صنایع انرژی‌بر اهمیت دارد. ضمن اینکه با حضور تعداد بیشتری از نیروگاه‌ها و افزایش رقابت این قیمت رقابتی‌تر شده و برای نیروگاه‌ها نیز به صرفه‌تر است که وارد بورس شوند.
نگینی در زمینه دیگر مزیت فروش برق در بورس انرژی گفت: با فروش برق در بورس توسط نیروگاه ها می توانند از مزیت 10 درصد معافیت مالیاتی برخوردار شوند.همچنین وصول مطالبات در بورس در کمترین زمان ممکن صورت می گیرد درحالیکه خارج از بورس این وصول مطالبات زمان بر است.
وی با بیان اینکه 47 نیروگاه قابلیت عرضه در بورس را دارند افزود: در حال حاضر حدود 10 نیروگاه وارد بورس شده‌اند و با دید مثبتی که وزارت نیرو و استقبال مصرف‌کنندگان به خرید برق از بورس انرژی دارند به نظر می رسد این تعداد افزایش خواهد داشت.
نگینی گفت: از این پس حتی مصرف‌کنندگان زیر پنج مگاوات نیز امکان خرید از بورس را خواهند داشت که البته نیاز به آیین‌نامه جدید دارد و طی دو ماه آینده دستورالعمل آن ابلاغ خواهد شد.
 
 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :